InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Daglicht doet leven

Daglicht doet leven

Daglicht doet leven Daglicht hebben we nodig, de evolutie heeft ons in de buitenlucht gevormd tot de mens die de aarde nu bewoond. De mens is niet gemaakt om altijd binnen te leven, maar dat heeft zich voor een deel wel zo gevormd. Door toedoen van de mens zelf, welteverstaan. Dat wil dus zeggen dat die ontwikkelingen, wat voor een groot gedeelte ook het leven op andere wijze verrijkt, ingepast moeten worden in het leven. Een leven waar daglicht nog steeds een belangrijk deel van uitmaakt, alleen anders dan oorspronkelijk.

Broodnodig daglicht

De man of vrouw die in de buitenlucht werkt/leeft, krijgt het zo benodigde daglicht binnen, maar blijkt ook beweeglijker te zijn en hij/zij slaapt beter (kwalitatief en kwantitatief). Dit, terwijl de kantoorpanden ook steeds meer faciliteiten bieden om voldoende te bewegen en buitenlucht op te doen. We propageren de lunchpauze buiten door te brengen, een tuin of dakterras op te zoeken om lekker buiten het middagbroodje te nuttigen en de trap te nemen in plaats van de lift. Toch doen dit veel minder mensen (ruim 40%) dan de man of vrouw die al buiten werkt/leeft. Alsof het een automatisme is en dat heeft mogelijk te maken het met gegeven dat we van oorsprong buitenmensen zijn.

Lekker in je vel

Een ander, en ook voor de psyche wel zo belangrijk, aspect van veel buiten werken / buiten zijn, is het gegeven dat de algehele gesteldheid een hoger punt krijgt. Geeft de man of vrouw die veelal binnen zit, zichzelf nog een 7 als het gaat om “lekker in het vel zitten”, buiten is dat een 8,6. Daar wordt ook in meegenomen dat de man of vrouw die veel buiten is, ook tijdens de koudere en nattere maanden buiten is.

Noodzaak, waarom?

Er zijn verschillend redenen waarom we voldoende daglicht tot ons door moeten laten dringen. Enkele van de belangrijkste opgesomd:

Vitamine D

Daglicht doet veel en een heel belangrijk aspect is de aanmaak van vitamine D voor het lichaam. Niet dat je daarvoor de hele dag buiten moet zijn, zo’n 20 minuten per dag wordt gezien als voldoende voor de aanmaak van vitamine D. Vitamine D ondersteunt bij de algehele weerstand die het lichaam moet hebben om allerlei zaken te kunnen trotseren en helpt bij de calciumopname in het lichaam. Verder zou het een positief effect hebben om tumoren tegen te gaan. Wetenschappelijke ondersteuning voor dit laatste is nog niet voldoende aanwezig

Dag- en nachtrite

Een ander aspect is de biologische klok dagelijks op gang brengen. Daglicht helpt het lichaam te weten hoe laat het is en in het dag- en nachtritme te stappen. Als het daglicht verdwijnt, maakt je lichaam zich op voor de nacht. Door ons kunstlicht stellen we dat moment uit en eigenlijk houden we daar ons lichaam mee voor de gek. Het is dan ook niet vreemd dat degene die meer het natuurlijke ritme van de dag/nacht volgt, beter slaapt, meer uitgerust is en beter in het vel zit.

Psyche

Als we naar de psyche kijken helpt het de concentratie, welke belangrijk is om de dingen die je doet goed te doen, op niveau te houden. Verder ondersteunt veel daglicht het lichaam vet te verbranden en is het goed om depressie tegen te gaan. Niet voor niets dat mensen met depressiviteit geadviseerd wordt, dagelijks te wandelen. Wat verder uit recentelijk onderzoek naar voren is gekomen, is het gegeven dat veel buitenlucht (zeker 1,5 uur per dag) het humeur aanzienlijk doet verbeteren.

Frisse lucht

Een ander belangrijk aspect, wellicht een van de belangrijkste is de frisse lucht die dagelijks nodig hebt. Bij voorkeur dus niet lopend tussen de uitlaatgassen van de auto’s, maar je lichaam heeft zuurstof nodig om goed te kunnen functioneren. Het zuurstofrijke bloed voedt de organen en cellen in je lichaam. Spreekt voor zich dat als je frisse lucht binnenkrijgt dit in je lichaam beter werk zal verrichten. Leef je in een grote stad en werk je binnen, zoek dan dus regelmatig de groene longen van je stad op. Veel binnenruimtes kennen airco of klimaatregeling, maar de luchtkwaliteit laat vaak te wensen over. Werk je veel binnen, zorg dat er regelmatig op een normale manier wordt geventileerd (ramen open).

Waarom dan toch niet?

Dat daglicht belangrijk is, dat weten we al langer. Toch, als je alle aspecten weer opgesomd ziet, zouden we er meer aan moeten doen om buiten in de frisse lucht door te brengen … maar we doen het niet. Druk met werk of anderszins laat onverlet dat je gemakkelijk 1,5 uur buiten kunt spenderen, ook tijdens de wintermaanden. Is het niet een rondje hardlopen, dan toch wel een wandeling met de hond, de lunch buiten nuttigen of een denktanksessie in het bos houden. Er zijn genoeg mogelijkheden … je moet het alleen echt willen en in gang zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Universiteit van Ohio (onderzoek 2010 - Ph. Fergeson)

Reageer op het artikel "Daglicht doet leven"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Lifestyle
Special: Lichamelijke gezondheid
Schrijf mee!