InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Schadelijke stoffen op kantoor

Schadelijke stoffen op kantoor

Schadelijke stoffen op kantoor Veel mensen brengen een hoop tijd door op kantoor. Daardoor kom je in aanraking met meerdere schadelijke stoffen zonder dat je dit door hoeft te hebben. Het kan gaan om vervuilende stoffen gaan uit het tapijt, gipsplaten of verf. Ook de fijnstoffen uit printers kunnen schadelijk zijn. Het is dan ook erg belangrijk om tussendoor even de frisse lucht in te gaan en goed te ventileren. De luchtvervuiling binnen is in sommige gevallen ernstiger zijn dan de luchtvervuiling buiten.

Luchtvervuiling

We horen veel negatieve berichten over luchtvervuiling waardoor je haast zou denken dat het niet verstandig is om naar buiten te gaan. Echter, uit onderzoek is gebleken dat werknemers juist binnen in aanraking komen met stoffen die veel schadelijker zijn voor de gezondheid. Stoffen die gevaarlijk kunnen zijn voor medewerkers zijn o.a: roken of stoffen afkomstig uit verf of vloerbedekking. De concentratie van deze schadelijke stoffen is misschien laag, maar de schadelijkheid neemt in de loop van de tijd wel toe. Ook blijkt dat als schadelijke stoffen met elkaar in aanraking komen, dat deze nog gevaarlijker zijn. De interacties tussen verschillende stoffen kunnen leiden tot effecten die groter zijn dan het opgetelde risico van de afzonderlijke risico's.

Ventilatie

Veel werknemers brengen de meeste tijd door op kantoor en komen dan gauw in aanraking met deze gevaarlijke stoffen. Het is dan ook erg belangrijk dat er een goede ventilatie is. Dit voorkomt dat stofdeeltjes zich verspreiden of blijven hangen. In vergaderruimtes en ruimtes waarin een kopieer- of printapparaat staat moet minimaal vier keer per uur het totale luchtvolume worden vervangen. Apparatuur kan dan ook het beste worden geplaatst in een ruimte met voldoende ramen die open kunnen.

Schadelijke stoffen

Het binnenmilieu draagt het meeste bij aan het gezondheidsrisico als gevolg van blootstelling aan stoffen. Luchtvervuilende stoffen zijn formaldehyde, fijnstof, radon, benzeen en naftaleen. Deze schadelijke stoffen komen binnenshuis voor als gevolg van roken, uit het tapijt, de gipsplaat of verf. Het gaat om lage concentraties die zich bij een slechte ventilatie ophopen en waardoor er klachten kunnen ontstaan. Hieronder volgt een opsomming van enkele schadelijke stoffen:

Formaldehyde

Formaldehyde kan vrij komen uit verlijmde materialen zoals spaanplaat. Vooral omdat spaanplaat vochtig kan worden waardoor deze stof gemakkelijker kan vrijkomen. Van deze stof kan men hoofdpijn krijgen. De combinatie met de andere mogelijke effecten van formaldehyde is dat men erg onrustig kan worden. Om de formaldehydeproblematiek te bestrijden is het belangrijk om de juiste bouwmaterialen toe te passen en te zorgen voor een goede ventilatie.

Radon

Radon is een bron van een natuurlijke straling. In vrijwel alle materialen van natuurlijke oorsprong komt deze radioactieve stof in geringe mate voor. Bouwmaterialen bevatten deze radioactieve stoffen zoals uranium. Urarium is een vervalproduct waarbij telkens een andere radioactieve stof wordt gevormd. De vervalreeks gaat van uraan over naar lood. Het is belangrijk om te kiezen voor een juist bouwmateriaal en de ruimte waar deze stof kan vrijkomen goed te ventileren.

Fijnstof

Op kantoor staan veel apparaten die gevaarlijke stoffen uitstoten zoals de fijnstof van printers. Er wordt beweerd dat de tonerstof kankerverwekkend is. In Nederland zijn geen normen voor de fijnstof in de werkomgeving. Er zijn in de milieuwetgeving echter wel normen voor de hoeveelheid van fijnstof die steeds verder omlaag gaan. Sommige mensen hebben gevoelige luchtwegen waarbij de precieze oorzaak moeilijk te achterhalen is. De klachten worden juist ondervonden bij de opgewarmde lucht van apparatuur die naast warm ook vrij droog is. Deze lucht bevat vaak ook wat meer stofdeeltjes.

Algemene klachten

Vaak hebben de medewekers die klachten hebben door schadelijke stoffen last van de volgende symptomen: luchtwegklachten, hoofdpijn, lichte ontstekingsreacties in bovenste luchtwegen of huidklachten. Hiervoor zijn verschillende oorzaken mogelijk en die zijn vaak lastig te achterhalen. Het kan komen door de schadelijke stoffen op kantoor, maar ook door microbiële verontreiniging, (verkeerde) klimaatbeheersing, stof in de lucht of een combinatie van deze factoren. Er is een benaming voor deze klachten, namelijk het Sick Building Syndrom. Vrouwen blijken wat meer gevoelig te zijn voor deze klachten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cdu445, Pixabay
  • - office rendement, nieuwsbrief oktober
  • - www.fmm.nl

Reageer op het artikel "Schadelijke stoffen op kantoor"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 02-10-2016
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!