InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Zonnebank: gezond of ongezond?

Zonnebank: gezond of ongezond?

Zonnen onder de zonnebank wordt vaak gezien als ongezond. Van zonnen krijg je namelijk huidkanker. De kans op huidkanker wordt inderdaad verhoogd, maar dat is vooral het geval bij overmatig veel of lang zonnen onder de zonnebank. Je moet dus wel oppassen met de zonnebank, maar dat is nog geen reden om hem niet te gebruiken. Vooral ook omdat de kans op andere soorten kanker juist kleiner wordt. Ook maak je door zonnen onder de zonnebank extra vitamine D aan. Wanneer je een gebrek hebt aan vitamine D kan dat onder andere leiden tot lusteloosheid, spierpijn en angststoornissen. Door zonnen onder de zonnebank krijgt je een lekker bruin kleurtje. Door regelmatig gebruik te maken van de zonnebank behoud je in de winter een gezonde kleur, en word je in de zomer veel sneller bruin. Maar is het wel verstandig om te gaan zonnen? Is de zonnebank wel gezond?

Relatie tussen zonnebank en kanker

Door je huid te verbranden verhoog je de kans op huidkanker. Dit is ook het grootste bezwaar dat sommige dermatologen en wetenschappers hebben tegen de zonnebank: je zou er huidkanker van krijgen. Hier is echter wel enige nuance in aan te geven. Het risico wordt namelijk vooral verhoogd wanneer je rood verbrandt. En wanneer je verantwoord omgaat met de zonnebank (niet te vaak onder de zonnebank gaat), zul je daaronder nooit rood worden. Zonnen in de zon is dan eigenlijk veel gevaarlijker. Dat is veel ongecontroleerder. Mensen liggen 's zomers op het strand vaak uren achter elkaar in de volle zon, terwijl je onder de zonnebank vaak niet langer dan 15 of 20 minuten gaat. In die zin is de zonnebank gezonder dan de zon.

Zo lang je niet rood verbrand is er weinig aan de hand. Hoewel je door zonnen altijd zorgt voor kleine beschadigingen in je DNA. Daar staat echter wel tegenover dat je door gebruik te maken van de zonnebank pigment opbouwt, waarmee je je beter beschermt tegen de zon. Juist door regelmatig (bijvoorbeeld 1 keer in de week) onder de zonnebank te gaan, voorkom je dat je rood verbrand.

Tegelijkertijd verlaag je door gebruik te maken van de zonnebank de kans op andere soorten kanker, zoals darmkanker en prostaatkanker. Dat is te danken aan de vitamine D die wordt aangemaakt wanneer je onder de zonnebank ligt. En vitamine D heeft nog meer positieve effecten op je gezondheid.

De positieve effecten van vitamine D

Zowel door zonnen in de zon als door zonnen onder de zonnebank gaat je lichaam extra vitamine D aanmaken. Het voordeel van de zonnebank is dat je daar het hele jaar door onder kunt, terwijl de zon in de winter vaak afwezig is, en als hij er is veel minder sterk is en minder straling afgeeft.

Door een tekort aan vitamine D kun je last krijgen van vermoeidheid, lusteloosheid, spierpijn, spierkrampen, gewrichtsklachten, angstaanvallen en hyperventilatie. Behoorlijk wat mensen hebben last van een vitamine D tekort. Dit is op verschillende manieren op te lossen; de zonnebank is er daar één van. Dit wordt ook regelmatig door huisartsen en experts voorgeschreven.

Wanneer je in de winter vaak last hebt van vermoeidheid, lusteloosheid of zelfs depressie, kan dit te maken hebben met een tekort aan vitamine D. Maar het kan ook zijn at je een tekort hebt aan licht. In dat geval helpt een zonnebank waarschijnlijk niet voldoende, en kun je beter gebruik maken van lichttherapie.

Een groep mensen die vaak last hebben van een tekort aan vitamine D zijn mensen met een getinte of donkere huid. Zij hebben zoveel pigment dat ze eigenlijk te goed beschermd zijn tegen de zon. Zij hebben heel veel straling nodig om aan hun dosis vitamine D te komen. De zon in Nederland is een groot deel van het jaar niet krachtig genoeg om dat voor elkaar te krijgen. Daarom kunnen ook mensen met een getinte of donkere huid baat hebben bij zonnen onder de zonnebank.

Zonnebank: gezond of ongezond voor je huid?

Veel zonnen zorgt voor uitdroging van je huid. Dat geldt voor zonnen in de zon, maar ook voor zonnen onder de zonnebank. Bij gematigd gebruik van de zonnebank zul je hier weinig last van hebben. Ben je toch bang voor uitdroging van je huid dan kun je in een zonnestudio speciale crèmes krijgen die uitdroging voorkomen en je huid verzorgen. Veel van deze crèmes zorgen er tegelijkertijd voor dat je sneller bruin wordt. Door deze crèmes te gebruiken in combinatie met de zonnebank maak je je huid juist soepeler.

Zonnebank: gezond of ongezond?

Over het geheel genomen kun je stellen dat de gezonde effecten van de zonnebank zwaarder wegen dan de ongezonde effecten. De extra kans op huidkanker is klein zo lang je niet te vaak en te lang onder de zonnebank gaat. Tegelijkertijd heeft de zonnebank een positief effect op de kans op andere soorten kanker. Eventuele versnelde huidveroudering kun je tegengaan door speciale crèmes te gebruiken. Onder de zonnebank word je niet alleen bruin, maar maak je ook vitamine D aan. Dit heeft diverse positieve effecten op de gezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonnebank en zonnen gevaarlijk?Tijdens de donkere winterdagen of na een vakantie om ons kleurtje te behouden duiken we graag onder de zonnebank. Van de…
Zonnebank kopen: voordelig?Een eigen zonnebank is ideaal voor iedereen die graag een bruin kleurtje heeft, maar waar welke keuzemogelijkheden heb j…
Waarom is een zonnebank gevaarlijk?We horen steeds meer berichten in het nieuws dat zonnebanken gevaarlijk zijn. Wat is er nou zo gevaarlijk aan en kun je…
Zonnebank slecht of juist gezond?Zonnebank slecht of juist gezond?Zonnebanken kunnen huidkanker veroorzaken, maar de vraag is of dat een reden is om de zonnestudio te mijden. Zonnebanken…
Wilt u klaar zijn voor de zon? Bezoek een zonnestudio!Een mooie bruine huidskleur, dat wilt toch iedereen wel? Als u dat mooie bruine kleurtje van de zomer wilt behouden zit…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/veilig-zonnen/verantwoord-onder-de-zonnebank (gezondheidsnet)
  • http://www.foodlog.nl/short-news/detail/zonnebank-voor-bejaarden-minder-gebroken-heupen/allcomments/ (foodlog)

Reageer op het artikel "Zonnebank: gezond of ongezond?"

Reactie

Anne-Marie Strijder, 20-05-2015 19:17 #1
Ik ga al jaren onder de Zonnehemel en voel mij heel goed ik heb toen eens advies gekregen van mijn orrthomanupulatiarts advies gekregen om zeker 1x per week er onder te gaan dit voor mn botten die hebben ook vitamine D nodig!En ik vind het ook leuker om een beetje bruin eruit te zien!Zo dit wilde ik even kwijt Reactie infoteur, 21-05-2015
Beste Anne-Marie,

Dank voor je reactie! Mijn ervaring is ook dat - ondanks alle negatieve geluiden - er steeds meer specialisten zijn die de positieve effecten van (gematigd) zonnebankgebruik onderstrepen.

Vriendelijke groet,

Brempie

Infoteur: Brempie
Laatste update: 25-02-2015
Subrubriek: Lifestyle
Special: Zonnebank
Reacties: 1
Schrijf mee!