Zakelijke kleding
Zakelijke kleding wordt door menigeen nogal eens als “driedelig-grijs” betiteld, maar dat is een al lang achterhaald gegeven. Zakelijke kleding is wel vaak met colbert/jas in de mannelijke of vrouwelijke variant, maar te combineren met van alles én in allerlei kleuren. Er zijn wel enkele basiselementen waar je rekening mee moet houden.
Basiselementen bij zakelijke kleding
Als je aan een aantal basiselementen in de zakelijke kleding voldoet, dan kom je een heel eind. De volgende zaken zijn van belang:
- Uiterlijk
- Comfort
- Duurzaamheid
Uiterlijk
Profileren
Het uiterlijk betreft eigenlijk twee aspecten, namelijk hoe je er zelf uit wilt zien. Wat je profiel versterkt en wat je met of zonder hulp als een soort basis hebt bepaald. Daarnaast het uiterlijk wat je je kunt “veroorloven”. Veroorloven in de zin van kleuren, materialen en pasvorm. Rood is mooi, maar in sommige situaties kan alles in het rood net te veel zijn of als je liefhebber van blingbling bent, kan het in sommige situaties handiger zijn dit niet te dragen. Ook in materiaal of pasvorm, denk maar eens aan een te korte rok. Dit kan in sommige situaties niet gewenst zijn. Profileren is dus prima, maar rekening houden met de situatie is geen overbodige luxe.
Bedrijfsvoorschriften
Soms zijn het bedrijfsvoorschriften waar je je aan moet houden (zeker in representatieve functies), zowel voor mannen als vrouwen. Ook als je er zelf niet werkt maar je bijvoorbeeld een zakelijk gesprek hebt, dan nog is het vriendelijk/netjes om je enigszins in dezelfde lijn te kleden. Het is niet altijd een ramp als je het niet doet, maar afhankelijk van hetgeen je draagt kan je je gastheer/vrouw schofferen. Per situatie bekijken, kan handig zijn.
Veiligheid
Het kan ook een stuk veiligheid zijn waar je je aan moet houden. Daar zijn door de wetgever strikte regels voor opgesteld en afhankelijk van in welke situatie je verkeerd, zijn er veiligheidsregels die nageleefd moeten worden. Helmen, schoenen, vesten, broeken … en dan is hoe je er uit ziet net even van ondergeschikt belang. Toch zijn ook daar verschillende mogelijkheden voor, want de meeste merken die veiligheidskleding en schoenen produceren, hebben behalve de veiligheid ook het comfort altijd hoog in het vaandel … én dit alles in steeds meer verschillende kleuren.
"Fashions fade, style is eternal." (Yves Saint-Laurent)
Comfort
Voor sommige mensen is een kostuum niet comfortabel en dus dragen ze het niet. In dat geval hebben deze mensen nog nooit een echt goed kostuum gedragen, want ook een kostuum kan heel comfortabel zitten. Dan moet het wel een goed passend kostuum zijn, al dan niet op maat gemaakt. Feitelijk geldt dit laatste voor iedere situatie. Ook een vrouw in een strakke rok, kan een heel comfortabel kledingstuk dragen of een man, die vanuit bedrijfsvoorschriften bijvoorbeeld een stropdas moet dragen. Bij comfort gaat het om het materiaal en de pasvorm. Als deze aspecten goed zijn, is het altijd comfortabel. Niet zelden gaat het dan ook om een vooroordeel over bepaalde kledingstukken. Een goed tailor krijgt ieder kledingstuk comfortabel zittend. Dit kan een particuliere tailor zijn of een tailor in dienst van de kledingwinkel waar je je kleding koopt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een aspect waar je met goedkopere kleding weinig mee te maken hebt. Niet erg, want daar koop je het ook niet voor. Zeker de goedkopere kledingketens hebben voor relatief kleine prijzen leuke kledingstukken, maar meer dan een seizoen gaan ze over het algemeen niet mee. Toch is duurzaamheid, behalve meer milieubewust, ook iets wat uiteindelijk prijstechnisch helemaal niet verkeerd is. Veelal minder directe mode – die is immers het volgende seizoen al weer “uit”- maar meer kleding die je altijd kunt dragen. Een kledingstuk van een goede kwaliteit wat je dus meerdere seizoenen in de kast kunt hebben hangen, gaat veel langer mee en daar hoef je niet weer iets nieuws voor te kopen. Ben je echt van de nieuwste mode, dan wordt het lastiger. Ieder seizoen komt er weer nieuwe mode op de markt en hoewel je steeds meer kunt combineren (ook van vorige seizoenen), is de verleiding toch groot weer iets nieuws te kopen.