Kledingbranche loopt seizoenen vooruit
Het klinkt misschien ietwat vreemd voor de consument, maar de kledingbranche loopt een tijd vooruit op hetgeen er in de winkels hangt. Dat moet ook wel, want er gaat een enorm proces aan vooraf, voordat kleding in de (web)winkel hangt. Bij maatkleding of semimaatkleding ligt het iets anders, maar het begint – net als zoveel – bij een idee.
Het idee
Ieder seizoen krijgt iets nieuws mee, een thema, een kleur of kleurcombinatie etc. Maar het begint bij stoffen en modellen. Een creatief proces kan je niet uitleggen, dat is aan de createur. Hoewel de createur het liever niet hoort, zit er altijd een commerciële factor in. Het moet immers hoe dan ook leiden tot verkoop.
Proefmodellen
Maar in het proces van stoffen, thema’s en modellen wordt ook gekeken naar kwaliteit. Immers, er moet, afhankelijk van de doelgroep, voldoende diversiteit zijn. Bij custom made producten kan je meer je eigen draai meegeven, maar bij confectielijnen moet het de doelgroep direct raken en een set profmodellen moet hier al aan voldoen. Dan kunnen er nog nuances aangebracht worden, maar in grote lijnen moet het staan.
Bestellingen
Afhankelijk of het maatwerk of een confectielijn betreft, moeten er bestellingen geplaatst worden door de afnemers. In de confectie is het bij voorkeur veel, maar heeft natuurlijk te maken met de planning (inkoopbeleid) van de partijen die het uiteindelijk in de (web)winkels hebben hangen. Inspelen op de temperatuur kan niet, want het bestelproces ligt lang voor het seizoen begint. Wat overigens in een land als Nederland niet eens zo verkeerd zou zijn.
Het voordeel bij maatwerk is behalve de exclusiviteit ook wat je uiteindelijk gaat dragen, dit in verband met het verloop van het seizoen. De maatwerkkleding kan op het laatste moment immers nog van een ander materiaal gemaakt worden. Semi maat heeft gemiddeld een doorlooptijd, van meten tot kleding, van ca. 4 weken. Maatkleding kan, als er geen speciaal materiaal besteld hoeft te worden, tot 2,5 tot max 3 weken ingekort worden. Voor maatkleding heb je tevens een extra doorpasmoment. Spreekt voor zich dat er vanuit gegaan wordt dat het hele ontwerpproces zich al eerder afgespeeld heeft.
Reclame
Voordat de kleding naar de winkels gaat, moet je al aan je promotie werken. Groots aangepakt met tv en/of radioreclame, folders, posters, een geavanceerde website, etalages etc. etc. Groot of klein, je wilt dat je producten worden afgenomen en je doelgroep weet wat je in huis hebt. Dus het plan moet klaar liggen als het seizoen in aantocht is en kleding richting de kledingrekken in de (web)winkel gaat.
Distributie
Iedere partij heeft de distributie van confectielijnen zelf ingericht. Afhankelijk van de grootte van de onderneming met meerdere filialen of juist niet, zal dit veelal via een strakke logistieke weg geregeld zijn.
De (web)winkel in
Op het moment dat de kleding binnenkomt, moet er een plan klaar liggen om het oude seizoen in prijs te verlagen (een beetje afhankelijk van het weer om dit direct of juist nog niet te doen) en de nieuwe kleding een aparte plek te geven. Dit moet een geruisloos proces zijn waar de klant niets van merkt.
Pas dan wordt het voor de winkelier spannend, want in Nederland speelt het weer een rol of mensen al aan het nieuwe seizoen willen beginnen (qua kleding) of nog niet. Natuurlijk speelt de economie ook een rol, maar uiteindelijk hebben mensen altijd kleding nodig. Men koopt hooguit minder nieuwe kleding. Voor de winkelier is het soms dan ook koffiedik kijken de juiste hoeveelheden in te kopen en niet met enorm veel te blijven zitten of te weinig en klanten zonder nieuwe kleding de winkel uit zien lopen.
Branche
De kledingbranche heeft een stevige klap gehad door de economie, en de differentiatie in de verschillende segmenten wordt alleen maar groter. Juist die grote tussenlaag heeft het moeilijk in de kledingbranche. De goedkopere kleding en de duurdere veelal maat of semimaatkleding blijft het beter doen.