InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Vegetariërs leven langer

Vegetariërs leven langer

Vegetariërs leven langer Vegetariërs worden nog altijd gemakkelijk afgeschilderd als mensen die een ongezonde voeding gebruiken en allerhande voedingstekorten kunnen krijgen. Nochtans blijkt in de praktijk en uit heel wat onderzoek dat vegetariërs gemiddeld genomen minder overgewicht hebben, een lagere bloedcholesterolspiegel en lagere bloeddruk hebben, min­der vaak een hartaanval en kanker krijgen, een grotere immu­niteit bezitten en simpelweg langer leven dan vleeseters.

Onderzoek

Vegetariërs hebben minder kans op een fatale hartaanval en 39% minder kans op dodelijke kankers dan vleeseters, dat is al in 1994 geble­ken uit een Brits onderzoek onder zesduizend vegetariërs.
Een grootschalig onderzoek onder zowat 25.000 Zevende dag adventisten leidde tot de conclusie dat het sterftecijfer toenam als men meer vlees, kip en gevogelte ging eten. Zeer opvallend was dat mannen die al jong vegetariër waren geworden, minder risico liepen om te overlijden aan een hartaandoening. Onderzoekers van de Universi­teit van North Carolina hebben op hun beurt vastgesteld dat wie zich vanaf jonge leeftijd vegetarisch voedt, daar mogelijk juist op vol­wassen leeftijd de vruchten van plukt.

Vrouwelijke vegetariërs

Vrouwelijke vegetariërs lijken aanzienlijk minder vaak getroffen te worden door borstkanker. Bij vleesetende vrouwen blijkt steevast meer oestrogeen in het bloed te circuleren dan bij vegetarische vrouwen, mogelijk doordat zij meer verzadigde dierlij­ke vetten consumeren. Oestrogeen vergroot de kans op borstkan­ker. Onder vegetariërs komt verder minder vaak darmkanker voor.
Bovendien zien we onder vegetariërs minder vaak ouderdomsdiabetes, galstenen, nierstenen, osteoporose en artritis.

Waarom vegetariërs langzamer verouderen?

Eén reden waarom vegetariërs minder vatbaar zijn voor ziekten in het algemeen en het verouderingsproces in het bijzonder is hun grotere weerstand. Uit een Duits onderzoek onder mannelijke vegetariërs is gebleken dat hun witte bloedcellen tweemaal zo dodelijk waren voor kankercellen dan die van vleeseters. Vegetariërs hadden voor dezelfde taak zelfs maar de helft van het aantal witte bloedcellen nodig dan vleeseters. Hun witte bloedcellen werkten doodeenvoudig efficiënter en beter.

Leven vegetariërs langer en blijven ze langer gezond en jong, omdat ze veel groenten eten of omdat ze geen vlees gebruiken? Deskundigen menen dat beide het geval zijn. Ze vermijden de stof­fen in vlees die het verouderen versnellen en genieten alle voorde­len van de anti-verouderingstoffen in vruchten en groenten.
In het bloed van vegetariërs circuleren grotere hoeveel­heden plantaardige anti-oxidanten die het verouderen en chronische ziekten tegengaan. Hun immuniteit, hun weerstand tegen infecties en met het immuunsysteem samenhangende ziekten, waaronder kanker, is veel beter.
Ze krijgen ook minder ijzer binnen, dat lijkt een nadeel, maar is mogelijk een voordeel. IJzer dat vooral in vlees zit kan de vrije radicalen aanzet tot het beschadigen van cellen. Vegetariërs krijgen ook minder calorieën en minder gevaarlijke vetten naar binnen.

En is dus wel veel voor te zeggen om op zijn minst wat minder vlees te eten. Maar doe dat niet alleen uit gezondheidsoverwegingen maar gewoon voor je plezier.
Gerelateerde artikelen
Tips bij het bereiden van caloriearme maaltijdenTips bij het bereiden van caloriearme maaltijdenBij het afvallen zijn voedingsmiddelen die caloriearm zijn, enorm belangrijk. Groenten, vlees, gevogelte, vis en eieren.…
Een korte geschiedenis van het VegetarismeVegetarisch eten is in de Westerse wereld relatief nieuw. Vlees heeft meestal een belangrijk deel uitgemaakt van onze ee…
Vrouw en voeding: maaltijdschijfVrouw en voeding: maaltijdschijfDe maaltijdschijf wordt vaak gebruikt als een indicatie voor een gezond voedingspatroon. In Nederland is de maaltijdschi…
Jodendom en voeding: vegetarisme – vegetarisch etenJodendom en voeding: vegetarisme – vegetarisch etenVóór de Zondvloed aten de mensen alleen maar zaaddragende gewassen. En ook in de Messiaanse tijd zal geen vlees meer wor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • J Am Diet Assoc.  2009 Jul;109(7):1266-82.Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets.Craig WJCraig WJ , Mangels ARMangels AR ; American Dietetic AssociationAmerican Dietetic Association .Andrews University, Berrien Springs, MI, USA.

Reageer op het artikel "Vegetariërs leven langer"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 13-12-2010
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!