InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Sporten is om meerdere redenen goed

Sporten is om meerdere redenen goed

Sporten is om meerdere redenen goed Iedereen weet dat sporten goed is om een goede conditie te krijgen en te behouden, bewegen is goed voor je lichaam, je organen worden extra aan het werk gezet en je houdt of brengt je gewicht op niveau. Maar sporten is om veel meer redenen uitermate goed. We staan er niet altijd bij stil, maar als je de voordelen van sporten op een rij zet, is er nagenoeg geen reden meer om niet te (willen) sporten.

Sporten is meer dan bewegen

Het maakt feitelijk niet uit welke fysieke sport je uitoefent, met iedere sport maak je gebruik van je spieren. Je traint je spieren en dat maakt het lichaam in ieder geval sterker. Maar als je sport gebeurt er meer met je lichaam en geest. Bijgaand een opsomming van datgene wat sport kan bewerkstellligen.

Bron: PourquoiPas, PixabayBron: PourquoiPas, Pixabay
Scherpte
Iedereen wil wel scherp zijn, maar dat lukt nu eenmaal niet altijd. Sporten verbetert de cognitieve functies en je wordt scherper. Je mentale verouderingsproces wordt ook vertraagd. Daarnaast helpt het alle informatie sneller op te slaan en worden nieuwe hersencellen aangemaakt.

Vrolijkheid

Wat we van sporten al langer weten, is dat het je humeur kan verbeteren. Het zogenaamde ‘feelgood’ stofje endorfine wordt met sporten aangemaakt. Het helpt pijn en stress te verminderen en geeft je een gelukzalig gevoel. Je cortisolniveau gaat omlaag en dat is goed om depressie, angsten en frustratie tegen te gaan.

Slapen

Voor degene die niet goed slaapt, kan sporten ook helpen. Als je regelmatig sport heb je twee keer zoveel kans op een goede nachtrust. Dit werkt uiteraard door, want uitgerust wakker worden na een goede nachtrust, maakt je de volgende dag uiteraard een stuk fitter.

Eetlust

Het lijkt dat je meer eet als je sport. Immers, je verbruikt meer. Echter, als je sport wordt het eiwit BDNF aangemaakt. Dit eiwit remt de ongezonde eetlust af. Het houdt je hersenen als het ware voor de gek, door aan te geven dat je voldoende voeding hebt gekregen.

Bron: Tpsdave, PixabayBron: Tpsdave, Pixabay

Fysieke gezondheid

Omdat sporten zoveel effect heeft op de fysieke gezondheid, wordt dit apart toegelicht. In willekeurige volgorde wat sporten fysiek aan positiefs met zich mee brengt voor het lichaam.
  • Het vermindert de kans op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Zelfs als je al last hebt van je hart of vaten, kan je de conditie verbeteren. Het is bloeddruk verlagend en je maakt het goede cholesterol aan.
  • Sporten is ook goed voor de botten. Het helpt botontkalking, osteoporose, en gewrichtsslijtage, artrose, tegen te gaan. De gewrichten blijven met sporten gezond en waar je de gewrichten belast, verstevig je deze.
  • Als je ouder wordt verlies je aan spiermassa en kan tot zo’n 40 procent oplopen. Door te sporten beperk je het spiermassaverlies. De spieren en pezen rond de betreffende gewrichten zijn sterk en dat helpt ook je stabiliteit weer.
  • De spieren van je longen worden aan het werk gezet. Dit heeft tot gevolg dat je longinhoud toeneemt. Behalve dat je niet snel buiten adem bent, heeft dit ook positieve uitwerking op uiteenlopende longproblemen als COPD, astma en chronische bronchitis.
  • Ook de lage rug, waar veel mensen last van hebben, wordt sterker gemaakt tijdens het sporten. Je verbetert de kracht van de spieren, die de wervelkolom ondersteunen.
  • Als je regelmatig sport, gaat het verteringsproces in het lichaam sneller. Dit heeft weer positieve uitwerking op je darmen. Het zou zelfs de kans op darmkanker verminderen.
  • Sporten werkt op de lange termijn ook voor het immuunsysteem. Dit heeft weer als gevolg dat je minder kans hebt om ziek te worden.
  • De gevoeligheid voor insuline wordt beter, waardoor koolhydraten beter opgenomen worden. Dit is zeker voor de mensen met diabetes erg belangrijk.

Bron: Panmukola0, PixabayBron: Panmukola0, Pixabay

Tot slot

Sporten is zowel voor lichaam als geest erg belangrijk en hoewel we het feitelijk wel weten, wordt het toch door veel mensen te gemakkelijk naar de achtergrond gedrukt. Geen tijd of geen zin hebben, zijn veel gehoorde argumenten. Maar het gaat niet altijd om de intensiteit, wel het gegeven dat je in beweging bent. Een stevige wandeling is ook prima of een leuke rit op de fiets door de natuur. Het is té belangrijk om argumenten voor te bedenken niet te (willen) sporten.
Gerelateerde artikelen
Slaap: Beter slapen door sporten en bewegenSlaap: Beter slapen door sporten en bewegenSporten en bewegen zorgen ervoor dat je beter kunt slapen. Regelmatig bewegen bevordert snel inslapen en een diepere sla…
Sport jezelf gelukkig en stressvrij!Sport jezelf gelukkig en stressvrij!Een goede manier tegen stress is sporten en bewegen. Iedereen die regelmatig met te veel stress in zijn leven te maken k…
Hoeveel beweging heb je nodig?Hoeveel beweging heb je nodig?Iedereen weet dat voldoende bewegen goed voor je is. Het is gezond en je voelt je beter. Maar wanneer beweeg je genoeg?…
Verschillende sporten combinerenVerschillende sporten combinerenDe een sport niet en de ander sport voor drie en alles wat daar tussen zit. Zo uitlopend is het als we het over actief s…
Meer gaan sporten: 8 redenenMeer gaan sporten: 8 redenenEen gezonde geest in een gezond lichaam. Dit moet het uitgangspunt zijn om je te overtuigen om te gaan sporten. Zij die…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PourquoiPas, Pixabay
  • http://www.fitsociety.nl/fitness/25-redenen-waarom-sporten-goed-voor-je/
  • http://www.optimalegezondheid.com/sport-en-je-gezondheid-deel-1-waarom-is-sporten-goed/
  • http://www.dokter.nl/nieuws-items/nieuwsberichten/sport/488-waarom-sporten-gezond-is
  • https://www.gezondheidsnet.nl/sporten/bewegen-is-goed-voor-alles
  • https://www.nlbewustgezond.nl/4-redenen-waarom-sporten-goed-voor-je-is/
  • Healthy Magazine, 6 2016; “6 briljante redenen om te sporten”
  • Afbeelding bron 1: PourquoiPas, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Tpsdave, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Panmukola0, Pixabay

Reageer op het artikel "Sporten is om meerdere redenen goed"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 01-07-2016
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!