Een gezonde levensstijl

Een gezonde levensstijl Gezondheid is iets wat je kunt beïnvloeden door de keuzes welke je elke dag maakt. Vandaag de dag zijn de mensen over het algemeen beter op de hoogte van allerlei zaken dan de vorige generatie dat was, daarnaast zijn de verwachtingen voor wat betreft het gebruik van medicijnen ook toegenomen. Het is mogelijk om kleine aanpassingen te verwezenlijken welke kunnen leiden tot een gezonder en langer leven.

Kansen en keuzes

Een gezonde levensstijl wordt bepaald door twee factoren, te weten: kansen en keuzes. Op de kansfactoren heb je geen invloed, ze zijn genetisch bepaald en kunnen er voor zorgen dat je bepaalde ziektes kunt krijgen of ontwikkelen gedurende je leven. Maar, indien je er achter komt dat je aanleg hebt voor een bepaalde ziekte of aandoening, dan kun je vaak wel op een positieve wijze proberen invloed aan te wenden om er voor te zorgen dat bepaalde zaken zich in mindere mate zullen voordoen. De keuzefactoren zijn, dat je je bewust bent van wat je eet, of je alcohol drinkt, of je rookt, hoeveel je beweegt en hoe je omgaat met stress.

Balans

Zoals net als met de meeste dingen in het leven, kun je een gezonde levensstijl bereiken door de zaken in balans te brengen. Af en toe eens uit de band springen zal geen onherstelbare schade aan je lichaam toebrengen, maar toch heeft je lichaam weer tijd nodig om zich te herstellen. Als je zaken in het leven wilt veranderen, doe het dan niet te radicaal, omdat dat moeilijk vol te houden is. Probeer je patroon geleidelijk aan te passen. Dit geldt ook voor oefeningen, probeer de activiteiten welke je prettig vindt in je dagelijkse ritme in te passen. Dat kan een dagelijkse wandeling zijn in de vrije natuur, of het beoefenen van een sport, het zal zowel je geestelijke als je lichamelijke conditie ten goede komen.

Begin zo vroeg mogelijk

Met gezonde gewoontes kun je het best zo jong mogelijk beginnen. Indien je kinderen hebt, is één van de meest effectieve manieren om ze te beïnvloeden het geven van het goede voorbeeld. Het kan bijvoorbeeld geen kwaad om een tijd televisie te kijken, indien er voor of na die tijd ook ruimte is voor wat activiteiten waarbij het lichaam ook wat te doen krijgt. Slechte gewoontes kunnen er op jonge leeftijd al in sluipen, en zijn later moeilijk te veranderen. Het in de opvoeding confronteren met ongezonde gewoontes, zoals roken, hebben waarschijnlijk het meeste effect als er al vroeg mee wordt begonnen en resorteren natuurlijk het beste effect indien je zelf het goede voorbeeld geeft.

Positief denken

Een gezond en harmonieus leven lijden is vaak niet eenvoudig, studies hebben aangetoond dat positief denken ons kan helpen om beter om te gaan met de stress van elke dag en tevens een bijdrage kan leveren aan onze emotionele gezondheid. Daarnaast is het zo dat een geestelijke welbevinden zijn weerslag heeft op de lichamelijke gesteldheid. Ook kan positief denken een gevoel van welbehagen geven, zowel geestelijk als lichamelijk.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een gezonde levensstijl"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: December 2009
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!