InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Slapeloosheid: doe er iets aan!

Slapeloosheid: doe er iets aan!

Slapeloosheid: doe er iets aan! Een veelvoorkomend probleem in onze drukke maatschappij is slapeloosheid. Dit kan verschillende oorzaken hebben en soms is zelfs onderzoek bij een slaapkliniek aangewezen. Voor diegenen die slecht slapen zonder duidelijke medische reden zijn er enkele tips die je nachtrust zullen verbeteren en waardoor je 's morgens helemaal uitgerust wakker wordt.

Zorg voor een geschikte slaapomgeving

Het wordt vaak over het hoofd gezien maar een goed bed is belangrijk. Onder bed rekenen we de matras en het beddengoed. Een goede matras kan al veel slaapproblemen voorkomen. Een oude matras kan het slaappatroon ernstig verstoren doordat deze het lichaam niet meer op de correcte manier ondersteunt. Ook het beddengoed is belangrijk. Ververs de lakens zoveel mogelijk want het is aangenamer te slapen in een schone omgeving. Ook voor mensen met een allergie is dit zeker aangewezen. Vooral huisstofmijt kan hier een boosdoener zijn.

Zorg ervoor dat de slaapkamer opgeruimd is. Misschien stoor je je er op zich niet echt aan, maar een rommelige slaapkamer kan je een onaangenaam gevoel bezorgen. Dat onaangename gevoel kan je heel wat problemen geven bij het in slaap raken. Verder doe je er goed aan je slaapkamer tijdens de dag te verluchten. Zet bij voorkeur een raam open zodat verse zuurstof terug je kamer binnenkomt. Sommige mensen slapen zelfs beter wanneer het raam tijdens de nacht openstaat. Maar dit hangt af van persoon tot persoon. Vindt je eigen voorkeur en merk het verschil!

Voeding

Probeer enkele uren voor je gaat slapen niets meer te eten. Wanneer je vlak voor je gaat slapen toch nog iets eet, zal je spijsvertering dit eten nog moeten verteren. Ook heb je die extra energie niet nodig om te slapen.

Verder is er een zeer belangrijke drank die moet vermeden worden voor het slapengaan, nl. Cola. Niet alleen de gewone Cola met caffeïne moet vermeden worden maar ook Cola Zero en Light. Gegeven, de laatste 2 bevatten geen caffeïne maar wel smaakstoffen en aspartaam die neurotoxines zijn. Deze neurotoxines hebben als één van de vele gevolgen dat ze je kunnen zenuwachtiger maken. Aldus moeilijk om in slaap te geraken en ook om diep door te slapen. Ook energiedranken zoals redbull en nanu worden best vermeden.

Ontspan voor je gaat slapen

Voor vele mensen is deze stap de moeilijkste. Je komt thuis van een drukke dag op het werk, zit met zoveel dingen in je hoofd en vindt het hierdoor moeilijk om te ontspannen. Deze gedachten die door je hoofd razen maken het je moeilijker om te slapen. Er zijn enkele handige trucs die je het makkelijker kunnen maken om te ontspannen. Deze trucs hangen af van persoon tot persoon, het is altijd wat zoeken wat jij specifiek ontspannend vindt.

Een warm bad of douche voor je gaat slapen kan wonderen doen. De meeste mensen gaan graag slapen met een schoon gevoel, met de geur van heerlijke badolie of douchegel. Lees een boek of een strip, stop een kersenpittenkussen in je bed, kortom er zijn zoveel mogelijkheden om lekker te relaxen voor je naar bed gaat.

Zorg ervoor dat je moe bent

Velen hebben een probleem in slaap te raken omdat ze niet echt moe zijn. Na bijvoorbeeld een dagje voor de computer of tv heeft je lichaam nog veel energie om te gebruiken. Een simpele oplossing hiervoor is een halfuur bewegen zodat je lichaam wat van die extra energie kan spenderen. Een wandeling, een paar minuutjes op de hometrainer, buikspieroefeningen, er is voor ieder wat wils en het is ook nog gezond.

Tot slot

Bovenstaande tips zullen je gegarandeerd helpen met enige slaapproblemen. Indien echter niets helpt is het aangewezen om een dokter te raadplegen. Er zijn verschillende fysieke en mentale factoren die de slaap kunnen beïnvloeden. Een onderzoek in de slaapkliniek zal je vast en zeker verder kunnen helpen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Slapeloosheid: doe er iets aan!"

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 21-03-2011
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!