Wat we met mate moeten genieten

Wat we met mate moeten genieten Dat alcohol of veel vet voedsel niet gezond is, daar is iedereen zich wel van bewust. Maar er zijn ook gewone alledaagse en gezonde dingen die ons kunnen schaden als we ze niet met mate nuttigen.

Vitamine C

Vitamine C is essentieel voor een gezond lichaam, maar sommige mensen grijpen uit zorg voor een tekort naar extra voedingssupplementen. Maar te veel van het goede kan in dit geval ook schadelijk zijn. Regelmatige inname van voedingssupplementen met hoge doses vitamine C is riskant: het kan leiden tot nierstenen. Dat geldt vooral voor mensen met een hoge bloeddruk of diabetespatiënten, alsook voor diegenen die weinig bewegen of die te weinig vocht innemen.

Water drinken

Zelfs het drinken van te veel water kan het lichaam schaden. Vooral bij hitte horen we altijd weer dat genoeg drinken belangrijk is. Wie echter meer dan vijf liter vocht in een korte tijd tot zich neemt, kan daaraan zelfs sterven. Dringt er te veel water in de cellen door, dan vermindert de zoutconcentratie en de nieren weigeren dienst. Bovendien kan het tot hartritmestoornissen en kortademigheid komen omdat de longblaasjes vollopen.

Koffie drinken

Koffie geldt weliswaar niet per se als ongezond, maar werd er in het verleden toch van verdacht vocht aan het lichaam te onttrekken of debet te zijn aan cardiovasculaire (hart en bloedsomloop) ziekten. Maar die gezondheidsmythen zijn inmiddels weerlegd met talrijke studies. Koffie, met mate, is voor het menselijk lichaam überhaupt geen probleem.

Pas bij 300 kopjes is espresso dodelijk

Toch is cafeïne, datgene dus wat ons ’s ochtends wakker maakt, in feite een gif dat de koffieplant tegen insectenvraat beschermt. Het voorkomt dat zenuwcellen hun activiteit smoren en verhoogt de afscheiding van het stresshormoon adrenaline. Wie één gram cafeïne inneemt (staat gelijk aan 30 kopjes koffie) kan daarvan niet alleen niet slapen, hij moet ook rekening houden met hartkloppingen, hartritmestoornissen en problemen met het gezichtsvermogen. Dodelijk is koffie, respectievelijk cafeïne, pas vanaf een dosis van tien gram. Dat komt overeen met 300 kopjes espresso.

Te veel slapen

Wie in plaats van koffie te drinken liever slaapt omdat hij moe is, moet weten dat ook te veel slapen niet goed is voor het lichaam. Wie regelmatig tien, twaalf of meer uur slaapt, heeft een hoger risico op ziekten. Waarom dit zo is, heeft onderzoek nog niet uitgewezen.

Hoeveel chocolade is nog gezond?

Minder verrassend daarentegen, is dat te veel chocolade niet alleen dik maakt, maar ook slecht is voor de tanden. Maar indien met mate geconsumeerd, is chocolade volkomen oké: hoe meer cacao er is opgenomen in deze zoete substantie, hoe beter ons humeur erop wordt. Lees in dit verband ook de bijdrage "hoeveel chocolade is nog gezond?"

Te veel werk

Dat zal onze baas niet graag horen. We praten vaak over ons werk en hebben het gevoel iets nuttigs te doen, maar te veel werk maakt ziek. Daarom hoeft het nog geen burn-out te zijn, maar degenen die meer dan acht uur per dag werken, lopen een 40 tot 80 procent hoger risico op coronaire hartziekten. Maar ook het tegendeel, zalig nietsdoen, moet men zich niet te veel eigen maken. Wie alleen maar op de bank hangt en tv kijkt, boet aan intelligentie in. Onze grijze cellen willen nu eenmaal geprikkeld worden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat we met mate moeten genieten"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: November 2013
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!