Guess en haar fashion producten
Guess is een Amerikaans merk dat is begonnen in Frankrijk. Guess ontwerpt betaalbare kleding en richt zich op het middensegment. De doelgroep van Guess zijn met name jonge vrouwen en dat is ook goed te herkennen aan de marketing en de kleding. Naast kleding heeft Guess ook andere fashion spullen als sieraden, tassen en horloges.
Geschiedenis
Het merk Guess is opgezet door vier Marokaanse broers. Het bedrijf is in Frankrijk begonnen in 1970. Ze zijn begonnen met strakke stone-washed spijkerbroeken die uiteindelijk in 1981 ook in Amerika terecht kwamen. Door een voor die tijd uitdagende marketingcampagne werden de spijkerbroeken in Amerika een succes. In 1993 was hun omzet al gegroeid naar 700 miljoen dollar. Na een dip in de jaren '90 is Guess vandaag de dag nog steeds een toonaangevend merk voor jongere dames.
Producten
De collectie van Guess is uitgebreid te noemen. Door de jaren heen heeft Guess naast kleding het merk uitgebreid en verkoopt ook brillen, schoenen, Guess sieraden, Guess tassen, Guess parfums en Guess horloges.
Kleding
Guess is begonnen met de spijkerbroek "Marylin" die speciaal voor vrouwen was ontworpen. De spijkerbroeken hadden op de kontzak het driehoekige Guess logo. Een aantal jaren later, in 1983 is Guess ook mannenkleding gaan ontwerpen. Nog maar net een jaar later kwam hier ook nog kinderkleding bij. waarin jeans, katoenen en gebreide kleding voor mannen, vrouwen en kinderen van alle leeftijden. Naast kleding, heeft Guess ook een enorme collectie Guess In de 21ste eeuw blijft Guess ons verbazen met nieuwe mode artikelen.
Horloges
heeft pas in 1984 de Guess horloges geïntroduceerd onder drie merken. Namelijk Guess, Guess Steel en Guess Collection. Elk merk hanteert weer een ander prijsklasse terwijl alle merken de perfecte kwaliteit beschikken. Guess Collection is de duurste onder deze drie merken van Guess.
Advertenties
Guess begon met reclame maken toen ze in America gevestigd waren. Deze was anders dan de reclame van de meeste kledingmerken in die tijd. Guess werkte met zwart wit foto's met mooie modellen in de buitenlucht. Zo hebben bekende modellen als Claudia Schiffer en Eva Herzigova de kleding gedragen. De advertenties werden aanstootgevend gevonden maar waren daarnaast we erg populair. Het is dan ook niet gek dat Guess vele awards heeft gewonnen met de advertenties. Een ander opvallende reclamecampagne is gedaan met de bekende film Back to the Future die in 1985 uitkwam. Guess had speciaal voor deze film kleding ontworpen met het grote vraagteken embleem van Guess. Deze kleding werd door personages in de film gedragen.
Slechte periodes
Na het succes in de jaren '80, braken er in de jaren '90 mindere periodes aan, die vooral te wijten waren aan de zoektocht naar goedkopere productie van de kleding. Het bedrijf Jordache ging de Guess kleding maken voor een goedkopere prijs, maar ondertussen verkochten ze ook kopieën van de Guess kleding voor een nog lagere prijs. Dit resulteerde in een rechtszaak, die uiteindelijk wel door Guess in 1990 is gewonnen, maar dat het merk wel veel geld heeft gekost. Daarna werd in de jaren '90 bekend dat Guess hun werknemers uitbuitten. Ze zouden hun werknemers onder het minimumloon betalen. Het bedrijf is hier tot twee maal toe voor de rechter gesleept en heeft de onkosten en resterende lonen moeten vergoeden. In de tussentijd nam de populariteit van andere merken toe waardoor de omzet van Guess minder werd. Guess leed hierdoor in de jaren '90 zware verliezen. Naast deze moeilijke tijden heeft Guess het ook niet altijd makkelijk gehad met het introduceren van nieuwe lijnen. Zo zijn bijvoorbeeld de handdoeken en dekbedden, waar veel tijd in is gestoken, geen succes geworden. In 2012 heeft het merk Gucci Guess aangeklaagd wegens het kopiëren van het logo waarin de G's worden gebruikt. Gucci heeft echter deze rechtszaak verloren.
Guess anno nu
Guess heeft weer veel populariteit terug gewonnen onder andere door nieuwe advertenties die net zo populair bleken als in hun vroegere jaren. \zo hebben \e een advertentie van Paris Hilton die naakt met alleen een Guess tas en haar hondje. Hierdoor komt Guess weer terug in beeld bij de jongeren van vandaag die niets van de geschiedenis van Guess afweten. Tegenwoordig is Guess een miljarden bedrijf dat zich blijft aanpassen aan de economische problemen.