InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Rugzak populaire trend: terug van nooit helemaal weggeweest

Rugzak populaire trend: terug van nooit helemaal weggeweest

Rugzak populaire trend: terug van nooit helemaal weggeweest De rugzak: een handige tas voor iedereen. Immers: je krijgt geen lamme arm door het dragen van een tas. Of je hebt je handen vrij voor je fietsstuur. Een rugzak is weer helemaal in, en wel in allerlei uitvoeringen. Een hele populaire is de stoffen rugzak. Ook labels als Louis Vuitton en Marc Jacobs springen op de trend in en komen met trendy rugzakken.

Rugzak: trend voor 2013 en daarna

De rugzak, wie kent hem niet? In je schooljaren heb je hem vast eindeloos meegesleept. Een stevige Eastpack rugzak, of een meer trendy uitvoering met een print. De rugzak is dus van nooit weggeweest, maar is wel het mode-item van 2013 en de komende jaren.

een van de eerste rugzakken / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)een van de eerste rugzakken / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Geschiedenis van de rugzak

De rugzak is geen tas van de laatste tientallen jaren. Integendeel: de eerste rugzak stamt van 5300 jaar geleden, en wel van het volk Otzi, die een rugzak droegen met extern frame. Rond 1800 gebruikten soldaten van Napoleon de rugzak zoals wij hem nu kennen. Maar een echte anatomisch gevormde rugzak werd geproduceerd door het Noorse merk Bergans. Firma Lowe kwam in de zestiger jaren met de eerste rugzak met inwendig frame.

Welke rugzak is populair

Er is niet een bepaald soort rugzak, integendeel. Er zijn veel uitvoeringen en materialen, voor ieder wat wils dus en minder kans om met hetzelfde te lopen als je collega of vriendinnen. Maar ook voor jongens en mannen is de rugzak erg in. Grote merken zoals Louis Vuitton en Gucci spelen handig in op de trend en doen flink mee met hun collectie rugzakken van klein tot groot formaat. Vooral de Louis Vuitton Denim rugzak is een opvallende uitvoering: het luxe merkje all over met de stoere uitstraling van spijkerstof. Vlottere rugzakken zijn de leren versies, of de stoffen ofwel geweven exemplaren. Bijvoorbeeld met bohemien print. Celebrities als Rihanna zijn dit jaar gespot met een rugzak. Zoals meestal het geval is worden de nieuwe gewoontes van internationale trendsetters gauw overgenomen.

Ook voor carrièrevrouw of zakenman een geschikte rugzak

Maar ook voor de werkenden onder ons is de rugzak steeds gewilder. Bij een strak pak past een Calvin Klein rugzak prima als accessoire. Of een rugzak waarin een laptop een prima en veilige plek heeft gekregen.

Hoe draag je de rugzak

"Hoe ik mijn rugzak draag? Nou op mijn rug he." zou je zeggen. Maar dat is niet alles. Volgens de trendsetters zou je je rugzak het best wat losser op je rug laten hangen. Prop hem vooral ook niet te vol, om te voorkomen dat je eruitziet als een over-de-datum schoolgaande jongere. Ook populair is niet op de rug, maar aan één kant over een schouder dragen. Of als handtas, aan het handvat bovenaan waarmee vrijwel elke rugzak is uitgerust.

Is een rugzak slecht voor je rug

Zoals gezegd: prop de rugzak niet te vol. Maar soms zal dat niet anders kunnen. Kan een rugzak dan slecht voor je rug zijn? Uit diverse onderzoeken is geconcludeerd dat een rugzak aan te bevelen is om relatief zware handbagage mee te nemen. Een van de onderzoeken was het programma 'Ook getest op mensen' van ergonoom Roeland Motmans en biomechanicus Ilse Jonkers. Zij bepaalden uit hun onderzoek dat er wel wat belangrijke aandachtspunten zijn bij het dragen van een zwaardere rugzak:
  • draag de rugzak over twee schouders zodat het gewicht gelijkelijk is verdeeld
  • trek de banden goed aan zodat de rugzak over de gehele hoogte tegen je rug aan zit
  • draag niet meer dan 10% van je eigen gewicht in je rugzak
  • draag de zware rugzak tijdens het fietsen niet op je rug maar op je fietsendrager
  • schooljeugd: bewaar zoveel mogelijk zware boeken in je kastje op school (locker) en wissel boeken tussen de lessen door

Stichting Consument & Veiligheid concludeerde dat er per jaar 8500 fietsongevallen gebeuren met fietsende kinderen tussen 10 en 14 jaar. In zelfs 70% van de gevallen was het ongeluk eenzijdig: er was geen andere partij bij betrokken. Een zware rugzak geeft onbalans, je gaat slingeren en verliest je evenwicht met je fiets. Mogelijk gevolg: een valpartij, waar je ook andere fietsers bij kan betrekken. Of door je val tegen of onder een voorbijrijdende auto komen. Voorzichtig aan dus met je rugzak, en maak hem niet zwaarder dan nodig is.

Rest nog de vraag: hoe ziet jouw rugzak eruit?
© 2013 - 2019 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe herken je een echte Louis Vuitton?Het designermerk Louis Vuitton is erg geliefd over de hele wereld. Veel vrouwen hebben er veel meer voor over dan hun ma…
Louis Vuitton luxe mode merkLouis Vuitton luxe mode merkLouis Vuitton Malletier, of soms afgekort tot LV, is een Franse luxe mode en lederwaren merk en bedrijf. Één van de bela…
Een outdoor rugzak kopenJe rugzak uitzoeken omdat de kleur zo ‘cool’ is, is geen goed idee. Als je hem gevuld hebt met 25 kilo, zul je merken, d…
Mi Moneda: sieraden met een munt erin als nieuwe trendMi Moneda: sieraden met een munt erin als nieuwe trendHet merk Mi Moneda is de nieuwste trend op het gebied van sieraden. In de verschillende sieraden kan de drager een eigen…
Wat is de beste boekentas?Wat is de beste boekentas?Op de markt is er een diversiteit aan boekentassen te vinden in alle kleuren, maten, materialen en modellen. Maar de hip…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StockSnap, Pixabay (bewerkt)
  • Editienl tv-uitzending van RTL4
  • http://www.siegurd.nl/rugzak-geschiedenis
  • http://www.undesigning.nl/productergonomie/2012/09/schooltas/
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Rugzak populaire trend: terug van nooit helemaal weggeweest"

Infoteur: Drie
Gepubliceerd: 25-03-2013
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!