Louis Vuitton luxe mode merk
Louis Vuitton Malletier, of soms afgekort tot LV, is een Franse luxe mode en lederwaren merk en bedrijf. Één van de belangrijkste divisies van LVHM is gevestigd in Parijs. Het merk is vooral bekend om de tassen en koffers. Het bedrijf werkt samen met prominente figuren voor marketing en ontwerp (met name supermodel Gisele Bündchen en modeontwerper Marc Jacobs). LV is internationaal bekend en is hoog aangeschreven voor erkenning in de mode wereld.
Louis Vuitton Malletier, of soms afgekort tot LV, is een Franse luxe mode en lederwaren merk en bedrijf. Één van de belangrijkste divisies van LVHM is gevestigd in Parijs. Het merk is vooral bekend om de tassen en koffers. Het bedrijf werkt samen met prominente figuren voor marketing en ontwerp (met name supermodel Gisele Bündchen en modeontwerper Marc Jacobs). LV is internationaal bekend en is hoog aangeschreven voor erkenning in de mode wereld, als gevolg dat LV één van de meest vervalste hedendaagse luxe merk is.
LV is ook een van de oudste modehuizen in de wereld, die begon in 1854. LV verkoopt haar producten uitsluitend via haar eigen winkels en online. Louis Vuitton concurreert met Versace, Gucci, Chanel, Prada en andere luxe modemerken.
Geschiedenis
Louis Vuitton was in de late 19e eeuw een gerenommeerd schachten en bagage detailhandelaar. Het bedrijf werd uitgebreid in de 20e eeuw door financieel succes. Het merk is in het midden van de eeuw opgenomen in de mode wereld. Dit kwam door handtekeningen van Monogram Canvas in portemonnees en tassen. Mede hierdoor is het luxe mode beeld dat tegenwoordig bekend staat ontstaan.
Prominente figuren wilde exclusieve producten van Louis Vuitton, ze bestelde koffers om mee te reizen. Bekende mensen uit de geschiedenis waren ontdekkingsreiziger Pierre Savorgnan de Brazza en Amerikaanse dirigent Leopold Stokowski (voor zijn reizen).
Biografie van Louis Vuitton
Louis Vuitton werd geboren in Jura op 4 augustus 1821. In 1835 verhuisde hij naar Parijs. De reis van zijn woonplaats naar Parijs was meer dan 400 kilometer, hij reisde die afstand te voet. Op zijn weg daar naar toe nam hij verschillende merkwaardige banen dit deed hij om zijn reis daarna toe te kunnen betalen. Op grond van zijn gevestigde reputatie in zijn gebied wees Napoleon III hem aan tot Layetier van zijn vrouw, keizerin Eugénie de Montijo. Door zijn ervaring met de Franse aristocratie, ontwikkelde hij een gedegen kennis van wat een goede reis koffer was. Het is nu dat hij begint te ontwerpen van zijn eigen bagage, waarin de basis wordt gelegd voor LV Co.
1854 tot 1892
Louis Vuitton: Malletier in Parijs werd opgericht door Meneer Vuitton in 1854 op de Rue Neuve des Capucines. In 1858 presenteerde meneer Vuitton een dunne koffer met Trainon doek (ze waren licht en luchtdicht). Vele andere bagagemakers begonnen LV’s stijl te imiteren, dit kwam doordat het merk steeds succesvoller werd.
In 1867 betaalde de onderneming de deelname aan de universele tentoonstelling in Parijs. Als beweging tegen het kopiëren van zijn uiterlijk veranderde hij de Trainon ontwerpen tot een beige en bruine strepen. In 1885 opende het bedrijf haar eerste winkel in London, Engeland op Oxford Street. Kort daarna, in reactie op de voortzetting van imitatie, werd in 1888 de Damier Canvas patroon gemaakt door Louis Vuitton. Dit werd gesteund door een logo dat luidt “marque L. Vuitton déposée” dat kon vertaald worden als ruwweg “L. Vuitton merk”. In 1892 kwam Louis Vuitton te overlijden en het bedrijf werd doorgegeven aan zijn zoon.
1893 tot 1936
Na de dood van zijn vader, begon Georges Vuitton een campagne om het bedrijf wereldwijd te maken. Het bedrijf vertoonde producten op het Chicago World’s Fair in 1893. In 1896 startte de onderneming de legendarische Monogram Canvas en legde er wereldwijde octrooi op. De grafische symbolen waren gebaseerd op de trend van het gebruik van Japanse en Oostelijke modellen in de laat Victoriaanse tijdperk. De octrooien blijken later succesvol te zijn in het stoppen van de valsemunterij. In dit zelfde jaar reisde Georges naar de Verenigde Staten waar hij door verschillende steden toerde (zoals New York, Philadelphia, Chicago) waar hij zijn Vuitton producten verkocht. In 1901 introduceerde Louis Vuitton Company de “Streamer Bag”, een kleiner stuk bagage die is ontworpen om binnen Vuitton te houden.
Op 1914 werd het Vuitton gebouw geopend op de Champs-Elysees. Het was de grootste reisgoederen winkel in de wereld op dat moment. Ook werden er winkels geopend in New York, Bombay, Washington, London, Alexandria en Buenos Arias. Daarna, in 1930, werd “Keepall bag” geïntroduceerd. Tijdens 1932 introduceerde LV de “Noé bag”. Deze tas was gemaakt voor wijnboeren om champagne flessen te vervoeren. Kort daarna werd de “Louis Vuitton Speedy bag” geïntroduceerd (beide zijn nog steeds te koop vandaag de dag). In 1936 overleed Georges Vuittion en zijn zoon, Gaston Louis Vuitton, nam de macht van de onderneming over.
1936 tot 2000
In deze periode werd het uiterlijk van het leer benut in alles, van kleine portemonnees en portefeuilles tot en met de grote stukken bagage. Met het oog op de uitbreiding van haar lijn, vernieuwde de onderneming haar handtekening Monogram Canvas in 1959. Dit deden ze om het meer soepel te maken, zodat ze kan worden gebruikt voor portemonnees, tassen en portefeuilles. Audrey Hepburn is te zien in de film Charade (1963) met het dragen van de tas.
In 1977 bezat LV twee winkels, met een omzet tot 70miljoen frank (10 miljoen USD). Een jaar later (1978), opende de eerste winkel in Japan (in Tokyo en Osaka). Louis Vuitton breidde later haar aanwezigheid in Azië uit, met de opening van een winkel in Taipei, Taiwan Seoul en Zuid-Korea.
In 1987 ging Louis Vuitton fuseren met Moët et Chandon en Hennessy. Dit waren toonaangevende fabrikanten van champagne en cognac, dit werd gedaan om de luxegoederen uit te breiden. De winst voor 1988 was 49% meer dan in 1987. In 1989 had Louis Vuitton wereldwijd 130 winkels. Na de invoering van haar pennen collectie (1997) stelde Louis Vuitton, Marc Jacobs aan als zijn Art Director. In Mei het jaar daarop ontwierp en introduceerde het bedrijf “prêt-à-porter” lijn. Dit was een lijn van kleren voor mannen en vrouwen.
2001 tot heden
In 2001 ontwierp Stephen Sprouce in samenwerking met Marc Jacobs een beperkte editie van Vuitton tassen. De tassen waren gemaakt voor bepaalde mensen en waren dan ook alleen beschikbaar voor VIP-Vuitton klanten. Jacobs creëerde ook de eerste sierdaden voor LV in het zelfde jaar zoals mooie armbanden.
In het jaar 2002 werd de Tambour horloge collectie ingevoerd. In dit zelfde jaar werd er een LV gebouw in Tokio geopend. In 2003 beheerde Takahashi Murakami in samenwerking met Marc Jacobs de reeks bestaande handtassen en accessoires. In 2003 werden in Moskou, Rusland en in New Delhi geopend. De Utah en Suhali leder lijn waren vrijgekomen en de 20ste verjaardag van de LV cup werd ook gehouden. Louis Vuitton vierde zijn 150ste verjaardag wereldwijd in 2004. In dit jaar werd er in New York, São Paulo en Jogannesburg de zaken feestelijke geopend. Ook opende LV haar eerste winkel in Shanghai. In 2005 heropende Louis Vuitton zijn Champs-Élysees winkel (bekend als de grootste LV winkel in heel de wereld).
Louis Vuitton vandaag
Louis Vuitton gebruikte veel beroemde modellen en actrices in zijn marketing campagnes. Het doorbreken van hun gebruikelijke tradities van de tewerkstelling van supermodellen en beroemdheden om reclame te maken voor hun producten was op 2 augustus 2007. Het bedrijf kondigde aan dat de voormalige USSR Mikhail Gorbachev zou verschijnen in een reclamecampagne samen met Steffi Graf, Andre Agassi, en Catherine Deneuve. Het bedrijf maakt gebruik van algemeen print advertenties in tijdschriften en billboards in de kosmopolitische steden. Voor zijn advertentie campagne koos hij zijn mensen zorgvuldig uit (vaak in prestigieuze sterren zoals Steffi Graf, Andre Agassi, Gisele Bündchen en Catherine Deneuve) ze werden gefotografeerd door Annie Leibovitz. Echter, Antoine Arnault, directeur van de communicatieafdeling, heeft onlangs besloten om in de wereld van de televisie en de film binnen te dringen: De commerciële (90 seconden) is het verkennen van het thema "Waar zal het leven u mee naar toe nemen?" en is vertaald in 13 verschillende talen. Dit is de eerste commerciële advertentie van Vuitton ooit en werd geregisseerd door gerenommeerde Franse regisseur Bruno Aveillan.