InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Test - Vertrouw je je Partner?

Test - Vertrouw je je Partner?

Test - Vertrouw je je Partner? Je vertrouwen wordt in elke relatie - of dit nu liefde of vriendschap is- wel eens op de proef gesteld. Een vertrouwensbasis is essentieel. Vertrouwen heeft te maken met veilig voelen. Het gevoel dat je in goede handen bent en op diegene kan bouwen als er iets is. De test geeft een beeld van aspecten van een vertrouwensbasis. Je kunt ook een collega, vriend of familielid in gedachten nemen (i.p.v liefdespartner). Wil je meer inzicht in jouw situatie c.q. vertrouwensbasis? Doe dan dit deze test.

Test - Vertrouw je je Partner?

Vertrouw je je Partner Test?

Je kunt deze test ook doen met in gedachten een belangrijke ander: vriend, vriendin, familielid, collega, kennis etc. :
Vertrouw je de Belangrijke Ander?

Gevoel van Vertrouwen?

  • Basisvertrouwen
  • Onvoorwaardelijk vertrouwen
  • Goede vertrouwensrelatie
  • Voorwaardelijk vertrouwen
  • Geschaad vertrouwen
  • Totaal geen vertrouwen

Hoe zit het met het vertrouwen in jouw geval, bij de relatie, verstandhouding, verhouding of vriendschap?
Zet voor de onderstaande uitspraken een kruisje, indien het voor jou van toepassing is. Neem diegene - vriend, partner, familielid, collega etc.- in gedachten en kruis de onderstaande uitspraken aan die volgens jou het beste bij jouw situatie passen. Laat de vakjes die niet van toepassing zijn, gewoon leeg.
Het werkt het beste als je dit testje even uitdraait. Wil je dit niet, zet dan de kruisjes even op papier.

Uitspraken -  Vertrouw je die Persoon Test

De Persoon aan wie ik denk

   Neemt mijn gevoelens vaak niet serieus

   Vindt mijn meningen doorgaans niet belangrijk

   Luistert zelden naar me

   Controleert mijn gedrag

   Bekritiseert mijn handelwijze

   Deelt te weinig in mijn blijheid over mijn prestaties

   Schreeuwt soms naar me ...

   ....en dreigt

   Zwijgt op een ergerlijke manier als ik volgens hem/haar iets verkeerd heb gedaan

   Overvalt me soms heel plotseling met schreeuwen, dreigen of agressief zwijgen

Ik ......

   Denk vaak eerst na wat ik tegen hem/haar zeg

   Formuleer zelfs stilletjes mijn woorden en probeer de reactie te peilen

   Heb belangrijke anderen op de 2e plaats gezet om een betere relatie met hem/haar te krijgen

   Heb hobby’s en leuke dingen opgegeven om de relatie ongecompliceerd te houden

Bij hem/haar voel ik me soms

   Verward

   Minderwaardig

   Onevenwichtig

   Schuldig aan alles wat er in de relatie misloopt

Vertrouwen - Betekenis resultaten

Reken voor ieder kruisje dat je hebt gezet 1 punt en tel vervolgens alle punten bij elkaar op.

Minder dan 5 punten:  Goede vertrouwensrelatie

Je hebt een goede relatie en vertrouwensbasis met degene aan wie je dacht bij het maken van deze test. Er zijn natuurlijk wel eens problemen, maar beduidend minder dan in veel andere relaties. Je kent elkaar goed en er is sprake van wederzijds vertrouwen.

Je hebt 5 - 9 punten:  Onderdrukt gevoel

De persoon aan wie je dacht, probeert je onder de duim te houden. Je hebt het gevoel je steeds weer te moeten beschermen om je niet gefrustreerd te voelen in je mogelijkheden en kansen. Er is niet echt sprake van een goed vertrouwen, sterke vertrouwensbasis of wederzijds vertrouwen. Je gaat steeds meer over tot dingen maar niet meer te vertellen of te laten zien c.q. merken.

Je hebt 10 - 14 punten:  Macht

Jouw verhouding met degene aan wie je dacht, is te veel bepaald door macht en te weinig door vertrouwen. Mogelijk heeft hij/zij een ideaalbeeld van jou, waaraan je niet voldoet en probeert dit vervolgens te compenseren met machtsgedrag. Mogelijk ook is dat degene die macht uit wil oefenen, dit als patroon of (beschermings?)mechanisme heeft, waar het relaties of bindingen betreft.

Meer dan 14 punten:  Verstoorde relatie

Er is sprake van een gehavende relatie, waarbij er absoluut geen vertrouwen of gevoel van veiligheid is. Jouw partner houdt zich zo verschrikkelijk stevig aan je vast, dat het verstikkend is en pijn doet. Baken je grenzen af, anders kan de relatie een te negatieve invloed op jou krijgen. Als dit niet al (langer) het geval is. Hou het in ieder geval niet allemaal voor je of geheim naar de buitenwereld toe. Praat erover, hoe dan ook!
Indien dit alles in extreme mate het geval is, overweeg dan serieus om stappen te zetten. Hetzij richting relatietherapie, hetzij richting uit elkaar gaan, als het je liefdespartner betreft. En loslaten of mogelijk (tijdelijk) banden verbreken, indien het een andere band of verhouding betreft. Nogmaals: uit het, praat erover en breng het naar buiten in ieder geval!

Lees verder

© 2007 - 2019 Sila, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kenmerken van een sterke en goede relatieKenmerken van een sterke en goede relatieWat zijn de kenmerken van een goede relatie? Hoe herken je een goede relatie? Wanneer is een relatie sterk en niet kapot…
Wat is echte vriendschap?Wat is echte vriendschap?Zuivere vriendschap: wat houdt dat in? Wat is het verschil tussen een kennis en een echte vriend? Hoe kun je weten dat j…
10 tekens om te zien of hij de ware is10 tekens om te zien of hij de ware isBestaat de ware nou wel of niet? Hopeloos op zoek naar de ware, maar je kan hem niet vinden? Misschien hoef je helemaal…
Tips om je relatie sterker te makenTips om je relatie sterker te makenGaat je relatie niet zoals jij gewild had? Beschouw je jullie relatie als zwak? We zijn vaak erg druk bezig met ons eige…
Relatie-angst, je kan er wat aan doenRelatie-angst, je kan er wat aan doenEen relatie aangaan, gaat niet altijd over rozen. Een relatie houden ook niet. Vertrouwen en vrijheid zijn belangrijk in…
Bronnen en referenties
  • Boon, R. Tests voor kwaliteiten, stijlen, eigenschappen en opvattingen van de mens. Swets & Zeitlinger.
  • Weiler, P. (psycholoog). Test u zelf. Kosmos
  • Lauster, P. Test uw Talenten. Ontdek en ontplooi uw Aanleg en Talenten. De Kern

Reageer op het artikel "Test - Vertrouw je je Partner?"

Infoteur: Sila
Laatste update: 31-07-2007
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!