InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Amerikaanse damesschoenmaten omrekenen

Amerikaanse damesschoenmaten omrekenen

Amerikaanse damesschoenmaten omrekenen Amerikaanse (US) schoenmaten zijn anders dan Europese (EU) schoenmaten. Het Amerikaanse systeem kent bijvoorbeeld meer verschillende maten dan het Europese. Dus als je altijd tussen twee maten invalt, kun je bij een Amerikaans merk misschien schoenen vinden die perfect passen. Bovendien zijn er van dezelfde Amerikaanse schoenmaat vaak verschillende breedtematen waar je uit kunt kiezen. Dat is fijn als je voeten smaller of breder zijn dan gemiddeld. Een ander verschil is dat Amerikaanse damesschoenmaten afwijken van Amerikaanse heren- en kinderschoenmaten, terwijl Europese schoenmaten voor dames, heren en kinderen gelijk lopen.

Amerikaanse damesschoenmaten

Omrekentabel

Amerikaanse damesschoenmaten lopen bij de meeste merken van maat 4 (EU maat 34) t/m maat 12 (EU maat 42). Maar er zijn ook merken die kleinere of grotere damesschoenmaten aanbieden.

Amerikaanse kinder- en herenschoenmaten lopen min of meer gelijk. Maar Amerikaanse damesschoenmaten zijn, afhankelijk van de fabrikant, numeriek 1,5-2 maten groter. In de onderstaande omrekentabel is een verschil van 1,5 aangehouden. Tip: Amerikaanse kinderschoenen zijn meestal een stuk goedkoper dan Amerikaanse damesschoenen. Kijk daarom ook eens bij de kinderschoenen.

Amerikaanse (US) damesschoenmaatEuropese (EU) damesschoenmaatLengte voet (cm)Amerikaanse (US) heren-/kinderschoenmaat
333201,5
3,533,520,52
434212,5
4,534,521,53
535223,5
5,53622,54
636,5234,5
6,53723,55
737,5245,5
7,53824,56
839256,5
8,54025,57
940,5267,5
9,54126,58
1041,5278,5
10,542,527,59
1143289,5
11,543,528,510
12442910.5
12,54529,511
1345,53011,5
13,54630,512
1446,53112,5
15483213,5

Pasvorm

Let op: dezelfde schoenmaten kunnen bij het ene merk groter of kleiner vallen dan bij het andere. Dit komt doordat verschillende fabrikanten een verschillende leest (vorm waarover de schoen geschoeid wordt) gebruiken. De schoenmaten zijn dus niet gestandaardiseerd. In de omrekentabel zijn de maten van het merk New Balance als voorbeeld genomen.

Breedtematen van Amerikaanse damesschoenen

Tabel

Zijn jouw voeten smaller of juist breder dan gemiddeld? En heb je moeite om schoenen te vinden die goed passen? Kijk dan eens bij Amerikaanse merken. Bij Amerikaanse schoenmerken is dezelfde schoenmaat namelijk vaak beschikbaar in verschillende breedtes. De Amerikaanse breedtematen voor damesschoenen zijn als volgt:

4A2ABD2E4E
Extra smalSmalStandaardBreedExtra breedXX-breed

Niet gestandaardiseerd

Deze breedtematen zijn helaas niet gestandaardiseerd. Ook geven de meeste fabrikanten/merken niet aan bij welke voetbreedte iedere breedtemaat gedragen kan worden. Zitten de meeste schoenen bij jou niet te wijd of te krap, dan kun je gewoon de standaardmaat B bestellen. Maar als je smallere of bredere voeten hebt dan gemiddeld, dan moet je de schoenen passen om erachter te komen welke breedtemaat het beste aansluit bij jouw voeten. Lees daarom het retourbeleid goed door voordat je bestelt en let op dat je de schoenen binnen de wettelijke termijn retourneert als ze niet passen.

Voeten meten

Meten is weten

Wil je online schoenen kopen met een Amerikaanse maat en wil je er zeker van zijn dat ze passen? Dan kun je het beste je voeten opmeten. Dit is betrouwbaarder dan uit te gaan van de maat die je gewoonlijk draagt, omdat dezelfde schoenmaat bij de ene fabrikant groter of kleiner kan vallen dan bij de andere. Veel schoenmerken hebben een eigen maattabel waarin af te lezen is bij welke voetlengte iedere maat gedragen kan worden. Zoek dus jouw voetlengte op in de maattabel van het merk waarvan je schoenen wilt kopen om de juiste maat te bepalen.

Zo meet je de lengte van je voeten

Leg een vel papier op de grond, tegen de muur. Ga met je blote voet op het papier staan, met je hak tegen de muur. Zorg dat je met je volle gewicht op je voeten staat. Zet een streepje bij het langste punt van je voet (meestal de grote teen). Meet vervolgens de afstand tussen het streepje en de zijde van het papier die tegen de muur lag. Dit is de lengtemaat van je voet. Let op: meet niet alleen je linker- of rechtervoet, maar beide voeten. Je ene voet kan namelijk iets langer of korter zijn dan de andere. Ga bij het kiezen van de juiste schoenmaat uit van de lengte van je langste voet. Meet je voeten ís avonds, want dan zijn ze iets groter dan ís ochtends. In de loop van de dag zwellen je voeten namelijk een beetje op.
© 2017 4nna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Amerikaanse baby- en kinderschoenmaten omrekenenAmerikaanse baby- en kinderschoenmaten omrekenenIn de Verenigde Staten en Canada worden Amerikaanse baby- en kinderschoenmaten gebruikt. Deze zijn heel anders dan onze…
Maattabel schoenen: Europese, Engelse en Amerikaanse matenMaattabel schoenen: Europese, Engelse en Amerikaanse matenWanneer je schoenen wilt aanschaffen via internet, maar deze hebben andere maten, is het handig om te weten welke schoen…
Rare schoenmatenRare schoenmatenBij het uitzoeken van passend schoeisel kunnen schoenmaten aardig verwarrend zijn. Voor schoenen worden Engelse of Frans…
Druk omrekenen naar een andere eenheidHoe kun je druk omrekenen van bar naar PSI en vice versa? Wat is een Pascal? Hieronder staat het uitgelegd en worden een…
Amerikaanse (US) baby- en kinderkledingmaten omrekenenAmerikaanse (US) baby- en kinderkledingmaten omrekenenAmerikaanse (US) baby- en kinderkledingmaten zijn heel anders dan onze Nederlandse (Europese) maten. Bij ons zijn de mat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lulek41, Pixabay
  • http://nl.newbalance.eu/en/id/sizechart-footwear.html
  • https://support.newbalance.com/hc/en-us/articles/210520197-Women-s-International-Size-Conversion
  • https://support.newbalance.com/hc/en-us/articles/212628088-Women-s-Shoe-Sizing-Guide
  • https://www.leemansschoenen.nl/klantenservice/maattabellen.html

Reageer op het artikel "Amerikaanse damesschoenmaten omrekenen"

Infoteur: 4nna
Gepubliceerd: 05-01-2017
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!