Marlies Dekkers, lingerie ontwerpster van bh met bandjes

Marlies Dekkers, lingerie ontwerpster van bh met bandjes Halverwege jaren negentig hingen de lingerie-winkels vol met leuke, maar wat seksloze beha's. Gelukkig begon Marlies Dekkers steeds meer terrein te winnen. Haar spannende, mooie en vrouwelijke bhs lagen eerst nog maar in een select aantal winkels, maar dat groeide snel uit. Immers haar bhs waren niet alleen vernieuwend, maar ook van goede kwaliteit. Helaas raakte ze jaren later verwikkeld in een langdurige rechtszaken met nieuwkomer Sapph en gaat haar bedrijf in 2013 failliet. Het succes van Marlies Dekkers lingerie blijft niet onopgemerkt: vele merken laten zich inspireren door de ontwerpen van Marlies Dekkers. Helaas blijft ook plagiaat haar niet bespaard

Marlies Dekkers

Marlies Dekkers is geboren in 1965. Na de huishoudschool en de havo gaat ze studeren aan de Kunstacademie St. Joost in Breda. Daar studeert ze cum laude af.

BH bandjes

In 1993 zet ze haar lingerielijn Undressed op. Voor deze lijn maakt ze geen gebruik van kant, strikjes en andere tierelantijntjes waar haar collega-ontwerpers mee aan komen. Het design van Marlies Dekkers kenmerkt zich door lijnen (bijzondere bh-bandjes constructies), lagen en uitsnijdingen op onverwachte plaatsen.

Kleur

Haar eerste ontwerpen waren in één kleur, voornamelijk om de kosten te drukken. Zwart, wit en rood. Later zijn hier meerdere kleuren aan toegevoegd en ontwerpt ze ook meerkleurige bhs. Achter elke collectie zit een ander inspiratieverhaal waarbij kunst, literatuur, filosofie, fotografie en film een rol spelen.

Badkleding

Na het succes van Undressed start Marlies al gauw een mannenlijn, gevolgd door een badkledinglijn voor vrouwen: Sundressed. Later volgen er nog veel meer lijnen zoals Nightdressed (nacht- en avondkleding) en Sundressed Sunglasses (zonnebrillen). Haar laatste lijn bestaat uit voedingbh's. Comfortabele bh's die net wel sexier zijn de normale voedingsbeha's.

Winkels

Ook worden haar collecties niet meer alleen verkocht in de Bijenkorf en lingeriespeciaalzaken, maar opent Marlies Dekkers ook haar eigen winkels. Marlies Dekkers is inmiddels internationaal doorgebroken. Zo staan haar eigen winkels niet alleen in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Maastricht, maar ook in Antwerpen, Berlijn, Parijs, Bangkok en vanaf september in New York.

Failliet

In 2007 werd ze uitgeroepen tot zakenvrouw van het jaar. Tevens verscheen haar boek dat ze samen met Heleen van Royen geschreven heeft: Stout. Dit boek gaat over de fantasieën en avonturen van vrouwen op het gebied van erotiek en verleiding. Het lijkt allemaal of alles meezit.

Maar ze voert een langdurige juridische strijd met Sapph, een nieuw Nederlands merk die tevens beha's met extra bandjes op de markt brengt. Uiteindelijk wordt de strijdbijl begraven.

In 2013 wordt het faillissement uitgesproken van haar bedrijf. Wel maakt Marlies Dekkers meteen een doorstart, waardoor haar beha's nog steeds op veel plaatsen te koop zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Marlies Dekkers, lingerie ontwerpster van bh met bandjes"

Infoteur: Jour
Laatste update: 12-07-2015
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!