Kledingbranche loopt seizoenen vooruit

Kledingbranche loopt seizoenen vooruit Het klinkt misschien ietwat vreemd voor de consument, maar de kledingbranche loopt een tijd vooruit op hetgeen er in de winkels hangt. Dat moet ook wel, want er gaat een enorm proces aan vooraf, voordat kleding in de (web)winkel hangt. Bij maatkleding of semimaatkleding ligt het iets anders, maar het begint – net als zoveel – bij een idee.

Het idee

Ieder seizoen krijgt iets nieuws mee, een thema, een kleur of kleurcombinatie etc. Maar het begint bij stoffen en modellen. Een creatief proces kan je niet uitleggen, dat is aan de createur. Hoewel de createur het liever niet hoort, zit er altijd een commerciële factor in. Het moet immers hoe dan ook leiden tot verkoop.

Proefmodellen

Maar in het proces van stoffen, thema’s en modellen wordt ook gekeken naar kwaliteit. Immers, er moet, afhankelijk van de doelgroep, voldoende diversiteit zijn. Bij custom made producten kan je meer je eigen draai meegeven, maar bij confectielijnen moet het de doelgroep direct raken en een set profmodellen moet hier al aan voldoen. Dan kunnen er nog nuances aangebracht worden, maar in grote lijnen moet het staan.

Bestellingen

Afhankelijk of het maatwerk of een confectielijn betreft, moeten er bestellingen geplaatst worden door de afnemers. In de confectie is het bij voorkeur veel, maar heeft natuurlijk te maken met de planning (inkoopbeleid) van de partijen die het uiteindelijk in de (web)winkels hebben hangen. Inspelen op de temperatuur kan niet, want het bestelproces ligt lang voor het seizoen begint. Wat overigens in een land als Nederland niet eens zo verkeerd zou zijn.

Het voordeel bij maatwerk is behalve de exclusiviteit ook wat je uiteindelijk gaat dragen, dit in verband met het verloop van het seizoen. De maatwerkkleding kan op het laatste moment immers nog van een ander materiaal gemaakt worden. Semi maat heeft gemiddeld een doorlooptijd, van meten tot kleding, van ca. 4 weken. Maatkleding kan, als er geen speciaal materiaal besteld hoeft te worden, tot 2,5 tot max 3 weken ingekort worden. Voor maatkleding heb je tevens een extra doorpasmoment. Spreekt voor zich dat er vanuit gegaan wordt dat het hele ontwerpproces zich al eerder afgespeeld heeft.

Reclame

Voordat de kleding naar de winkels gaat, moet je al aan je promotie werken. Groots aangepakt met tv en/of radioreclame, folders, posters, een geavanceerde website, etalages etc. etc. Groot of klein, je wilt dat je producten worden afgenomen en je doelgroep weet wat je in huis hebt. Dus het plan moet klaar liggen als het seizoen in aantocht is en kleding richting de kledingrekken in de (web)winkel gaat.

Distributie

Iedere partij heeft de distributie van confectielijnen zelf ingericht. Afhankelijk van de grootte van de onderneming met meerdere filialen of juist niet, zal dit veelal via een strakke logistieke weg geregeld zijn.

De (web)winkel in

Op het moment dat de kleding binnenkomt, moet er een plan klaar liggen om het oude seizoen in prijs te verlagen (een beetje afhankelijk van het weer om dit direct of juist nog niet te doen) en de nieuwe kleding een aparte plek te geven. Dit moet een geruisloos proces zijn waar de klant niets van merkt.

Pas dan wordt het voor de winkelier spannend, want in Nederland speelt het weer een rol of mensen al aan het nieuwe seizoen willen beginnen (qua kleding) of nog niet. Natuurlijk speelt de economie ook een rol, maar uiteindelijk hebben mensen altijd kleding nodig. Men koopt hooguit minder nieuwe kleding. Voor de winkelier is het soms dan ook koffiedik kijken de juiste hoeveelheden in te kopen en niet met enorm veel te blijven zitten of te weinig en klanten zonder nieuwe kleding de winkel uit zien lopen.

Branche

De kledingbranche heeft een stevige klap gehad door de economie, en de differentiatie in de verschillende segmenten wordt alleen maar groter. Juist die grote tussenlaag heeft het moeilijk in de kledingbranche. De goedkopere kleding en de duurdere veelal maat of semimaatkleding blijft het beter doen.
© 2014 - 2024 Dressedbyfaisel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Confectie- en maatkledingHet zou allemaal een stuk simpeler zijn als er maar een kleur stof zou zijn en de kledingmaten universeel. Dit is echter…
Kosten maatkledingMaatkleding wordt vaak als “duur” gezien en hoewel dit op zich wel logisch is, is dit niet altijd het geval. Je moet bij…
Succes Primark heeft keerzijdeSucces Primark heeft keerzijdeDe Primark-formule is een waanzinnig succes. In heel Europa hebben de Ieren inmiddels meer dan 250 winkels geopend. Ze k…
Kleding voor vrouwen met één borstLobstar-Label is een Nederlands kledingmerk dat zich speciaal richt op de vrouw die een borst is verloren door amputatie…

Modegevoelig of niet?Modegevoelig of niet?Hoe belangrijk is het om modegevoelig of juist niet modegevoelig te zijn? Maar ook wie bepaald in hoeverre iemand modege…
Schoenen kopen? Tips!Schoenen kopen? Tips!Als je schoenen oud en afgetrapt zijn is het weer tijd om nieuwe te halen. Vaak zal het moeilijker lijken dan het daadwe…
Dressedbyfaisel (32 artikelen)
Gepubliceerd: 16-01-2014
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Mode
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.