Betrouwbare medische informatie op internet

Betrouwbare medische informatie op internet Het internet heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een onuitputtelijke bron voor geïnteresseerde patiënten en burgers die snel en zeer laagdrempelig medische informatie willen verkrijgen. Mensen zoeken eerst op Google voordat ze naar de huisarts gaan. En achteraf zoeken ze opnieuw om te controleren of hun arts wel de juiste behandeling voorschreef. Maar hoe betrouwbaar is gezondheidsinformatie op internet?

Kwaliteit medische informatie op internet laat te wensen over

Afgezien van enkele kwalitatief goede gezondheidswebsites en -portals die fundamenteel ons vertrouwen verdienen, wemelt het op het internet van websites waarvan de betrouwbaarheid op zijn minst gecontroleerd en geëvalueerd zou moeten worden. Hoewel dergelijke evaluatie-instrumenten wel bestaan, zijn die bij de doorsnee internetgebruiker niet of niet voldoende bekend.

Dokter Google

Met patiëntenfolders, bijsluiters en praktijkgidsen probeerde men in het verleden die kenniskloof te overbruggen. De patiëntenbrochure bevatte gemakkelijk te begrijpen basisinformatie in gecomprimeerde vorm en gerangschikt naar de belangrijkste gezichtspunten. Maar terwijl we in de zorg mensen jarenlang hebben volgestopt met folders, zoeken die toch vooral op het internet. Ter illustratie:
  • niet minder dan 85% van de mensen zoekt eerst op Google voordat ze naar de dokter gaan;
  • en 60% zoekt achteraf op Google, ofwel om te kijken of de arts het wel bij het rechte eind had, ofwel omdat ze hem niet begrepen hebben.

Keurmerk voor medische informatie op internet

Steeds meer mensen maken dus gebruik van de mogelijkheid om medische informatie via het internet binnen te halen. En het gaat daarbij niet alleen om personen die meer over hun eigen ziekte willen verkrijgen, maar ook om vele andere belanghebbenden die voor zichzelf of voor anderen informatie over gezondheidsthema’s willen opzoeken.

Criteria en richtlijnen opstellen

Inmiddels is de hoeveelheid aan medische informatie op het internet welhaast niet meer te overzien en het spectrum van het aangebodene kwalitatief zeer divers geworden. Europese en andere internationale autoriteiten hebben in het verleden al vaker geijverd om criteria en richtlijnen op te stellen:
  • die enerzijds aanbieders verplichten om bepaalde standaards in acht te nemen;
  • en die anderzijds bij de lezers een zeker gevoel van vertrouwen moeten geven.

Duidelijk is wel dat certificaten of andere vormen van keurmerken niet kunnen verhullen dat doorgaans alleen formele criteria worden getoetst. De eigenlijke inhoud blijft vaak onopgemerkt en ontbeert elke externe controle.

Grote rol weggelegd voor de social media

De zorg staat voor grote veranderingen. Een cruciale rol is daarbij ingeruimd voor de social media. Zorginstellingen willen via technologie en internet een brug naar patiënten slaan. Het is geen geheim dat er vele tienduizenden weblogs bestaan waarop patiënten op dagbasis bijhouden wat hen fysiek of mentaal overkomen is. Vele duizenden patiënten die met elkaar in gesprek gaan, die hun medische informatie met elkaar delen en die vaak tot in detail beschrijven hoe ze met hun ziekte omgaan. Want laten we wel wezen, patiënten zijn vaak expert in hun eigen ziekte.

Ziekenhuizen die met Twitter aan de slag gaan

Het was verbazingwekkend dat met die schat aan informatie tot voor kort niets gedaan werd in de zorg. Maar steeds meer komt men tot het besef dat men als zorginstelling juist de wisselwerking met zijn patiënten moet zoeken. Niet voor niets dat ook ziekenhuizen tegenwoordig met Twitter aan de slag gaan.

Medische informatie uitwisselen via online communities

De zorgsector heeft lange tijd haar neus opgehaald voor het internet. Dat internet werd zelfs jarenlang genegeerd. Die zorgfora, dat is bagger, werd er dan geroepen. Ja natuurlijk was dat bagger als je er als Zorg zelf niets op publiceerde. Maar tijden en inzichten veranderen. Momenteel ziet men vooral de totstandkoming van online communities. Zo’n community kan een stek zijn waarin men in een forumachtige omgeving vragen stelt en antwoorden krijgt. Niet alleen wordt er informatie met elkaar gedeeld, er is ook ruimte voor discussie.
Gerelateerde artikelen
nieuws uitgelichtBetrouwbare medische informatie op internet vindenObjectieve en betrouwbare gezondheidsinformatie vinden online, is geen sinecure. Google heeft een toepassing gelanceerd…
Cyberchondrie: ziektevrees door zoekgedrag op het internetCyberchondrie: ziektevrees door zoekgedrag op het internetMensen die op het internet op zoek gaan naar medische informatie hebben een grote kans om uit te komen op een ernstige a…
Op zoek naar betrouwbare medische informatie op het internetOp zoek naar betrouwbare medische informatie op het internetAls het om onze gezondheid gaat is goede en betrouwbare medische informatie van groot belang. Veel medische informatie w…
De gevaren van medische zelfdiagnoseDe gevaren van medische zelfdiagnoseDoor het internet is het erg makkelijk geworden om allerlei medische informatie te vinden. Voor veel mensen is dit erg h…

Verlaat je de comfort zone?Verlaat je de comfort zone?De comfort zone, we gebruiken het al weer een hele tijd en we weten allemaal wat we er mee bedoelen. Toch geldt voor vel…
Schminken: veranderingen in de loop van de tijdSchminken: veranderingen in de loop van de tijdSchminken, ook wel grimeren of maquilleren genoemd, is onmisbaar geworden in onze westerse maatschappij. In een samenlev…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DarkoStojanovic, Pixabay
  • Bijdrage in Dagblad De Limburger 24 december 2013

Reageer op het artikel "Betrouwbare medische informatie op internet"

Reacties

Ruud Meuleman, 27-07-2016 16:27 #2
Betrouwbare medische informatie op internet is feitelijk zoeken met een speld in een hooiberg. De meeste informatie wordt gelanceerd door ziekenhuizen en artsen, en daar ligt dan ook de vraag, waar ligt de betrouwbaarheid.

Als we vroeger naar een arts of ziekenhuis gingen, waren we zeker van betrouwbare hulp/ondersteuning, nu… moet je maar afwachten. Ik zeg niet dat de volledige zorg instabiel is, maar in diverse ziekenhuizen is er geen goede nazorg of bestuurlijke controle, waardoor er ongewenste informatie op internet verschijnt.

Met name het Gelre-ziekenhuis Apeldoorn maakt zich hieraan schuldig, door regelmatig patiëntengegevens te publiceren zonder de patienten hierover te informeren. Ook in het samenwerkingsverband met andere zorgorganisaties worden gegevens digitaal verspreid zonder toestemming van de patient of client. dit overigens tegen de WBGO in.

Alle zorgorganisaties hebben een convenant getekend zorgvuldig om te gaan met de patienten- en clientengegevens, maar in de praktijk blijkt helaas dat de waarheid op internet en televisie staat.

De Boom François, 13-10-2015 14:58 #1
Ik heb sinds deze morgen een lichte zwarte kant (zoals borduurkant) voor mijn linkeroog, ik zie er wel uit, maar toch niet 100% door die schijn, men kan het ook vergelijken met olieogen die bovenop water drijven. Kan u mij hieromtrent informatie bezorgen a.u.b. rechteroog is normaal, geen pijn aan het linkse oog, ook geen hoofdpijn. Vriendelijk dank bij voorbaat.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 16-06-2020
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 2
Schrijf mee!