InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Voor- en nadelen van de beugel BH

Voor- en nadelen van de beugel BH

Voor- en nadelen van de beugel BH De beugel BH is mateloos populair en hoewel er ook vrouwen zijn die BH’s met en zonder beugel in huis hebben, is er ook een grote groep die alleen met of alleen zonder draagt. Als je de beugel BH niet gewend bent, en sommige vrouwen wennen er nooit aan, kan het zijn dat je het ook echt niet prettig vindt. Het zit nooit goed en je ziet de toegevoegde waarde niet. Waarom wel of waarom niet een beugel BH?

De BH

Dit eeuwenoude kledingstuk is absoluut het belangrijkste kledingstuk van de vrouw, maar ook het kledingstuk waar de vrouw het minste vanaf weet. Met als gevolg dat een groot gedeelde van de vrouwen met de verkeerde maat BH loopt en de BH met enige regelmaat als een “vervelend” kledingstuk ervaart.

Nogal wat vrouwen willen er niet te veel geld aan uitgeven, omdat het toch maar onder de kleding zit. Echter, het is juist belangrijk om je bovenkleding goed uit te laten komen. Kies daarom eerder voor één goede dan twee of zelfs drie goedkopere versies waar je zelf bepaald hebt dat deze wel goed is.

Waarom een beugel BH?

Als je heel kleine borsten hebt, is het niet noodzakelijk een beugel BH te dragen, maar kan wel. Het is voor de grotere cupmaten wel raadzaam een beugel BH te dragen. Een beugel BH geeft meer ondersteuning en dit is bij grotere borsten belangrijk om lichamelijke klachten in de toekomst te voorkomen of, als er nu al problemen zijn, deze mee helpen op te lossen c.q. te corrigeren.

De beugel BH zorgt er voor dat de BH zijn vorm mooi behoud, de borsten wat ronder uitkomen en ietwat gelift worden. Voor de meeste vrouwen geldt dat de borsten in een beugel BH mooier uitkomen, het decolleté komt beter uit en de vorm van de borst blijft beter behouden.

Sporten

Met sporten krijgen borsten continu (bij iedere stap die je zet) schokken te verwerken. Het is daarom erg belangrijk een goede BH te dragen en afhankelijk van de grootte van de borsten, is het aan te raden een beugel BH te kopen. Deze zijn in de sportspeciaalzaak te koop, maar daar hebben ze vaak niet alle maten, veelal de gangbare maten en zeker niet de grotere BH maten. Bij de lingeriewinkel kan je meestal wel terecht.

Waarom geen beugel BH?

Hoewel het vele voordelen heeft bij de grotere borsten, zal toch niet iedere vrouw een beugel BH willen dragen. Het belangrijkste nadeel is dat sommige vrouwen de beugels als oncomfortabel ervaren. Toch gaat het in deze gevallen vaak over de verkeerde maat die vele vrouwen dragen. Zo’n 60% van de vrouwen draagt een verkeerde maat BH. Bij een goede maatvoering mag de beugel de borsten nooit raken, maar zitten de beugels er goed passend omheen. Verder moeten de beugels plat op de huid liggen en niet naar voren komen (dat zie je nog wel eens tussen de borsten, het gaat dan ietwat uitpuilen).
Als de beugel BH niet goed zit zoals beschreven, heb je absoluut de verkeerde maat aan. Logisch dat vrouwen de beugel BH dan aan de kant leggen en de BH zonder beugel weer aanschaffen (waar je overigens net zo’n grote maatfouten mee kunt maken, maar wat niet zo snel pijn doet).
Laat je voor de juiste maat met of zonder beugel dan ook altijd goed adviseren in de speciaalzaak.

Verder kan de beugel BH eerder slijten en kan het gebeuren dat de beugel bij genoeg druk, door de stof heen komt. Het kan dan pijn doen, omdat het tegen de huid gaat schuren of de metalen beugel wordt zichtbaar.

Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap kunnen de borsten in snel tempo in omvang toenemen en kan de beugel onprettig aanvoelen. Dit heeft er mee te maken dat je de groei in BH grootte vaak niet bij kunt houden en het bovendien wel eens een erg dure bezigheid kan worden.
Ook heb je voor na de zwangerschap speciale voedings BH’s. Omdat je vaak je exacte maat niet weet, is het lastig om een exemplaar met beugel te kopen. Het kan immers snel pijn gaan doen. Men speelt op safe en koopt vervolgens de BH’s zonder beugels.

Tot slot

Kies wat comfortabel zit, waar je je als vrouw prettig bij voelt en waar je ook voor kiest, zorg er altijd voor dat je maat goed is. Fluctueer je regelmatig in gewicht, dan kan het raadzaam zijn om 2 maten in de kast te hebben liggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke beha kies jij?Welke beha kies jij?Beha's zijn er in alle soorten en maten, waardoor het moeilijk wordt om te kiezen welke nou het best bij jou past. De ee…
Borsten en CupmatenVaak is het een groot probleem voor meisjes en vrouwen om precies te weten te komen wat voor cupmaat ze nou precies hebb…
Sportbeha voor grote borstenWanneer je gaat sporten is een speciale sportBH een absolute aanrader. Een goede sportbeha voor grote borsten vinden kan…
Hoe kies je de juiste BH maat, tips!Hoe kies je de juiste BH maat, tips!Een mooi décolleté wil je ook mooi houden. Het kiezen van de juiste BH maat is hierin bepalend. Een BH moet niet alleen…
Tanden rechtzetten zonder beugelTanden rechtzetten zonder beugel wordt steeds meer gedaan, maar is nog zeker niet algemeen geaccepteerd. Tanden rechtzet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Voor- en nadelen van de beugel BH"

Reacties

Panty, 08-06-2018 17:25 #3
Ik draag grote en ook altijd al een bh en ook al heel veel jaren, maar ik heb nooit begrepen waarom er een beugel in een bh zit en wie dat heeft uitgevonden.

J., 09-01-2018 00:39 #2
Oké. Een van de alinea's heeft als titel 'waarom geen beugel BH'. Ik verwacht dan dat er zal worden verteld wat het voordeel is van het niet dragen van een BH. Echter wordt er in deze alinea alleen verteld wat je allemaal wel niet fout kunt hebben gedaan als jouw beugel BH niet lekker zit. Het artikel zelf heet: voor- en nadelen van de beugel BH. Uiteindelijk worden deze niet ècht uitgewerkt. Met name de nadelen van de beugel BH, behalve dat hij niet lekker zit.

Francine van Broekhoven, 09-03-2015 10:50 #1
Er zijn meer nadelen bekend van de beugel bh dan in bovenstaand stukje beschreven staan. De beugel bh vermindert de stroom van overtollig vocht en lymfe naar de oksels. Dit is een reden waarom vrouwen te maken krijgen met fibrocystische borsten. Ik ben gecertificeerd klinisch thermograaf en op de thermografie beelden is duidelijk te zien wat het kwalijke effect is van de beugel bh. Mijn advies is dan ook aan het einde van de dag de bh uit te trekken en af en toe een dagje zonder bh te lopen. Het beste zou zijn een bh te kopen zonder beugels.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Mode
Special: Kleding & accessoires
Reacties: 3
Schrijf mee!