Mannenverzorging is actueel
“Mannenverzorging is actueel” klinkt mogelijk vreemd, maar een meer nadrukkelijke uiterlijke verzorging wordt (weer) geaccepteerd. Voor de vrouw is het nauwelijks een probleem geweest, tenminste zolang het niet overdreven werd. Hoe goed en uitgesproken je jezelf mag verzorgen, heeft ook met de periode waarin men leeft te maken. Soms is “te veel” een klein obstakel. Bij mannen is het lange tijd niet geaccepteerd dat deze op een enigszins vergelijkbare manier dan vrouwen met het uiterlijk bezig waren. Inmiddels lijkt daar een voorzichtige kentering in gekomen.
Gelukkig is het inmiddels “normaal” dat de man zich ook goed mag verzorgen én er vervolgens ook openlijk voor uit mag komen. Wat nog steeds een beetje vreemd is, want waarom zou een vrouw zich wel goed verzorgen en is een natte lap bij wijze van spreken voldoende voor de man. Hoe dan ook, het tij is aan het keren.
De commercie pakt het op
Cosmeticaproducten
Als er maar over geschreven en gesproken wordt én de commercie blijft aanhouden, komt er enig moment dat omslagpunt. Een punt dat er bijvoorbeeld veel nadrukkelijker geadverteerd wordt met verzorgingsproducten voor mannen. Niet alleen meer de after shave en eventueel een lekker geurtje voor er na, maar gewoon verzorgingsproducten voor de huid. En als de afzetmarkt groeit, groeit ook het aantal producten. Steeds meer merken gaan ook een mannenlijn voeren en hoewel het soms schoorvoetend is met een beperkt aantal producten, immers het is nog even afwachten wat de man allemaal wel en niet oppakt, het begin is nadrukkelijk gemaakt en is een “blijvertje”.
Kleding en accessoires
Bij kleding is het al langer geaccepteerd dat de man weer zorgvuldig is met hetgeen hij aantrekt. Behalve een goede pasvorm is de stof van belang en misschien wel nog belangrijker … doet het wat voor de betreffende man. We zijn immers het stadium voorbij dat kleding slechts lichaamsbedekking is. Kleding moet misschien nog wel in kader van het werksituatie passen, maar het mag wel iets voor de man doen. Dit impliceert dat er meer tijd in gaat zitten om die kleding te zoeken die daadwerkelijk iets voor je doet (de diversiteit aan materialen en modellen groeit ook hier gestaag) of je moet het jezelf (kunnen) veroorloven dat een stylist of personal tailor je kleding mee helpt zoeken en maken.
Met accessoires ligt het nog wat genuanceerder, want de man moet vooral niet “behangen” zijn met sieraden. Althans, dat is nog steeds de massa. Waarbij uiteraard een horloge man, een zichtbare tatoeage kan ook nog en misschien een leren armband. Maar veel verder willen we niet gaan. Wat niet impliceert dat we dat ook niet doen. Immers, er zijn talloze mannen die graag een gouden of zilveren ketting en/of armband dragen en behalve een eventuele trouwring ook nog een andere ring. Geaccepteerd als iets “normaals” is het nog niet, we associëren het eerder met ordinair.
Daarentegen is de betere schoen een die er altijd is geweest en zal blijven. Je voeten zijn belangrijk om een leven lang optimaal mee te gaan en behalve een goede pasvorm, mag de mannenschoen gewoon van een goede kwaliteit in bijvoorbeeld mooi soepel leer zijn. Ook hier zie je een toename van kleuren, modellen en materialen. De groep mannen die dit serieus oppakt, groeit gestaag en alleen al voor een leven lang een gezonde voet, is dit een positief gegeven.
Onderzoeken bevestigen de (voorzichtige) acceptatie
Er zijn de afgelopen jaren verschillende kleine onderzoeken (in West Europa en de VS) gedaan naar haalbaarheid van allerlei verzorgingsproducten bij de man, al dan niet gecombineerd met kleding en andere uiterlijke verzorging. Hoewel je ook door kunt slaan (begin deze eeuw) en het plots toch niet zo stoer is voor de man (iets te vrouwelijk) en veel mannen er dus de handen vanaf hielden, is het inmiddels subtieler aangepakt. Mag de man zijn huid weer goed verzorgen en komen er langzaam producten bij, mag de man zich goed kleden en mooie accessoires dragen en wordt het voor steeds meer mannen iets “normaals” om zo door het leven te gaan. Zeker bij de jong volwassen mannen is een duidelijk trend zichtbaar … en hopelijk blijft het niet bij “een trend” want een trend gaat immers weer voorbij.