InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Een hartinfarct, de gevolgen achteraf

Een hartinfarct, de gevolgen achteraf

Een hartinfarct, de gevolgen achteraf Een hartinfarct zet het leven even helemaal op zijn kop. Als je het al overleeft, betekent het dat je leven nooit meer hetzelfde zou zijn. Je bent nu immers hartpatiënt, met medicijnen en de daarbij horende bijwerkingen. Maar ook de omgeving gaat een nieuwe situatie tegenkomen. Ik heb hier zo volledig mogelijk geprobeerd te omschrijven wat het leven na een hartinfarct inhoudt voor zowel het slachtoffer als de omgeving.

Het ziekenhuis

Op het moment dat je een hartinfarct krijgt is het zaak dat je zo snel mogelijk in het ziekenhuis komt. Vaak is er een operatie nodig, waarin het dichtzittende bloedvat gedotterd wordt of er wordt een by-pass (omleiding) gemaakt. Daarna ben je vaak nog een aantal dagen op de hartbewaking, waarna je rustig aan weer uit bed mag en als alles goed gaat en je kunt zelfstandig lopen, aankleden e.d. dan mag je meestal naar huis. Bij een by-pass duurt dit langer dan bij een dotteroperatie, vanwege de grotere operatieschade.

Thuis, en dan?

Tegenwoordig wordt er steeds vaker een hartrevalidatieprogramma opgesteld. Alleen begint dit vaak pas 6 weken na de operatie. In de tussenliggende weken, krijg je de tijd om weer wat aan te sterken. De reactie op een hartinfarct is zeer wisselend en is afhankelijk van de leeftijd, grootte van het infarct, de tijd tot aan de operatietafel etc. Sommige mensen hebben na hun infarct nergens meer last van en kunnen hun gewone leven hervatten. Anderen zijn echter voor de rest van hun leven beperkt. Die beperking kan zich uiten in mentale aspecten zoals concentratie, stressbestendigheid en sociale vaardigheden of in lichamelijke aspecten zoals uithoudingsvermogen, kracht en de mogelijkheid tot intensief sporten. Meestal is een hartinfarct en de daarop volgende operatie een enorme aanslag op de conditie, maar vooral ook op de geest. Al gauw komt het besef dat het zomaar over had kunnen zijn en (in de meeste gevallen) dat je het misschien wel had kunnen voorkomen als je eerder je levensstijl had aangepast. Na thuiskomst uit het ziekenhuis is het voornamelijk aansterken en voorzichtig weer wat activeren.

De hartrevalidatie

De hartrevalidatie gaat vaak uit van het ziekenhuis, maar er zijn ook steeds meer gezondheidscentra die nazorg aanbieden. Een complete hartrevalidatie bestaat uit:
  • Inventarisatie van risicofactoren zoals gewicht, roken, diabetes, stress, cholesterol en bloeddruk.
  • Het opbouwen van conditie en kracht door een fysiotherapeut.
  • Voorlichting en/of begeleiding door een diëtiste.
  • Eventueel gesprekken met een psycholoog.
Daarnaast beginnen mensen vaak weer voorzichtig met werk. In overleg met een bedrijfsarts zal het werk onder de loep genomen worden en een plan gemaakt worden voor de reïntegratie in het werk.

Gevolgen op de lange termijn

De gevolgen op de lange termijn zijn per individu zeer verschillend. Er zijn gevallen bekend, waarbij iemand gewoon weer zijn dagelijks leven op kan pakken en behalve wat medicatie geen verschil merkt met zijn leven voor het hartinfarct. De meeste mensen moeten echter hun leven in meer of mindere mate omgooien. Vaak is er na een hartinfarct een aanpassing van leefstijl nodig. Stoppen met roken, het verbeteren van het dieet en meer sporten zijn zaken die geïntegreerd moeten worden in iemands leven. Daarnaast kunnen je fysieke en mentale belastbaarheid afgenomen zijn en hebben veel medicijnen nare bijwerkingen. Dit is voor de meesten een zware periode, omdat ze hun hele leven moeten omgooien en nieuwe beperkingen moeten gaan accepteren. Ook neemt de in eerste instantie grote belangstelling van vrienden en familie snel af.

Gevolgen voor de directe omgeving

Niet alleen het slachtoffer, maar ook de omgeving kan veel merken van de lange termijn gevolgen van het infarct. Naast het feit dat je zoveel mogelijk steun wilt bieden aan een dierbare, krijg je ook te maken met het veranderen van een leven. Het kan verschrikkelijk naar zijn om te zien hoe iemand de strijd aan moet gaan met zichzelf en telkens weer terug gesmeten wordt, omdat hij/zij zijn nieuwe beperkingen niet kan accepteren. Ook is het zo dat iemand veranderd door zo'n infarct en dat is niet altijd op positieve wijze. Het is voor de omgeving dan heel erg lastig om te bepalen of iemand er nou wel of niet iets aan kan doen.

Een hartinfarct kan het hele leven overhoop gooien, maar een sterke omgeving en de motivatie om er goed uit te komen, kunnen een hoop doen.
© 2012 - 2019 Cantheon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hartstilstand: Symptomen, oorzaak en gevolgenHartstilstand: Symptomen, oorzaak en gevolgenWat is een hartstilstand precies en waaraan kun je die herkennen? Wat zijn de belangrijkste tekenen en symptomen? Is een…
Hartinfarct: elke seconde teltHartinfarct: elke seconde teltJaarlijks komen 25.000 mensen in Nederland met een hartinfarct in het ziekenhuis te liggen. Een hartinfarct word ook wel…
Symptomen van een hartinfarctSymptomen van een hartinfarctHeb je de laatste tijd last van pijn in de borst? Misschien heb je wel een hartinfarct gehad. Ontdek hier de symptomen e…
Sporten na hartinfarct: mag je sporten na een hartinfarct?Sporten na een hartinfarct is goed omdat het de algehele conditie bevordert. Maar het maakt ook minder bang. Mensen durv…
Boos worden en het risico op een hartaanvalBoos worden en het risico op een hartaanvalHartaanvallen en ander hartfalen vormen heel vaak de oorzaak van een overlijden. Veel verschillende factoren kunnen je r…

Reageer op het artikel "Een hartinfarct, de gevolgen achteraf"

Reacties

Peter, 20-09-2019 09:36 #2
Ik las gisteren in de Telegraaf dat de acteur Antonio Banderas 2 jaar geleden een hartaanval heeft gehad. Deze hartaanval heeft bij hem blijkbaar ook blijvende emotionele veranderingen, huilerigheid, veroorzaakt.

Zo'n 30 jaar geleden ben ik tijdens de Hannover Messe ook eens "out" gegaan. Ik weet nog dat ik mijn beker met koffie op tafel heb gezet voor ik "out" ging. Toen ik bijkwam was de ziekenwagen van de Messe reeds voor de hal. Ik heb eerst mijn koffie nog opgedronken voordat ik lopend naar de ziekenwagen ging. De Messe arts vertelde mij dat ik uitdrogingverschijnselen (45J, 90 Kg) had en gaf mij een zoutinfuus.

Sinds die Messe ervaar ik dat als ik een gelukkige emotionele passage in een boek lees of op TV zie, mijn ogen sterk gaan tranen. Dat gebeurt echter niet bij een ongelukkige emotionele passage.

Vraag 1: Heb ik mogelijk bij de Messe een hartaanval gehad, ik had echter niet de kenmerken daarvan zoals pijn in de linkerarm, beklemming, zweten en vermoeiheid?

Vraag 2: Komen klachten zoals bovenomschreven vaker voor na een hartaanval of zou ik wellicht bij de Messe toch een hersen infarct gehad hebben?

Henk Gooijer, 15-09-2013 21:32 #1
Hoi ik heb voorjaar november hartinfarct gehad rond 12 uur 's avonds. ben toen zelf naar eerste hulp gegaan en werd gelijk gedotterd en zo. naar behoren alles goed veder en was so weer thuis maar toen kwam de klap, ik kon mensen in me omgeving totaal nier uitstaan en ergerde me kapot aan de kleinste dingen met me zelf of van anderen. ben gelijk al gestopt met roken toen die nacht dat ik in ziekenhuis lag en rook nog niet meer en heb er ook geen behoefde meer aan, maar ik merk aan mensen die mij kennen en ik hun dat ze mij beetje afstandelijk bedaderen of ik enge ziekte heb of zo en dat ze denken of ik me vaak aan stel als ik zeg ik voel me erg eenzaam en verdrietig iegelijk om niets, maar voel me toch zo. en op me werk word ik ook niet echt serieus genomen en merk wel aan hun dat ze denken als ik niet echt lekker in me vel zit dat ze denken heb je hem ook weer aansteller nou dat ben ik niet anders leefde ik niet.

Infoteur: Cantheon
Gepubliceerd: 23-02-2012
Subrubriek: Leven
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!