InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > De babydoll en de hotpants, ze zijn er nog steeds!

De babydoll en de hotpants, ze zijn er nog steeds!

De babydoll is als nachtkleding een tijd enorm populair geweest en daarna nagenoeg verdwenen. Inmiddels is de babydoll weer terug en ruimschoots in de rekken terug te vinden. De hotpants, het korte, strak zittende broekje heeft een vergelijkbare geschiedenis doorlopen, maar als korte broek en in de lingerielijnen is de hotpants weer helemaal terug.

Algemeen

Babydoll

Voor degene die de naam en het kledingstuk babydoll niets zegt, de babydoll is een soort nachtjapon zonder mouwen en smalle bandjes over de schouders, kort (tot halverwege het bovenbeen) en loszittend. Meestal van kant en wat kleine strikjes of andere kleine verfraaiingen.

Hotpants

De hotpants was het antwoord op de steeds korter wordende minirok. Modeontwerpster Mary Quant bedacht dat het nog korter kon en wel met de strakke hotpants. Het broekje zit strak tegen het lichaam, heeft geen pijpjes maar is soms zelfs opgesneden. Bij de introductie was de hotpants van o.a. fluweel, helemaal in het tijdsbeeld passend. Bij de hotpants werd vaak een halflange rok gedragen met aan de voorkant een heel hoge split. Zo werd het broekje goed zichtbaar.

Hoogtepunt populariteit

Babydoll

De babydoll is geïntroduceerd in de jaren 60 en het hoogtepunt van de populariteit lag in de jaren 60 en 70. Vele bekende vrouwelijke popartiesten waren te zien in de babydoll. Vervolgens is de babydoll jaren naar de achtergrond verdrongen, maar sinds lingerie weer “gezien” mag worden is de babydoll ook teruggekomen.
De babydoll is nu minder “meisjesachtig” maar meer sexy met ingeweven cups, spaghettibandjes en half doorschijnend.

Hotpants

De hotpants werd eind jaren 60 begin jaren 70 geïntroduceerd en alle jonge vrouwen droegen de hotpants. Meestal in de combinatie met het opengesneden rokje, waarbij de oudere tieners er hoge laarzen bij droegen.
Vreemd genoeg was de hotpants voor halverwege de jaren 70 weer geheel verdwenen. Vanaf halverwege de jaren 90 is het strakke korte broekje weer terug. Niet meer in die mate als begin jaren 70, want het broekje tekent erg snel en niet iedere vrouw voelt zich hier prettig bij.

Jurk-babydoll

De babydoll is nachtkleding maar zo nu en dan duikt er in een lijn een babydoll jurk voor overdag op. De vormgeving is nagenoeg gelijk aan de nachtkleding en als deze overdag gedragen wordt, dan m.n. voor jonge meisjes.

Hotpants-lingerie

Het broekje is als lingeriebroekje wel helemaal overgenomen. De string is veel minder populair en het strakke, kanten, enigszins opgesneden broekje maakt een opmars. De hotpants is een duidelijke voorloper van dit broekje.

Tot slot

Als je de geschiedenis van de kledingstijlen volgt komt de meeste kleding na verloop van tijd weer terug. De babydoll en de hotpants zijn terug in de lingerielijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lingerie: Sexy én corrigerendLingerie: Sexy én corrigerendDe tijd dat de vrouw in een grote corrigerende onderbroek moest vanwege een buikje is voorbij. Ze zijn er nog wel, maar…
In vijf stappen succesvol lingerie voor vrouwen kopenIn vijf stappen succesvol lingerie voor vrouwen kopenHet kopen van lingerie voor je vriendin of vrouw is voor sommige een lastige opgave. Zo lastig dat het geven van lingeri…
Leren Lingerie - Iets Voor Jou?Leren lingerie is een van de meeste provocatieve lingerie die je ooit zult dragen. Ben je bescheiden of terughoudend? Da…
Samen winkelen voor erotische lingerieVoor een stelletje is het samen op zoek gaan naar erotische lingerie een fantastische manier om jullie seksleven een nie…
Mix & match en de verschillende soorten bikinibroekjesMix & match en de verschillende soorten bikinibroekjesJe hebt tegenwoordig heel veel keuze als het gaat om bikinibroekjes. Mix & match speelt daar op in, je kunt kiezen uit v…

Reageer op het artikel "De babydoll en de hotpants, ze zijn er nog steeds!"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 12-08-2008
Subrubriek: Mode
Special: Kleding & accessoires
Schrijf mee!