InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > “No Poo”: Stoppen met shampoo

“No Poo”: Stoppen met shampoo

“No Poo”: Stoppen met shampoo De 'No poo' beweging, ontstaan in Amerika, bestaat uit mensen die de maatschappelijke norm van dagelijks of bijna dagelijks shampoo te gebruiken afwijzen. Sommige aanhangers van de no-poo beweging gebruiken soda of azijn om hun haar te wassen. Andere mensen gebruiken niets, zij spoelen hun haar alleen met warm water. De trend is inmiddels overgewaaid naar Nederland en doet het vooral goed bij milieubewuste en zuinige mensen.

Commercie

Nu in het westen iedereen gewillig aan de cosmetische producten verslingerd is geraakt, zijn de producenten van al die flesjes en potjes druk bezig nieuwe klandizie te creëren, bijvoorbeeld in China. Ze doen dit onder andere door middel van miljoenen kostende campagnes die maar een doel hebben: het aanleren van de nieuwe door de producent gewenste gewoonte, namelijk het gebruiken en nodig hebben van deze producten.

Het feit dat grote bedrijven, altijd op zoek naar nieuwe markten, zich continue toeleggen op het “opvoeden” van verre bevolkingen zodat deze als bij toverslag behoefte krijgen aan producten waar zij voordien gemakkelijk en probleemloos zonder konden… dat zegt eigenlijk al genoeg. Zeg nou zelf, hoe komen we erbij dat we niet zonder zeep kunnen? Niet zonder shampoo?

Tegenbeweging

Dezelfde vraag stellen Amerikaanse hippies zich al wat langer, en ze kennen het antwoord: No poo! Wat zoveel betekent als ‘stoppen met shampoo’. (Ironisch genoeg is shampoo een uit het Hindi afkomstig woord – dat doet toch niet direct aan op geld beluste bedrijven denken.)
Inmiddels heeft het bericht ook Nederland bereikt en zijn er al wat voorzichtige trendvolgers aan het opstaan, met name onder consuminderaars. Ja, we blijven Nederlanders, nietwaar?

Shampoo: moderne uitvinding

Shampoo is inderdaad een moderne uitvinding, zoals de no-poo'ers getuigen, ontwikkeld rond het einde van de 19e eeuw. En weinigen onder ons moeten hun haar elke dag wassen, zeggen dermatologen. Dat gezegd hebbende, de noodzaak voor shampoo verschilt van persoon tot persoon, afhankelijk van het haartype en andere factoren.

Het Engelse woord shampoo komt oorspronkelijk uit India ongeveer 300 jaar geleden, en bestond uit een hoofdmassage met wat geurige olie. De praktijk dateert waarschijnlijk terug tot eeuwen daarvoor. Wassen in de moderne zin, met water en veel schuim, is slechts ongeveer 100 jaar oud. Shampoo wordt pas op grote schaal gebruikt sinds de jaren zeventig. Voor die tijd werd af en toe gewone zeep gebruikt en slechts heel af en toe shampoo.

Bezwaren

Aanhangers van de no-poo beweging maken niet alleen bezwaar tegen het gebruik van shampoo vanwege de gigantische commercie die er mee gepaard gaat, zij maken zich ook zorgen over de chemische bestanddelen in het product. Deze bestanddelen komen allemaal rechtstreeks in het lichaam via ons grootste orgaan, de huid, zo benadrukken zij. Een derde argument is dat men door het gebruik van shampoo het natuurlijke zelfreinigende vermogen van haar en hoofdhuid opheft, en het natuurlijke evenwicht verstoort. De hoofdhuid scheidt namelijk talg en vetten af, maar door die steeds met agressieve middelen weg te wassen is het lichaam geneigd juist steeds meer aan te maken. Het is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod, verklaren de no-poo’ers. Sterker nog: het is een verslaving. Hoe vaker je je haar wast, hoe vaker het gewassen wil worden.

Bewijzen

Voor deze claims zijn vooralsnog geen harde bewijzen, en de meeste artsen en gezondheidsorganisaties zijn van mening dat het gebruik van shampoo en andere cosmetische producten over het algemeen veilig is. Maar onderzoek bij dieren suggereert dat, als de huid maar genoeg van de chemische ingrediënten absorbeert, deze uiteindelijk de organen en cellen kunnen beschadigen.

Tenslotte

Tenslotte, wie van zijn of haar shampoo verslaving af wil, een goed zelfgemaakt alternatief voor shampoo is zuiveringszout, opgelost in water, met daarna een spoeling met azijn. Ook het regelmatig gebruiken van henna wordt veel aangeraden. Het afkickproces duurt volgens ervaringsdeskundigen doorgaans enkele weken, met een uitloop tot ongeveer drie maanden.
© 2011 - 2019 Nuna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kan je doen met shampooHet gebruiken van shampoo is een alledaagse gewoonte geworden. Maar we gebruiken de shampoo alleen om ons haar mee te wa…
Persoonlijke verzorging voor mannen beauty en tipsPersoonlijke verzorging voor mannen beauty en tipsNiet alleen vrouwen maar ook mannen willen er goed uitzien! Steeds meet mannen besteden aandacht aan hun uiterlijk. Vers…
Besparen op cosmetica, zo doe je dat!Besparen op cosmetica, zo doe je dat!Over de jaren is het aantal soorten cosmetica fors toegenomen, steeds mensen gaan cosmetica gebruiken en de prijzen stij…
Acne: jeugdpuistjesAcne vulgaris is een folliculair gebonden dermatose die vooral in de leeftijdscategorie van 15-25 jaar voorkomt en met n…
Relaxed haar hoeft geen probleem te zijnRelaxed haar hoeft geen probleem te zijnVrouwen die van nature kroeshaar hebben en dat hebben gerelaxed, kampen vaak met haargroeiproblemen. Het probleem ligt n…
Bronnen en referenties
  • http://www.associatedcontent.com/article/337703/what_is_nopoo.html
  • https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Shampoo

Reageer op het artikel "“No Poo”: Stoppen met shampoo"

Reactie

Jedidja, 29-08-2014 20:35 #1
Afkick proces? Wat houdt dat precies in? Ben benieuwd of ik het volhoud. Hopelijk gaat het niet stinken en vetter dan vet worden… :-(

Infoteur: Nuna
Gepubliceerd: 02-04-2011
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!