InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Allerlei interessante informatie over slapen

Allerlei interessante informatie over slapen

Alle mensen hebben slaap nodig. Maar waarom moeten we slapen en wat kun je doen om beter in slaap te kunnen vallen?

Waarom heb je slaap nodig?

De meeste mensen beschouwen slaap als een storende factor omdat ze een erg volle agenda hebben. Maar veel onderzoeken hebben aangetoond dat voldoende slaap krijgen erg belangrijk is voor het functioneren. Door te slapen laad je je lichaam en geest op. Mensen die lijden aan slaapgebrek krijgen problemen met hun concentratie en geheugen. Ze kunnen zelfs last krijgen van hallucinaties. Het is bewezen dat mensen beter presteren als ze een goede nachtrust hebben gehad. Als je af en toe minder slaap krijgt, kan dit geen kwaad maar als dit lang aanhoudt heeft dit gevolgen voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid

De gemiddelde slaaptijd

Gemiddeld slapen Nederlanders zeven uur en twintig minuten per dag. Een Nederlander gaat meestal om half twaalf naar bed en staat om zeven uur op. De afgelopen veertig jaar zijn Nederlanders maar liefst een uur minder gaan slapen per nacht. Velen vinden dan ook dat ze te weinig slaap krijgen per nacht.

Biologische klok

Voor het functioneren van ons lichaam is de biologische klok erg belangrijk. Het principe van de biologische klok is bij iedereen hetzelfde, maar ieder mens heeft wel een ander ritme. De biologische klok regelt de behoefte aan slaap. De behoefte aan slaap verschilt per persoon.

Voorbereiden op het slapen

Ga voordat je op bed gaat geen fysieke inspanningen doen, je geest moet tot rust komen voor het slapengaan. Stressvolle bezigheden voor het slapengaan hebben een slechte invloed op de slaap. Het is wel goed om activiteiten te doen waarvan je tot rust komt. Muziek heeft een erg goed invloed op de geest. Voeding heeft ook een erg grote invloed op het slaapgedrag. Door te veel alcohol te drinken slaap je onrustiger. Cafeïne houdende dranken kunnen ook verstorend werken op de slaap. Probeer niet te laat ís avond te eten, je lichaam moet namelijk erg hard werken om het voedsel te verteren en hierdoor slaap je minder ontspannen. Een warme douche of een warm bad is een erg goede vorm van lichamelijke en mentale ontspanning voor het slapengaan.

Nachtmerries

Bijna iedereen heeft wel eens last van een nachtmerrie. De meeste nachtmerries ontstaan toevallig, sommige nachtmerries ontstaan nadat iemand een traumatische gebeurtenis heeft meegemaakt. Nachtmerries hebben nooit een betekenis voor de toekomst. Veel mensen zijn bang zijn dat ze een nachtmerrie krijgen, daardoor kunnen ze niet heel goed slapen.

Tips om snurken te voorkomen

  • Als je te zwaar bent, probeer om af te vallen.
  • Probeer niet te veel alcohol te drinken, want hierdoor verslappen de spieren van je tong en je keel.
  • Sommige medicijnen veroorzaken snurken zoals slaap- en kalmeringsmiddelen. Je moet niet zomaar met de medicijnen stoppen, je kunt dit het best overleggen met je huisarts.
  • Probeer niet te roken want roken zorgt er voor dat de slijmvliezen in de keel dikker worden.
  • Eet niet meer veel voor het slapen gaan.
  • Zorg dat de lucht in je slaapkamer vochtig is, een droge lucht veroorzaakt namelijk snurken.
Gerelateerde artikelen
Slapen en WakenOnder invloed van daglicht produceert de epifyse in de hersenen een bepaalde hoeveelheid van de stof melatonine. Deze st…
Slaapstoornis; wat is het en wat doe je er aan?Slaapstoornissen komen erg veel voor. De oorzaken van een slaapstoornis kan zeer verschillend zijn. Er bestaan meerdere…
Lichttherapie om beter te slapenLichttherapie om beter te slapenSlaapstoornissen vormen vandaag de dag een groot probleem. Er zijn steeds meer mensen die slecht slapen. Lees hoe lichtt…
Langer blijven leven, door minder te slapenWie vind het niet vervelend als 's morgens de wekker gaat? Graag zouden we nog even willen blijven liggen... Ongeveer ee…

Reageer op het artikel "Allerlei interessante informatie over slapen"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 27-03-2014
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!