InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Middeltjes tegen vermoeide ogen

Middeltjes tegen vermoeide ogen

Middeltjes tegen vermoeide ogen Vermoeide ogen komen veel voor. Meestal veroorzaken ze hoofdpijn, of een wazig zicht. Tegenwoordig krijgen onze ogen heel wat te verwerken. Alle kunstmatige lichten die we waarnemen zijn zeker niet goed voor onze ogen. Voorbeelden hiervan is een computerscherm- of televisiescherm. Veel mensen zijn hier uren per dag mee bezig en krijgen vaak te maken met vermoeide ogen. Je kunt het probleem wel verlichtten of zelfs voorkomen door de volgens tips, buiten oogdruppels.

Rust

je ogen hebben rust nodig. Dit kan enkele seconden zijn of enkele uren. Je kunt deze pauzes naar behoren invullen. Als je met iets bezig bent waarvoor je jezelf erg moet concentreren, neem dan om het halfuur een korte pauze. Focus je blik desnoods op een voorwerp verder verwijderd in de kamer. Als je bijvoorbeeld op een computer bezig bent, geef je de ogen hierdoor even rust. Je kunt ook naar buiten kijken.

Probeer ook je ogen regelmatig te knipperen. Als mensen met iets bezig zijn waardoor ze erg geconcentreerd zijn, vergeten ze af en toe wel is om met de ogen te knipperen. Vergeet dus niet je ogen om de paar seconden te knipperen met je ogen. Hierdoor bevochtig je het oog, en ontspan je de oogspieren. Als je een lange tijd op de pc bezig bent of je kijkt de hele dag naar tv, probeer dan om de zoveel tijd je ogen een paar seconden dicht te houden. Zelfs als je ogen maar een paar seconden gesloten zijn, kunnen ze ontspannen. Je kunt als je veel op de pc zit, ook preventieve maatregelen nemen.

Preventief handelen

Een van de grootste oorzaken waardoor onze ogen vermoeid raken is door het gebruik van elektronische apparaten, voornamelijk de pc. Je kunt de monitor een beetje bijstellen waardoor het meer vriendelijk is voor je ogen.
  • Pas de hoogte aan van je stoel, zodat je kunt neerkijken op het scherm, niet opkijken.
  • Zit zeker ruim 50 cm van je scherm vandaan.
  • Verwijder het stop op je monitor om de helderheid te verbeteren.
  • Wijzig contrastinstellingen, stel je monitor minder fel in.
  • Indien mogelijk, vergroot het lettertype op je monitor.

Licht!

Zorg voor voldoende licht wanneer je aan het lezen bent, zodat je ogen niet snel vermoeid raken. het beste is een flexibele leeslamp met een rechte, felle straal die rechtstreeks op je blad valt. Een lamp tussen de 40 en 60 Watt zou voldoende moeten zijn. Je kunt milieuvriendelijk zijn voor zowel je ogen als het milieu, als je de gewone lamp vervangt door een spaarlamp. Hiermee bespaar je ook nog is op je portemonnee

Welk licht moet ik vermijden?

Het is altijd belangrijk dat je voldoende licht hebt voor al je activiteiten. Hier geldt 1 uitzondering op. Als de zon heel hard schijnt en er is een fel licht aanwezig, dan is het wel aangeraden om een zonnebril op te doen om je ogen te beschermen, en te voorkomen dat je oogpijn krijgt. Je treedt hierdoor ook preventief op tegen oogkanker.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Middeltjes tegen vermoeide ogen"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 21-06-2017
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!