InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Baardtransplantatie: transplantatie van haren voor een baard

Baardtransplantatie: transplantatie van haren voor een baard

Baardtransplantatie: transplantatie van haren voor een baard Steeds meer mannen vinden het prettig om een baard te laten staan. Netjes geschoren zijn is niet meer van deze tijd en dus zien we steeds vaker een behaard gezicht in het straatbeeld. Niet iedere man heeft de aanleg om een volle baard te laten staan, mogelijk omdat de baardgroei traag op gang komt of wegens het ontbreken van voldoende haarzakjes. Ook deze groep mannen willen graag hun mannelijkheid tonen. Hoe kan een baardtransplantatie uitkomst bieden?

Baardtransplantatie

Modebeeld

Steeds meer mannen laten hun baard staan, omdat het de mannelijkheid extra onderstreept. Met een volgroeide baard ziet men er als man opvallend uit en kan men mogelijk ook meer bereiken. Een baard straalt autoriteit uit, waarbij men meer gezag en mogelijk meer aantrekkingskracht heeft. Netjes geschoren zijn hoeft niet meer en dus laten steeds meer mannen hun baard staan (lit.1). Sommige willen wel een baard laten staan, maar kunnen dat echter niet. Of men is te jong, maar soms kan er ook te weinig beharing aanwezig zijn. In dat geval kan men een baardtransplantatie overwegen. Hoe gaat dat in zijn werk?

Wanneer ingreep overwegen?

Baardgroei komt niet bij iedere man op hetzelfde moment op gang. Het is afhankelijk van de puberteit, het aandeel werkende haarzakjes en of men vroegtijdig begint te scheren. Normaal wordt er verondersteld dat een baardgroei maximaal is vanaf het vijfentwintigste levensjaar. De vraag of men een transplantatie wil laten uitvoeren moet dan ook vanaf dat moment ter sprake komen. Voor die tijd kan de groei alsnog op gang komen, doordat hormonen het pas later gaan stimuleren. Heeft men weinig baardgroei en wil men het wel laten staan, dan kan men vanaf vijfentwintig jaar overwegen om een transplantatie te laten doen.

Kosten

Omdat het steeds vaker wordt gedaan, worden de kosten gedrukt. Een kleine transplantatie kost circa vierhonderd euro en kan bij grotere ingrepen tot vierduizend euro gaan. Hoeveel het werkelijk gaat kosten hangt af van de haardichtheid, hoeveel haarzakjes werkelijk moeten worden verplaatst en de wensen van de persoon.

Methoden voor baardtransplantatie

Om haar te transplanteren zijn verschillende methoden beschikbaar. Het is daarbij maar net de vraag hoe intensief de transplantatie is, waarnaast ook het financiële plaatje meespeelt. Het volgende onderscheid wordt bij haartransplantatie aangehouden.

Follicular Unit Transplantation

Dit is de meest toegankelijke methode om haar te transplanteren. Het idee bij deze methode van werken is dat de haarbundels oftewel de folliculaire eenheden als geheel worden overgezet (lit.2). Een unit bevat namelijk meerdere haren (één tot vier) en dient als zodanig ook te worden overgezet. Het is een klein orgaantje, waarin een zweetklier, bloedbanen en zenuwvertakkingen zitten. Normaal wordt een huiddeel vanuit het achterhoofd gebruikt, welke wordt opgedeeld en verkleind tot kleine compacte units. Het kan dan in de baardzone worden geïmplanteerd. In een dagdeel kunnen tot meer dan vierduizend haren worden verplaatst. Nadeel is dat het achterhoofd een litteken blijft houden en soms zichtbaar kan zijn.

Follicular Unit Extraction

Hierbij wordt geen huid verwijderd, echter worden de folliculaire eenheden stuk voor stuk uit de achterhoofdshuid gehaald. Het houdt in dat het complete orgaantje wordt verplaatst en geïmplanteerd. Het is voor de huid minder ingrijpend, echter de procedure is intensiever en is daarmee ook duurder.

Haarstamcel transplantatie

Een andere methode is het onttrekken van een deel van de haarzakjes uit een donorgebied, welke in de baardzone worden geïmplanteerd. Het onttrekken en plaatsen wordt per 'graft' (haarzakdeel) gedaan, zodat geleidelijk aan kale plekken worden behandeld. Voordeel hierbij is, dat de donorhuid niet wordt verwijderd. Daarnaast blijven delen van de oorspronkelijke haarzakjes in de donorhuid zitten, zodat haargroei aldaar doorgaat (lit.3). Het is dus als het ware het stekken van een plant, echter in dit geval worden haarzakjes daartoe gebruikt.

Nazorg

Voor het herstel van de donor- als baardhuid wordt vaak lasertechniek toegepast. Dit kan de persoon gewoon thuis doen, waarbij een handmatig lasertje over de huid wordt gehaald (lit.4). Het heeft tot doel om wondjes sneller te laten herstellen, waarnaast de haargroei sneller en beter op gang komt. Haardikte wordt beter en de kans op initieel haarverlies na implantatie neemt af. Let wel het duurt enige tijd voordat de haargroei op gang komt. Het geïmplanteerde deel dient eerst te herstellen, waarna in de huid de haargroei toeneemt. Normaal neemt het enkele maanden in beslag voor de eerste haargroei zich openbaart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Baard: de groei en het onderhoud van de baardBaard: de groei en het onderhoud van de baardDe baard. Veelal voorkomend bij mannen, maar ook een enkele vrouw kan een lichte tot zware baardgroei ontwikkelen. De ba…
Pijnloos en effectief ontharenPijnloos en effectief ontharenLichaamsbeharing houdt ons al eeuwenlang bezig, omdat het zo bepalend is voor schoonheid en de aantrekkingskracht op het…
Baard laten staan, of toch maar een gladde kin?Je baard laten staan of toch maar blijven scheren. De meeste mannen hebben weleens voor die keuze gestaan. Het altijd mo…
Overbeharing, wat er tegen te doen?In onze samenleving is het nu eenmaal mode om jezelf glad te scheren, onder de oksels, op je borst, en voor vrouwen zelf…
Functie van haarHet is zo vanzelfsprekend dat je haar hebt. De een wat meer de ander wat minder, maar de meeste mensen hebben haar. Wat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Coscurro, Rgbstock
  • Lit.1: http://www.hartvannederland.nl/algemeen/2014/baardtransplantatie-wint-snel-terrein/
  • Lit.2: http://haartransplantatiearts.com/fut/
  • Lit.3: http://www.haarstichting.nl/HaarStamcel-Transplantatie
  • Lit4: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/53572-haartransplantatie-de-meest-gestelde-vragen.html

Reageer op het artikel "Baardtransplantatie: transplantatie van haren voor een baard"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Lifestyle
Special: Haar-aandoeningen
Schrijf mee!