Achter de schermen van Gucci

Als we aan Gucci denken, dan denken we aan luxe, glitter & glamour. Maar hoe is Gucci ontstaan? Wat is Gucci eigenlijk behalve dan dat ze bekend staan om prachtige luxe artikelen?

De geschiedenis van Gucci

Gucci is opgericht door Guccio Gucci. In 1921 opent Gucci een klein tassen fabriekje in Florence. De tassen werden gemaakt door de beste Florentijnse tassenmakers. In 1938 ging Gucci uitbreiden in Rome, in 1951 opende hij een winkel in Milaan en 2 jaar later heeft Gucci Amerika bereikt en wordt het merk een groot succes.

Toen Guccio Gucci stierf in 1953, werd het bedrijf overgenomen door zijn zonen Aldo, Ugo en Rodolfo.

Aldo ontwerpt aan het eind van de jaren 60 het bekende logo met de dubbele ‘G’ initialen.

Het assortiment van artikelen breidde zich ook steeds meer uit. Toch blijft Gucci het meest bekend om zijn exclusieve lederwaren.

In 1983 nam Maurizio Gucci, de kleinzoon van de oprichter, het mode-imperium over. Hierna ging het met Gucci snel bergafwaarts. Aan het eind van de jaren 80 is Gucci zelfs zo goed als failliet. Door de komst van ontwerper Tom Ford kwam Gucci in de jaren 90 weer helemaal terug. Ford zorgde ervoor dat Gucci weer winst ging maken.

In 1995 werd Maurizio voor zijn kantoor vermoord. Patrizia Reggiani, zijn vrouw, is veroordeeld voor de moord. Zijn vrouw zou namelijk opdracht gegeven hebben haar man te laten vermoorden. In datzelfde jaar werd de Gucci group een beursgenoteerd bedrijf.

Topontwerper Tom Ford stopt in 2004 samen met Domenico de Sol bij Gucci. Domenico de Sol was bestuursvoorzitter en werd, na 10 jaar lang Gucci Amerika geleid te hebben, in 1994 de hoogste baas van de groep. In 2004 wordt het modeconcern overgenomen door Pinault- Printemps- Redoute (PPR) en is sinds het einde van ditzelfde jaar niet meer op de beurs genoteerd. Tom Ford wordt vervangen door Frida Giannini.

In de zomer van 2004 werd Robert Polet, Nederlander en voormalig merkenman bij Unilever, gevraagd als bestuursvoorzitter bij Gucci. Sindsdien is hij de Gucci-topman. Toen Polet begon werd hij met kritiek overspoeld. Hoe kan een Nederlander er een succes van maken, zonder ervaring in de luxe sector. Inmiddels heeft hij het tegendeel bewezen.

Gucci shop New York

In februari van dit jaar opende Gucci in New York zijn grootste shop ter wereld. Deze enorme boetiek bevindt zich op Fifth Avenue. Creative Director Frida Giannini ontwierp speciaal voor deze opening een selectie van exclusieve producten met de naam ‘ Gucci Loves NY’ . Deze producten zijn alleen maar te koop op de nieuwe Fifth Avenue locatie en hebben allemaal een speciaal Gucci 5th Avenue label.

Gucci artikelen online

Sinds 2007 zijn de luxe artikelen van Gucci ook on-line verkrijgbaar. Robert Polet is er zeker van dat internet de belangrijkste inkomstenbron wordt. Dit zei hij tijdens een interview met Financial Times Deutschland. “Internet is een fantastisch medium om onze producten te verkopen.” Niet iedere luxe goederen concern denkt er zo over. Er heerst angst dat online verkoop het imago van het merk zou schaden. Er wordt namelijk ook ontzettend veel namaak via internet verkocht. Zoveel zelfs dat er verwarring kan ontstaan wat origineel is en wat nep. Daarbij wordt door een aantal gangbare kledingmerken gezegd dat je kleding moet kunnen passen en de stoffen moet kunnen voelen.

De Film

Producent Ridley Scott wil een film maken over Gucci. De film zal zich voornamelijk richten op de vermoorde Maurizio Gucci, de kleinzoon van de oprichter Guccio Gucci. De familie Gucci is hier niet blij mee. Zij zijn bang dat de Gucci’s in een kwaad daglicht gezet zullen worden. Binnen de familie heerste er nogal ruzie en onenigheid in de loop van de geschiedenis. Patrizia Gucci, de achterkleindochter beweert zelfs dat Scott een gewelddadige film wil maken. Dit wordt ontkend, maar we zullen het pas weten als de film echt is uitgekomen.

Namaak

Natuurlijk is er ook veel namaak. Gucci is niet goedkoop en mensen willen toch graag luxe artikelen aanschaffen. Het wordt steeds moeilijker om echt van namaak te onderscheiden. China is de snelst groeiende markt ter wereld. Chinezen hebben een duidelijke voorkeur voor dure merken en China’s invloed op de verkoop van de luxe artikelen heeft ook geleid tot een keerzijde: China is de grootste producent van namaak producten en vlakbij de luxe shops, staan verkopers met kwalitatieve namaak artikelen van de grote merken.

Hoe dan ook: Gucci straalt trots uit en vraagt trots. Namaak geeft dat nou eenmaal niet.
© 2008 - 2020 Aliki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Biografie House of GucciGucci, een duur en luxe merk waar menig vrouwen van dromen. Maar hoe is The house of Gucci ontstaan? En wie is de oprich…
De verschillende segmenten van de markt voor modeDe verschillende segmenten van de markt voor modeMode heeft altijd al een belangrijke rol gespeeld in de evolutie van de samenleving tot onze moderne maatschappij. Mode,…
Gucci-parfums: enkele populaire Gucci-vrouwengeurenGucci-parfums: enkele populaire Gucci-vrouwengeurenGucci is een van de toonaangevende ondernemingen in de mode-industrie en dit Italiaanse bedrijf focust zich onder andere…
Gucci – Yves Saint LaurentGucci is een van oorsprong Italiaans modeconcern, onder meer gevestigd in Nederland. De volledige naam van Gucci is de G…

De juiste bikini voor jouw lichaamZoals niet alle kleren even mooi staan bij de verschillende lichaamsvormen, staan ook niet alle bikini’s even mooi. Wat…
Kleed je slank tipsJe zou denken dat kleding gewoon kleding is. Je gaat winkelen, je ziet een leuk shirtje en je koopt het. Toch kan kledin…

Reageer op het artikel "Achter de schermen van Gucci"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Aliki
Gepubliceerd: 08-03-2008
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!