InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Gezond wonen: waar moet je op letten?

Gezond wonen: waar moet je op letten?

Gezond wonen: waar moet je op letten? Wie gezond wil wonen, moet een aantal dingen in acht nemen. Vooral voor kinderen maar ook voor mensen met een allergie kan blootstelling aan schimmels of schadelijke stoffen een probleem vormen. Maar ook voor anderen geldt het motto: woon zo gezond als mogelijk is.

Hoe kan je gezond wonen?

Als je gezond wil wonen, heb je vele vijanden: de huisstofmijt, schimmels, electro-smog, schadelijke stoffen en asbest willen je te lijf gaan. Maar je bent niet willoos aan ze overgeleverd! Naast de zorg voor milieuvriendelijk verantwoorde meubelen en vloeren moet men ook oppassen voor ongedierte en mijten. Die kunnen bijzonder voor mensen met een allergie tot last worden. Ongedierte wil niemand van ons in huis hebben, en terecht! Maar ook bovenmatig lawaai of een slecht binnenklimaat kan leiden tot gezondheidsproblemen.

Schadelijke stoffen in een interieur

Om zo weinig mogelijk belasting door schadelijke stoffen in een woning te hebben, moet men bij aankoop van nieuwe artikelen erop letten om zo weinig mogelijk "besmette" producten te kopen. En schadelijke stoffen kunnen zich overal verbergen. Ze ontstaan bijvoorbeeld door gebruikte bouwmaterialen, oplosmiddelen, verf, inkt, lijm of weekmakers. Daarom zou men schadelijke stoffen in een interieur zo veel mogelijk moeten elimineren.

Symptomen bij besmetting door schadelijke stoffen

De klachten van besmetting door schadelijke stoffen kunnen zeer uiteenlopend van aard zijn. Ze uiten zich bijvoorbeeld in:
  • hoofdpijn;
  • irritatie van de slijmvliezen;
  • niezen;
  • hoesten;
  • misselijkheid;
  • duizeligheid;
  • algemene malaise.

Sommige verontreinigingen kunnen zelfs kankerverwekkend zijn. Daarom geldt dat men zich vooraf terdege moet informeren over nieuwe aankopen. Het gaat per slot van rekening om úw gezondheid.

Luchtvochtigheid: niet te droog, niet te vochtig

De luchtvochtigheid is erg van invloed op ons binnenklimaat. Daarbij is het moeilijk om de gulden middenweg te vinden: een te lage luchtvochtigheid irriteert de slijmvliezen, een te hoge luchtvochtigheid, vooral in slecht geïsoleerde huizen, leidt vaak tot schimmelvorming. In ideale omstandigheden is de luchtvochtigheid tussen de 30 en 50 procent. Een zogenaamde hygrometer wordt gebruikt om de luchtvochtigheid te meten.

Op de juiste manier ventileren en verwarmen

Om een optimaal binnenklimaat te bereiken, moet men op de goede manier ventileren en op een juiste manier stoken. Drie maal per dag luchten door het venster gedurende vijf tot tien minuten wijd te openen, is noodzakelijk. Vensters in de kiepstand koelen het huis onnodig af. Met name na het douchen en baden, maar ook na het koken moet men veel luchten. Ook moet men een woning niet te warm stoken. Ideaal is een kamertemperatuur tussen de 19 en 22 graden. Een gezond binnenmilieu laat zich door planten bevorderen.

Schimmel: vaak niet te zien, alleen te voelen

Schimmel kan een gevolg zijn van condenswater of binnendringend water. Het komt bijzonder vaak voor in slecht geïsoleerde huizen. Met het blote oog kan men schimmels weliswaar niet altijd herkennen, maar ons lichaam merkt ze altijd op. Aanwijzingen voor schimmel in een woning zijn bijvoorbeeld een verstopte neus, voorhoofdsholteontsteking of ook bronchitis en astma.

Andere risicofactoren in een woning

Om gezond te wonen, moet men echter veel meer doen dan alleen schimmel en schadelijke stoffen voorkomen. Zo bevindt zich asbest vaak nog onopgemerkt in oudere woningen, bijvoorbeeld in het dakbeschot. Maar ook de huisstofmijt en ongedierte zoals kakkerlakken of muizen of onzichtbare electrosmog en permanente ruis hebben een negatief effect op een gezonde leefomgeving.
Gerelateerde artikelen
Vocht in de woningHet is weer de tijd van het jaar dat in niet goed geïsoleerde en geventileerde woningen het vocht op plaatsen gaat zitte…
CO2 meten voor een gezond leefklimaatWist u dat een te hoog CO2 gehalte in de lucht schadelijk kan zijn voor uw gezondheid? Met een CO2 meter houdt u het CO2…
Waarom is ventileren zo belangrijk?Veel mensen onderschatten het nut en de noodzaak van goede ventilatie in huis. Vaak wordt het gezien als een luxe in pla…
Longverpleegkundige is expert op gebied astma, COPD en apneuLongverpleegkundige is expert op gebied astma, COPD en apneuJeuk aan neus en ogen, gesnotter, een loopneus of juist verstopte neus, en benauwdheid. Allen bekende klachten voor mens…
Schadelijke stoffen op kantoorSchadelijke stoffen op kantoorVeel mensen brengen een hoop tijd door op kantoor. Daardoor kom je in aanraking met meerdere schadelijke stoffen zonder…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Gezond wonen: waar moet je op letten?"

Reacties

Lieneke, 27-04-2012 10:59 #2
Ik vraag mij af hoe slecht het gesteld is met het binnenklimaat in mijn woning. Ik woon boven een rijschool die dagelijks twee keer per dag zo'n 15 tot 20 motoren en scooters onder mijn huis door rijden om ze buiten neer te zetten. Ze worden achter het huis gestart rijden het huis door en portiek. Het stinkt heel erg naar uitlaatgassen. Heb in toenemende mate last van migraine, vermoeidheid, spier en gewrichtspijn. Kan iemand mij helpen?

W. Smits van Oyen, 23-12-2011 12:41 #1
Als je streeft naar een gezond binnenklimaat gaat het in eerste instantie om bewust te worden van de luchtkwaliteit gedurende de dag. Deze bewustwording realiseer je door een CO2 indicator te plaatsen met een display, stoplichtsignalering en een geluidsignaal dat klinkt bij overschrijding van 1.400ppm. De bewustwording zal leiden tot het tijdig nemen van maatregelen om te voorkomen dat de CO2-concentratie te ver oploopt. Als men is aangewezen op natuurlijke ventilatie, volstaat veelal het openen van luchtroosters en (extra) ramen. Door bewust te ventileren worden tocht en energieverspilling tot een minimum beperkt. In sommige gevallen zullen aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn om de ventilatiecapaciteit te vergroten. Indien gebruik wordt gemaakt van een mechanisch ventilatiesysteem, dan waarschuwt een CO2 indicator wanneer onderhoud nodig is, zoals het tijdig vervangen van de filters. Een CO2 indicator van SenseAir kost 150 ex btw en dat is een relatief geringe investering als je beseft dat het gaat om het voorkomen van gezondheidsklachten en het verbeteren van (leer)prestaties.

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 02-10-2011
Subrubriek: Leven
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!