InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Waarom meer bewegen voor ouderen belangrijk is

Waarom meer bewegen voor ouderen belangrijk is

Wist je dat meer bewegen voor ouderen de kans op een zware valpartij met de helft kan verminderen? Een val op latere leeftijd kan al snel leiden tot een botbreuk die moeilijk geneest. Hierdoor kan jouw levenskwaliteit drastisch afnemen. Door enkele eenvoudige oefeningen uit dit artikel op regelmatige basis uit te voeren kan je de kans op een val drastisch beperken.

Waarom meer bewegen voor ouderen zo belangrijk is

Over het algemeen kan meer bewegen voor ouderen de kans op vallen met de helft verlagen. Senioren in goede gezondheid, zelfs met een leeftijd van 90 jaar, kunnen door regelmatige fysieke activiteiten en evenwichtsoefening op deze manier hun gezondheid nog verbeteren. Ook al vormt de breekbaarheid van botten een probleem wanneer je wat ouder bent, het risico dat je iets breekt is net groter omdat de kans op een val groter is. Evenwichts- en spierversterkende oefeningen kunnen de kans op vallen en bijgevolg het kwetsen van een gewricht of breken van een bot drastisch verkleinen. Door actief te blijven in het algemeen en dit te combineren met een functionele, meer gerichte training zoals het versterken van belangrijke spiergroepen en verbeteren van het evenwicht, zal je niet alleen je mobiliteit verhogen, ook je evenwicht en coördinatie worden beter. Dit type van bewegen voor ouderen kan het botverlies dat normaal is boven een bepaalde leeftijd helpen verminderen en zelfs tegengaan. Ook verhoogt de algemene gezondheid en zal bij aangepaste oefeningen zelfs gewrichtspijn verminderen omdat de omliggende spieren sterker worden.

Hoe begin je eraan

Uiteraard is het belangrijk om meer bewegen voor ouderen langzaam om te bouwen. Eenvoudige evenwichtsoefeningen om een zware valpartij te vermijden zijn een goede plaats om te beginnen. De meeste evenwichtsoefeningen voor senioren zijn heel gemakkelijk en kan je in je eigen woonkamer uitvoeren. Je hoeft dus geen duur fitness abonnement aan te schaffen. Een voorbeeld van een dergelijke oefening indien jouw evenwichtsgevoel heel slecht is; houd je met beide handen vast aan een tafel, stoel of deuropening. Naarmate jouw evenwicht verbetert, houd je je enkel nog vast met één hand, vervolgens met één vinger totdat je je niet meer hoeft vast te houden. Tip: vraag hulp aan iemand indien je te onzeker bent zodat je toch met de oefening kan beginnen. Heb je een redelijk goed evenwichtsgevoel, dan kan je deze oefening uitvoeren met je ogen gesloten. Probeer niet te veel in één keer te doen. Het heeft niet veel zin om de oefeningen te snel te willen doorlopen en als bijgevolg te vallen. Je wil net vermijden dat je valt. Enkele andere goede evenwichtsoefeningen zijn wandelen, zitten en weer rechtstaan, rechtstaan op één been. Hieronder wat meer uitleg en tips over deze oefeningen voor ouderen:
  • Wandelen: let er extra op dat je voet goed rolt van hiel tot teen zodat je goed in balans blijft. Snelheid is niet van belang.
  • Zitten en rechtstaan: kies hiervoor een stevige, comfortabele stoel. De hoogte van de zit mag zeker niet te laag zijn, anders wordt het gevaarlijker om je evenwicht te verliezen bij het zitten en veel moeilijker om terug recht te staan. Wil je meer zekerheid, plaats de stoel dan naast een tafel of muur zodat je je kunt tegenhouden met je handen.
  • Rechtstaan op één been: hef één voet slechts een klein stukje van de grond en wissel geregeld van been. Na een tijdje zal je je voeten hoger van de grond kunnen lichten zonder jouw evenwicht te verliezen. Vraag hulp aan iemand voor extra ondersteuning of houd je vast aan een tafel of deuropening.

Conclusie

Zoals je hierboven kan lezen heeft meer bewegen voor ouderen verschillende voordelen en kan je langzaam starten met eenvoudige oefeningen. Voor je meer gaat bewegen of sporten kan je best een dokter contacteren. Deze kan samen met jou bekijken welke vorm van bewegen het beste is voor jouw lichaam (misschien heb je last van artrose, osteoporose,) en een schema opstellen met dagelijkse oefeningen.
© 2012 - 2019 Nadiav, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom meer bewegen voor ouderen belangrijk is"

Infoteur: Nadiav
Gepubliceerd: 31-05-2012
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!