Bewegen in buitenlucht voor gezondheid en goede nachtrust

Bewegen in buitenlucht voor gezondheid en goede nachtrust Intensieve gezonde beweging in de buitenlucht is goed voor lichaam en geest. In alle jaargetijden je lichaam en bewegingsapparaat op verstandige manier belasten, onderwijl genietend van de omgeving. Dus werken aan het onderhoud van lijf en leden. De gewrichten soepel houden, spieren versterken en vet verbranden. Het systeem hart-longen-bloedvaten daardoor ook optimaal verzorgen. En natuurlijk stress kwijt raken als voorbereiding op een heilzame nachtrust. Met als resultaat een gezonder en wellicht een veel langer leven.

Rust roest

De mens is ontworpen om te bewegen en dus niet om voortdurend stil te zitten. Rust-Roest luidt daarom ook het spreekwoord. Hoe extreme verwaarlozing je spieren kan degenereren, merk je bijvoorbeeld als je een knie-operatie hebt ondergaan, en enkele weken dat behandelde been nauwelijks kan belasten. De beenspieren lijken te zijn verschrompeld en het duurt weken voordat de beide benen weer de gelijke stevige omvang hebben.

Geestelijke opknapbeurt

Maar beweging is niet alleen noodzakelijk voor ons lichaam (ons bewegingsapparaat) maar ook voor onze geest en ons moreel. Even lekker vermoeid raken, een verhoogde hartslag krijgen, goed transpireren en de longen pittig belasten. Dat leidt tot wonderen in onze geest, want het lijkt wel of we daarna de hele wereld weer aankunnen.

Na een dag van hard werken, met geestelijke belasting vanwege moeilijke problemen en het halen van deadlines, is de grootste valkuil om na werktijd thuis op de bank te gaan hangen. We zijn weliswaar vermoeid, doch niet op lichamelijk gebied, maar op het geestelijke vlak. Onze hersens hebben een opknapbeurt nodig hetgeen we bereiken door even intensief te bewegen, en niet door een dutje te doen. Uiteraard ligt dit anders indien er wel lichamelijke arbeid is verricht. De wijkverpleegkundige of loodgieter mag na een afmattende dag wel even de ogen sluiten.

Liever buiten dan binnen

Er zijn legio mogelijkheden voor gezonde lichaamsbeweging. Dat kan natuurlijk in de sportschool via een partijtje badminton of fitness, maar beweging in de buitenlucht heeft toch de voorkeur. Onder de invloed van de zon wordt namelijk gelijktijdig vitamine-D in de huid aangemaakt. Dat is belangrijk voor sterke botten. Door al dat daglicht knap je op moreel gebied ook op en word je vrolijk en optimistischer. Wetenschappelijk onderzoek geeft aan dat de natuur een positieve invloed heeft op onze geestelijke gezondheid. Zelfs wandelen in het park is al stressverlagend.

Beweging = langer leven

Amerikaans wetenschappelijk onderzoek toont aan dat bijvoorbeeld hardlopers, na een 10km training, minder heftig op bepaalde stimuli reageren, zoals kou en lawaai. Dit stress reducerende resultaat was zelfs 5 uur na de training nog merkbaar. Tevens is het bewezen dat hardlopen helpt bij een depressie. Fysieke inspanning reduceert namelijk angsten en spanningen. Het is dus wel degelijk mogelijk om de stress uit je lijf te sporten.

Je hoeft maar zon half uur per dag intensief met je lichaam bezig te zijn, om langer te leven. Dat is al vanaf 1966 bewezen aan de Harvard Universiteit in de VS. Zon 22.000 studenten deden mee aan het onderzoek dat tot op de dag van dag nog loopt. Volgens een recente analyse kun je het overlijdensrisico met 36% verlagen indien je meer dan 2 dagen sportief actief bent.

50-plussers

In een onderzoek aan de Stanford University School of Medicine werden gedurende 20 jaar duizend 50-plussers met elkaar vergeleken. Het ene deel deed aan hardlopen, en de andere helft niet. Van de hardlopers was na twintig jaar 15 procent overleden, terwijl dit percentage bij de niethardlopers 34 procent bedroeg. Hardlopers zijn dus duidelijk geen doodlopers. Bovendien klaagden de hardlopers minder vaak over hun gewrichten, en ze hoefden ook minder vaak knie- of heupoperaties te ondergaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips om je lichamelijke weerstand in de winter te verhogenTips om je lichamelijke weerstand in de winter te verhogenVooral tijdens de koude perioden lopen we het risico om geveld te worden door een griep, zware verkoudheid, hardnekkige…
Hardlopen: voordelen voor de mentale gezondheidVeel mensen die ervaring hebben met een langere periode regelmatig hardlopen geven aan dat ze zich sterker voelen, minde…
Hardlopen als therapie bij depressieHardlopen als therapie bij depressieHardlopen is effectief bij depressieve klachten en angststoornis. Door hardlopen komen er neurotransmitters vrij (seroto…
Waarom ben ik altijd moe?Veel mensen kennen het. Steeds maar weer dat vermoeide gevoel. Je gaat op tijd naar bed maar je word vervolgens weer fut…

Wakker worden zonder wekkerWakker worden zonder wekkerLig je nog lekker ver weg in dromenland, schrik je plotseling wakker door de wekker en zit je rechtop in bed. Je bent op…
Muziek als oplossing voor je slaapprobleemMuziek als oplossing voor je slaapprobleemHet luisteren naar muziek heeft zowel een geestelijk als lichamelijk effect op mensen. Het kan je stemming verbeteren, j…
Bronnen en referenties
  • Kring-Apotheek

Reageer op het artikel "Bewegen in buitenlucht voor gezondheid en goede nachtrust"

Reactie

W. van Zijl, 08-02-2014 14:24 #1
Citaat: 50-plussers
``In een onderzoek aan de Stanford University School of Medicine werden gedurende 20 jaar duizend 50-plussers met elkaar vergeleken. Het ene deel deed aan hardlopen, en de andere helft niet. Van de hardlopers was na twintig jaar 15 procent overleden, terwijl dit percentage bij de niet hardlopers 34 procent bedroeg. Hardlopers zijn dus duidelijk geen doodlopers. Bovendien klaagden de hardlopers minder vaak over hun gewrichten, en ze hoefden ook minder vaak knie- of heupoperaties te ondergaan.````

Geeft dit geen vertekend beeld! Het lijkt mij dat het feit dat men aan hardlopen deed op zich al vitaliteit en gezondheid aangeeft en dus potentieel een langere levensverwachting. Reactie infoteur, 08-02-2014
Uw conclusie is wel slim. En ook kan het wel eens zo zijn dat die hardlopende 50-plussers, vaker net boven de 50 jaar zijn en de rest misschien wel tegen de 60. Ook bij hardloopwedstrijden zie je namelijk (in de uitslagen) dat de populariteit van de sport afneemt naarmate de leeftijd stijgt. We zouden het onderzoek beter moeten kennen om te weten of onze vermoedens juist zijn.

Infoteur: Robbie
Laatste update: Maart 2020
Subrubriek: Lifestyle
Special: Cholesterol
Reacties: 1
Schrijf mee!