InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hebben ook mannen last van hun hormonen?

Hebben ook mannen last van hun hormonen?

Hebben ook mannen last van hun hormonen? Een opgeblazen gevoel, lage rugpijn, prikkelbaarheid en emotionele huilbuien. Dat vrouwen geregeld last hebben van hun protesterende hormonen, werd reeds veel eerder aangetoond. Maar hoe zit dat nu eigenlijk bij mannen? Hebben ook zijn last van hun hormonen en wat zijn de gevolgen? Wat kunnen mannen doen om hun dwarsliggende hormonen min of meer de baas te blijven?

Mannelijke tegenhanger

Maar liefst negentig procent van de vrouwen heeft last van het Premenstrueel Syndroom of PMS. Hun klachtenpatroon is bekend, en mannen weten ondertussen dat ze vrouwlief in die periode van de maand best zoveel mogelijk met rust laten. Recent, wetenschappelijk onderzoek bracht nu aan het licht dat ook mannen geregeld worden geconfronteerd met opspelende hormonen. Het irritable Male Syndroom (IMS), is de mannelijke tegenhanger van het vrouwelijke PMS, maar wat moeten we ons daar nu precies bij voorstellen?

Testosteron

Schotse wetenschappers onderzochten de invloed van de hormonen op het gedrag van zo'n tienduizend mannen. Zij kwamen daarbij tot de vaststelling dat het mannelijke hormoon testosteron verantwoordelijk is voor het soms irritante en storende gedrag van mannen. Een plotse daling van dit mannelijk hormoon, zorgt voor overdreven prikkelbaarheid, oververmoeid en een sterk wisselend humeur. Mannen reageren met extreem veel eten, drinken en/of roken. In deze periode hebben zelfs mannen opvallend minder zin in seks.

Niet hetzelfde als depressie of penopauze

Op het eerste gezicht lijken al deze symptomen opvallend veel op die van een penopauze of van een opdoemende depressie. Wetenschappers wijzen nochtans op duidelijke verschillen tussen een depressie, de penopauze en het Irritable Male Syndroom. Men spreekt pas van een mogelijke penopauze bij mannen van boven de veertig, leeftijd waarop de productie van testosteron begint te dalen. Mannen die zich niet goed in hun vel voelen, zich humerig of erg rusteloos gedragen, zich mislukt voelen in hun relatie of in hun beroepsleven, zijn rijp voor het ontwikkelen van een depressie. Als reactie kunnen mannen dan uren doorbrengen voor pc of computer. Vooral mannen van middelbare leeftijd zijn vatbaar voor het ontwikkelen van een depressie.

Alle mannen, alle leeftijden

Op het Irritable Male Syndroom staat daarentegen geen lijftijd. Het kan dus alle mannen op iedere leeftijd treffen. Dit IMS moet alvast ernstig worden genomen. Maar liefst twintuig procent van onze landgenoten heeft er last van. IMS slaat vooral toe bij dertigers. Prestatiedruk thuis en op het werk, té weinig tijd voor zichzelf en teveel fileleed zorgen voor meer stress, en dat is nu precies een van de belangrijkste oorzaken van het Irritable Male Syndroom.

Maandelijks terugkerend fenomeen?

Iedereen van ons wordt in meer of mindere mate met stress of ergernissen geconfronteerd. Om van het Irritable Male Syndroom te kunnen spreken, moet nagegaan worden of al deze symptomen maandelijks terugkeren. Is dat gedurende een periode van bijvoorbeeld vier maanden het geval en is er geen sprake van verhoogde werkdruk of van andere ingrijpende gebeurtenissen die extra stress veroorzaken, dan is de kans groot we met IMS te kampen hebben.

Wat kunnen we er tegen doen?

Wat kunnen we zélf doen om de vervelende gevolgen van IMS tot een strikt minimum te beperken? In eertste instantie er zoveel mogelijk over praten met de partner. Dreigt ons gedrag toch uit de hand te lopen, dan is dokterstussenkomst noodzakelijk. Afkankelijk van de ernst van de symptomen, zal deze ons doorverwijzen naar een psychoterapeut of naar een diëtist. Dit laatste is niet zo verwonderlijk. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat mannen met overgewicht al een lager testosterongehalte hebben. Door overtollige kilo's kwijt te spelen, zullen ze zich ook veel beter in hun vel voelen en en zal de kans op IMS sterk verminderen.
Gerelateerde artikelen
Voortplantingsstelsel; hormonen en voortplantingDe voortplantingshormonen gonadotrofine Releasing Hormone (GnRH), follikel stimulerend hormoon (FSH), luteïniserend horm…
Krachttraining en hormonenKrachttraining en hormonenHet is algemeen bekend dat mannen door krachttraining sneller spiermassa op kunnen bouwen dan vrouwen. Ook zien mannen o…
Het hormonale verschil tussen mannen en vrouwenHet hormonale verschil tussen mannen en vrouwenIn het boek 'Venus is hot, mars is cool' uit 2010 beschrijft John Gray de reden waarom mannen en vrouwen zo verschillend…
Libido en oorzaken libidoverliesLIBIDO is het woord voor de sexuele lust van mensen. Deze sexuele lust vormt de motor voor al onze sexuele activiteiten.
Medische aandoening '(pan)hypopitüitarisme'Medische aandoening '(pan)hypopitüitarisme'Hypopüitarisme is geen op zichzelf staande aandoening. De naam betekent: een tekort (hypo) aan één of meer hormonen van…

Reageer op het artikel "Hebben ook mannen last van hun hormonen?"

Reacties

Scepticus, 03-01-2019 16:15 #2
Waar zijn de wetenschappelijke onderzoeken of referenties over de zogenaamde mannen cyclus?

David, 09-11-2017 11:54 #1
Ik ben nu bijna 18 en ik heb hier last van ik voel me elke dag echt rot en wil niet naar school, ik begin elke ochtend te kokhalzen en mijn gedachtes slaan op hol. Zijn hier nog tips voor?

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 27-01-2011
Subrubriek: Leven
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!