InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Test - Verliefd of Liefde?

Test - Verliefd of Liefde?

Test - Verliefd of Liefde? Verliefd en Liefde worden soms als synoniem gebruikt. Is er bij jou een wezenlijk onderscheid tussen verliefdheid en liefde? Iedereen is wel eens verliefd (geweest). Iedereen heeft een bepaald beeld van wat ware liefde is of zou moeten zijn, heeft verwachtingen, stelt bepaalde eisen aan de liefde; aan zichzelf of aan de liefdespartner. Sommigen geven aan dat er in hun (langdurende) relatie sprake is van verliefdheid naast liefde. Wil je weten hoe dit bij jou zit? Doe de Verliefd of Liefde Test.

Test - Verliefd of Liefde?

Verliefdheid Liefde

Is er wat jou betreft een onderscheid of verschil tussen verliefdheid en liefde? Doe deze test om erachter te komen hoe jij dit ervaart, hoe dit bij jou zit.

Verliefd of Liefde Test

Zet voor de onderstaande uitspraken een kruisje bij ja of nee (wat voor jou van toepassing is). Bij sommige uitspraken kun je voor ja beter´waar´(eens) en voor nee´onwaar´(oneens) lezen. Deze test is van origine een schriftelijk testje. Het werkt het beste als je een uitdraai maakt. Als je van beeldscherm wilt werken, is het handig als je de antwoorden ja of nee even op papier noteert.

Het is Ware Liefde als ..........

ja    nee       Mijn partner geen negatieve kanten heeft

ja    nee       We alles samen doen

ja    nee       We nooit ruzie hebben

ja    nee       We in praktische zaken (koken, levensstijl, geldbesteding etc.) dezelfde mening hebben

ja    nee       We dezelfde mensen mogen

ja    nee       We om dezelfde dingen lachen

ja    nee       We dezelfde mening over vrijetijdsbesteding hebben

ja    nee       We dezelfde smaak hebben

ja    nee       Dan de één, dan de ander toegeeft

ja    nee       Er geen spoortje egoïsme meer is

ja    nee       We nooit aan onszelf denken

ja    nee       Je alleen al het goede in het leven van de partner wil

ja    nee       Je weet dat het grote geluk alleen van je partner afhangt

ja    nee       Je weet dat zonder hem/haar niets meer lukt in het leven

ja    nee       Als hij/zij een streep zet door de relatie/huwelijk, het eigen leven niets meer waard is.

Verliefd Liefde Test - Betekenis resultaten

Geef ieder ja-antwoord 1 punt en tel vervolgens alle punten bij elkaar op.
Tip: Je kunt deze test uitbreiden en ook jouw partner deze uitspraken laten beantwoorden. Door eerst ieder apart aan te geven wat liefde voor jou betekent en vervolgens de resultaten te vergelijken. Hoeveel overeenkomsten zijn er?

Meer dan 11 punten: Ideaalbeeld

Eigenlijk wil je dag en nacht verliefd zijn. Per slot van rekening maakt dit het leven mooier en makkelijker, worden de problemen vergeten. En is de partner de maat van alle dingen. Helaas duren sprookjes nooit zo lang. Het is wijzer om geen ideaalbeeld van de ander te scheppen, of beter gezegd: de ander niet te verafgoden en liefde als antwoord op alles te zien. In plaats van alle hoop op één persoon te vestigen, is het beter om je leven zelf ter hand te nemen. Zo creëer je een vruchtbare bodem waarop liefde kan gedijen.

Je hebt 7 - 11 punten: Soms Verliefd

Je bent in staat om weer verliefd te worden, vooral en met name op degene met wie je al langer een relatie hebt, samenwoont of getrouwd bent. Toch laat je je niet te lang door dit mooie gevoel leiden. Je hebt immers door schade en schande geleerd dat verliefdheid de werkelijkheid ook kan vertroebelen. Je weet dat de roze bril een wensbeeld of ideaal geeft te zien. Een reële kijk naast de roze bril is een meer vruchtbare voedingsbodem voor liefde.

Minder dan 7 punten: (te) Realistisch?

Je hebt in deze test weinig punten verzameld, wat in dit geval niet zon slecht resultaat is. Je laat je niet door verliefdheid verteren, maar beschouwt dit als een soort toegift op de liefde. Ware liefde, daar gaat het om. En dat betekent realistisch zijn en de partner accepteren zoals hij/zij is. Met de sterke en zwakke kanten. En zo word jij ook graag behandeld. Twee volwassen mensen die besluiten samen door het leven te gaan. Soms als een perfect stel, dan weer als individualisten die elkaar ruim baan geven zichzelf te ontplooien. Dit is een voedingsbodem waarop liefde gedijt en zijn geen liefdesdromerijtjes.
Maar......(stiekem) zeg nu zelf........zijn dromerijtjes soms niet ook leuker dan alleen nuchterheid en realiteit?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Echte liefde isEchte liefde isWat is echte liefde? Tijdens de periode van verliefdheid is iedereen blind van de liefde. Hoe kunnen we erachter komen d…
Verliefd! En je vrienden?Verliefd! En je vrienden?Hoe combineer je vriendschappen als je net verliefd bent? Hoe combineer je vriendschappen als je net een liefdesrelatie…
Op zoek naar de liefdeOp zoek naar de liefdeJe bent vrijgezel en je ziet om je heen dolgelukkige stelletjes genieten van het leven. Wat je doet beseffen, dat je iet…
Is liefde uitsluitend zaak van hormonen?Is liefde uitsluitend zaak van hormonen?Verliefdheid. Vlinders in de buik. Liefde. Geen enkel gevoel is aangenamer en prettiger. Verliefdheid doet ons zweven en…
Bronnen en referenties
  • Boon, R. Tests voor Kwaliteiten, Stijlen, Eigenschappen en Opvattingen van de mens. Swets & Zeitlinger.
  • Weiler, P. (psycholoog). Test u zelf. Kosmos
  • Lauster, P. Test uw Talenten. Ontdek en Ontplooi uw Aanleg en Talenten. De Kern

Reageer op het artikel "Test - Verliefd of Liefde?"

Reactie

Rowena, 11-01-2008 14:00 #1
Geweldig al die testen! Ik kan het goed gebruiken voor school en ik heb er zelf ook voldoende aan gehad. Bedankt! Reactie infoteur, 12-01-2008
@ Rowena, fijn dat je de tests goed kan gebruiken! Ik ben stiekem eigenlijk best een beetje benieuwd welke school/opleiding je doet…
Bedankt voor je reactie en groetjes van Sila (auteur tests-artikelen)

Infoteur: Sila
Laatste update: 31-07-2007
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!