InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > De bewuste single heeft een leuk leven

De bewuste single heeft een leuk leven

De bewuste single heeft een leuk leven Voor veel mensen met een geloof is het gezin de hoeksteen van de samenleving en datgene wat je moet realiseren. Voor weer anderen is het geloof niet de leidraad, maar verkiest men toch een leven samen met een partner en bij voorkeur met een of meerdere kinderen. Allemaal keuzes die we in de loop van ons leven moeten maken. De groeiende groep singles of alleenstaanden, zoals we het officieel in het Nederlands noemen, wordt vaak – ten onrechte – betiteld als “triest” of “zielig”. Maar de bewuste single heeft een leuk leven!

Bewuste single

“Triest” of “zielig” zijn termen die niet zelden bij iemand vandaan komen die een partner heeft waar hij/zij mee samen leeft, maar is er ook sprake van spiegelen. Op zich dus niet vreemd, want hij of zij heeft – als het goed is – bewust gekozen voor een leven met een partner. Voor hem of haar is single zijn dus geen optie en zou hij/zij zich dus mogelijk inderdaad alleen of eenzaam voelen. Aangezien het gezin nog steeds op één staat, zal dit beeld niet heel erg snel veranderen. Maar hier wordt de bewuste single niet minder gelukkig van.

Beginnende single

Het is wel zo dat je als (beginnend) single mogelijk een aantal zaken anders zal in moeten richten. Zeker als je uit een mislukte relatie komt, is het vaak wennen om alleen verder te gaan (wat nog los staat van te verwerken verdriet). Denk aan de mix van alleen willen én kunnen zijn en vrienden opzoeken als je wilt socializen, maar ook de kluszaken in huis als je zelf geen klusser bent, lekker voor jezelf koken etc. Kortom, een aantal zaken die prima in te richten zijn, maar wat wel “even” moet gebeuren.

Klussen

Zo is er het kluswerk in huis. Als je zelf geen klusser bent, is het vervelend of belastend voor ieder klein dingetje je vriend of vriendin die toevallig handig is, op te trommelen. Een grote klus of een samenstelling van wat kleine klusjes kan je tegenwoordig voor een heel schappelijk bedrag door de professionele klusjesman laten doen. Er zijn verschillende verzamelsites, waar je een goede klusser in de buurt kunt vinden. Een andere mogelijkheid is op de prikborden kijken in de lokale supermarkt of bij de ingang van de overdekte winkelcentra. Daar zitten vaak kaartjes van lokale klussers bij.

Gezond eten

Het sluipt erin dat je snel wat eten klaar maakt en de kans dat het junkfood of kant-en-klaar maaltijden worden, is vele malen groter dan in het gezin. De controle op gezonde voeding, zeker als er kinderen zijn, is nu eenmaal groter in een gezin. Maar wat je lichaam binnenkomt aan voeding is voor de single net zo belangrijk als voor de man of vrouw in het gezin. Goede voeding heeft iedereen nodig en als het met enige toewijding is klaargemaakt, smaakt het meestal ook lekkerder. En waarom zou je dat niet voor jezelf doen? Houdt het klaarmaken van de maaltijd en het in alle rust nuttigen in stand (niet even terloops als je iets achter de computer doet of iets op tv zit te kijken). Neem gewoon de ingrediënten die je lichaam nodig heeft, verse producten dus die je gewoon kookt en/of bakt en varieer in je voedingspatroon. Laat eten, ook alleen, gewoon een dagelijks feestje zijn.

Vrienden

Vrienden zijn in ieder leven belangrijk, maar zeker als single heb je thuis niemand om gesprekken me te voeren, je de spiegel af en toe voor te laten houden en leuke dingen mee te doen. Een drukke baan kan nooit een reden zijn om je vrienden te verwaarlozen. Dat vervolgens single vrienden meer naar elkaar toe zullen trekken, omdat deze minder verplichtingen hebben als het om een achterban gaat, is inherent aan vriendschap. Maar dat maakt een vriendschap met een vriend/vriendin met partner niet minder waardevol … slechts anders. Heb je een drukke agenda, plan dan. Het lijkt misschien minder leuk dan “out of the blue” iets te ondernemen, maar de kans dat er dan niets van komt is vele malen groter. Koester je dierbare vriendschappen altijd.

Minnaar of friends with benefits

Seks is voor iedereen belangrijk en dus ook voor de single. Als er geen partner is, moet je naar andere mogelijkheden uitkijken. Seks voor geld staat een grote groep nog steeds tegen en dus is het maar goed dat er steeds meer singles zijn. Vriendschappen die vooral vriendschappen moeten blijven, maar waar wel seks tot de mogelijkheden behoort , is iets wat je steeds vaker ziet. Dit kan wel eens gevoelig terrein zijn, als je niet helemaal zeker bent dat de persoon in kwestie ook slechts seks wil en niet meer. Dat zou je anders zelfs een vriendschap kunnen kosten. Maar als het kan, is het een prima oplossing.

Daarnaast heb je natuurlijk altijd de minnaar. De man of vrouw die verder niets meer wil dat gewoon gezellig seks met je. Soms heeft de man of vrouw in kwestie een vaste relatie, al of niet open. Het is wel iets waar je tegen moet kunnen en wat je geen morele bezwaren op moet leveren. In dat geval gaat het immers niet werken. Maar het kan ook iemand zijn die geen vaste relatie heeft en je normaal niet als partner zou accepteren vanwege achtergrond, leeftijd, intelligentieniveau etc. Maar als sekspartner prima.
Waar je ook voor kiest, zorg altijd dat er goede spelregels zijn en accepteer niet minder.

Tot slot

Naast de eerdergenoemde zaken, speelt er natuurlijk ook nog dat je je wel lekker in je vel moet voelen als je alleen bent. Het moet niet zo zijn dat je altijd maar de deur uitgaat, omdat de muren op je afkomen of dat je moeite hebt jezelf bezig te houden. In dat geval moet je je afvragen of een singlebestaan wel het ideale bestaan voor je is.

De man of vrouw die voldoende van zichzelf houdt, een rijk leven met en ook zonder vrienden kan hebben, is de man of vrouw die geschikt is voor een singlebestaan. Loop je onverwacht toch de "love of your life" tegen … de LAT-relatie wordt weer populairder. Misschien ook een leuke optie voor de bewuste single!
Gerelateerde artikelen
De bewuste singleDe bewuste singleBestaat ‘de bewuste single’? Ongetwijfeld als je het tegen een aantal singles zegt. Immers, zij hebben bewust gekozen vo…
Alleenwonende singles: is eenzaamheid per se slecht?Alleenwonende singles: is eenzaamheid per se slecht?Bestaat de gelukkige single echt? Of is er vooral sprake van een mythe? Voor- en tegenstanders van deze uitspraak halen…
Single zijn: niet alleen maar seks wat de klok slaatSingle zijn: niet alleen maar seks wat de klok slaatEr zijn net zoveel verschillende singles als mensen met een relatie. Dat betekent dus dat iemand die alleen is net zo’n…
Single leg squat - Indicatie voor zwakte van heupspierenSingle leg squat - Indicatie voor zwakte van heupspierenDe single leg squat is een meetinstrument dat binnen de fysiotherapie wordt gebruikt om zwakte van de heupspieren op te…
Single hypotheek: woning kopen als alleenstaandeSingle hypotheek: woning kopen als alleenstaandeAls alleenstaande is niet makkelijk om een woning te kopen en te financieren met een hypotheek. De meeste hypotheekvorme…

Reageer op het artikel "De bewuste single heeft een leuk leven"

Reactie

Jan Anne, 25-01-2015 16:29 #1
Ook op het artikel "bewust vrijgezel zijn: Een vrije bewuste keuze" van "mens-en-gezondheid.infonu.nl" heb ik een reactie geplaatst.

Ik ben 54 jaar, nooit relaties gehad en heb er heel bewust voor gekozen om de rest van mijn leven, dus tot mijn dood, vrijgezel of single te blijven. Het singlebestaan bevalt mij heel goed. Ook wil ik vaak alleen zijn, maar heb natuurlijk ook behoefte aan contact met andere mensen zoals in een kring of vereniging. Mijn sociaal netwerk is klein, wat ik volledig heb geaccepteerd. Ik kan mezelf goed redden, maak vaak gebruik van kant-en-klare maaltijden en let op dat ik niet ongezond eet. Roken doe ik helemaal niet en neem ook nooit suiker in de koffie of thee. Kortom: ik ben én blijf zeer bewuste single met een beperkt en klein sociaal netwerk, waarmee ik goed kan leven. Af en toe behoefte aan contact met andere mensen, maar ook regelmatig alleen willen zijn.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-06-2012
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!