InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Tandenborstel vaak bron van bacteriën: poeptandenborstel

Tandenborstel vaak bron van bacteriën: poeptandenborstel

Tandenborstel vaak bron van bacteriën: poeptandenborstel De tandenborstel is vaak een bron van bacteriën die dus ook in de mond voorkomen. Er zitten in heel veel gevallen zelfs poepbacteriën op omdat mensen na de wc-gang hun handen niet wassen en hun tandenborstel dan wel pakken. Maar ook omdat het doortrekken van het toilet zorgt voor een enorme uitstoot van poepbacteriën. Het belang van een schone tandenborstel is erg groot. Waarom een tandenborstel om de 3 maanden moet worden verwisseld.

De tandenborstel vervangen: om de 3 maanden

Een tandenborstel moet om de 3 maanden worden vervangen door een nieuw exemplaar. Vaak wordt gezegd omdat dit komt omdat hij dan niet meer goed poetst. De haren staan wijduit en dit zou geen effect meer hebben. Dat is echter maar deel van de reden. Een tandenborstel die al 3 maanden in gebruik is, bevat zoveel miljoenen bacteriën dat hij juist een averechts effect te weeg kan brengen en juist bacteriën in de mond kan brengen.

De smerigste bacteriën op de tandenborstel

Iedereen kent wel films waarin iemand de ander iets wil flikken en dan maar zijn of haar tandenborstel gebruikt om de wc eens lekker te schrobben. En daarna wordt de tandenborstel dan heerlijk terug gezet in het glas zodat de persoon in kwestie hem weer fijn kan gebruiken. In het dagelijkse leven zal dat niet zo vaak gebeuren, maar toch zijn er op de meeste tandenborstel wel poepbacteriën te vinden, ook wel aangeduid als E-colibacterie. Die komt op de tandenborstel omdat mensen heel vaak hun handen niet wassen na het toiletgebruik. Maar in een gemengde badkamer waarbij toilet en douche of wasbak naast elkaar staan, komen de E-colibacterien ook gewoon door de lucht op de tandenborstel. Bij het doortrekken van een wc komen flink wat E-colibacterien vrij. Het beste is dan ook eigenlijk om het deksel over de toilet te doen voor het doortrekken. Maar een tandenborstel die dus al 3 maanden in zoín omgeving ligt bevat na 3 maanden een laag plak met zoín zeven miljoen bacteriën. De E-colibactie zorgt ervoor dat mensen behoorlijk ziek kunnen worden. Een besmetting kan enorme diarree en andere spijsverteringsklachten opleveren.

Bacteriën op een tandenborstel wat doen ze?

Het poetsen van tanden is natuurlijk bedoeld om te zorgen voor zo weinig mogelijk bacteriën in de mond. Tandbederf wordt er door tegengegaan, maar door een goede mondhygiëne wordt ook voorkomen dat er tandvleesontstekingen ontstaan. Wie daaraan lijdt kan allerlei klachten krijgen, maar het kan zelfs leiden tot hartklachten. De bacteriën kunnen namelijk in het bloed terechtkomen en zo het hart bereiken.

Hoe houd je je tandenborstel zo schoon mogelijk?

  1. Een tandenborstel moet dus echt om de drie maanden vervangen worden. Dat geldt ook voor elektrische tandenborstels.
  2. Zet tandenborstel van de diverse gezinsleden ook niet gezellig tegen elkaar aan in een glas. Dit zorgt dat er bacteriën van de ene borstel op de andere worden overgedragen
  3. Een tandenborstel uitkoken is ook een optie. Niet na drie maanden, maar maandelijks is wel een manier om er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk bacteriën op de tandenborstel zitten.

Wat doe je met je oude tandenborstel?

En wie zijn tandenborstel dan eindelijk heeft weggegooid kan hem nog wel gewoon gebruiken. Om lekker mee te boenen op plaatsen waar je normaal gesproken niet bij kunt komen bijvoorbeeld. Fietsen bijvoorbeeld. En kinderen kunnen er met ecoline ook heel veel leuke dingen van maken.
Gerelateerde artikelen
Elektrische tandenborstel: voordelenElektrische tandenborstel: voordelenPoetsen met een elektrische tandenborstel heeft veel voordelen. Eén voordeel is dat elektrisch poetsen tandplak effectie…
Goed tanden poetsenGoed tanden poetsen"Je moet je tanden wel goed poetsen hoor" is een zin die velen erg bekend in de oren zal klinken. Je tanden goed poetsen…
Een elektrische tandenborstel kopenEen elektrische tandenborstel kopenDagelijks twee maal twee minuten de tanden poetsen is een belangrijke richtlijn om je tanden gezond te houden. Iedereen…
Tandenborstel kopen: waar let je op?Tandenborstel kopen: waar let je op?Tandenborstel kopen: er zijn zeer veel verschillende soorten tandenborstels. Harde en zachter borstels, elektrisch of ee…
Elektrische tandenborstel: types en eigenschappenElektrische tandenborstel: types en eigenschappenHet belang van tandenpoetsen wordt door niemand meer betwijfeld. Maar poetsen met een handborstel of met een elektrische…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant Onderzoek Aquafresh

Reageer op het artikel "Tandenborstel vaak bron van bacteriën: poeptandenborstel"

Reacties

Kees Kruyswijk, 25-11-2013 11:08 #3
En kinderen kunnen er met ecoline ook heel veel leuke dingen van maken.

Een prachtige woordspeling! Ecoline, daar zit de naam E.coli van de poepbacteriën in. Geweldig! (Alleen onbedoeld, denk ik.)

De Jong, 15-09-2011 09:44 #2
Het beste zet je je tandenborstel apart in een kastje. En regelmatig in een bakje Dettol om te desinfecteren.

Ben, 21-06-2011 09:59 #1
Om de drie maanden vervangen, dikke kul. Alleen vervangen als de haren niet meer echtop staan. Dat kan zijn na een maand of vijf maanden. Wat bacteriën betreft, die zitten er gelijk op na de eerste keer gebruik. Het zijn jouw bacteriën en over het algemeen onschadelijk. Als je zo bang bent voor bacterien moet je ook niet zoenen etc.
Als je het echt niet vertrouwd kun je desgewenst de tandenborstel even uitkoken.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 25-12-2010
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 3
Schrijf mee!