Mannenverzorging is actueel

Mannenverzorging is actueel “Mannenverzorging is actueel” klinkt mogelijk vreemd, maar een meer nadrukkelijke uiterlijke verzorging wordt (weer) geaccepteerd. Voor de vrouw is het nauwelijks een probleem geweest, tenminste zolang het niet overdreven werd. Hoe goed en uitgesproken je jezelf mag verzorgen, heeft ook met de periode waarin men leeft te maken. Soms is “te veel” een klein obstakel. Bij mannen is het lange tijd niet geaccepteerd dat deze op een enigszins vergelijkbare manier dan vrouwen met het uiterlijk bezig waren. Inmiddels lijkt daar een voorzichtige kentering in gekomen. Gelukkig is het inmiddels “normaal” dat de man zich ook goed mag verzorgen én er vervolgens ook openlijk voor uit mag komen. Wat nog steeds een beetje vreemd is, want waarom zou een vrouw zich wel goed verzorgen en is een natte lap bij wijze van spreken voldoende voor de man. Hoe dan ook, het tij is aan het keren.

De commercie pakt het op

Cosmeticaproducten
Als er maar over geschreven en gesproken wordt én de commercie blijft aanhouden, komt er enig moment dat omslagpunt. Een punt dat er bijvoorbeeld veel nadrukkelijker geadverteerd wordt met verzorgingsproducten voor mannen. Niet alleen meer de after shave en eventueel een lekker geurtje voor er na, maar gewoon verzorgingsproducten voor de huid. En als de afzetmarkt groeit, groeit ook het aantal producten. Steeds meer merken gaan ook een mannenlijn voeren en hoewel het soms schoorvoetend is met een beperkt aantal producten, immers het is nog even afwachten wat de man allemaal wel en niet oppakt, het begin is nadrukkelijk gemaakt en is een “blijvertje”.

Kleding en accessoires

Bij kleding is het al langer geaccepteerd dat de man weer zorgvuldig is met hetgeen hij aantrekt. Behalve een goede pasvorm is de stof van belang en misschien wel nog belangrijker … doet het wat voor de betreffende man. We zijn immers het stadium voorbij dat kleding slechts lichaamsbedekking is. Kleding moet misschien nog wel in kader van het werksituatie passen, maar het mag wel iets voor de man doen. Dit impliceert dat er meer tijd in gaat zitten om die kleding te zoeken die daadwerkelijk iets voor je doet (de diversiteit aan materialen en modellen groeit ook hier gestaag) of je moet het jezelf (kunnen) veroorloven dat een stylist of personal tailor je kleding mee helpt zoeken en maken.

Met accessoires ligt het nog wat genuanceerder, want de man moet vooral niet “behangen” zijn met sieraden. Althans, dat is nog steeds de massa. Waarbij uiteraard een horloge man, een zichtbare tatoeage kan ook nog en misschien een leren armband. Maar veel verder willen we niet gaan. Wat niet impliceert dat we dat ook niet doen. Immers, er zijn talloze mannen die graag een gouden of zilveren ketting en/of armband dragen en behalve een eventuele trouwring ook nog een andere ring. Geaccepteerd als iets “normaals” is het nog niet, we associëren het eerder met ordinair.

Daarentegen is de betere schoen een die er altijd is geweest en zal blijven. Je voeten zijn belangrijk om een leven lang optimaal mee te gaan en behalve een goede pasvorm, mag de mannenschoen gewoon van een goede kwaliteit in bijvoorbeeld mooi soepel leer zijn. Ook hier zie je een toename van kleuren, modellen en materialen. De groep mannen die dit serieus oppakt, groeit gestaag en alleen al voor een leven lang een gezonde voet, is dit een positief gegeven.

Onderzoeken bevestigen de (voorzichtige) acceptatie

Er zijn de afgelopen jaren verschillende kleine onderzoeken (in West Europa en de VS) gedaan naar haalbaarheid van allerlei verzorgingsproducten bij de man, al dan niet gecombineerd met kleding en andere uiterlijke verzorging. Hoewel je ook door kunt slaan (begin deze eeuw) en het plots toch niet zo stoer is voor de man (iets te vrouwelijk) en veel mannen er dus de handen vanaf hielden, is het inmiddels subtieler aangepakt. Mag de man zijn huid weer goed verzorgen en komen er langzaam producten bij, mag de man zich goed kleden en mooie accessoires dragen en wordt het voor steeds meer mannen iets “normaals” om zo door het leven te gaan. Zeker bij de jong volwassen mannen is een duidelijk trend zichtbaar … en hopelijk blijft het niet bij “een trend” want een trend gaat immers weer voorbij.
© 2014 - 2024 Dressedbyfaisel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Nivea veel producten voor mannenverzorgingNivea veel producten voor mannenverzorgingEen man voor de spiegel is in de regel een niet zo lang durend beeld. Maar een man en verzorging met allerlei moderne pr…
Keuze uit vele verzorgingsproductenKeuze uit vele verzorgingsproductenDe keuze uit verzorgingsproducten is zo ruim en het aanbod is zo gevarieerd, dat om de juiste cosmetica producten te kun…
Nivea niet alleen crème in een blauw doosjeNivea niet alleen crème in een blauw doosjeHet merk Nivea is wereldbekend en de talrijke producten van dat merk worden door zeer velen dagelijks gebruikt. De basis…
Hoe gezond is groene thee?Hoe gezond is groene thee?Hoe gezond is groene thee? Groene thee wordt vaak als gezond gezien, je ziet het overal in terug; niet alleen in thee, m…

Wallen: wat zijn het en wat kun je eraan doen?Iedereen heeft er wel eens last van: wallen. Je hebt slecht geslapen, bent uit gegaan of je hebt er gewoon altijd last v…
Allerlei interessante informatie over slapenAlle mensen hebben slaap nodig. Maar waarom moeten we slapen en wat kun je doen om beter in slaap te kunnen vallen?
Bronnen en referenties
  • A. Buwalda - Menfashion
  • Ch. Atkinson - Marketingfacts VS
Dressedbyfaisel (32 artikelen)
Gepubliceerd: 28-03-2014
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Lifestyle
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.