Kleding: het merk Diesel
Diesel is een Italiaans kledinglabel dat is opgericht door Renzo Rosso. Hij is nog steeds de eigenaar van het bedrijf. Het merk bestaat sinds halverwege de jaren tachtig en heeft snel aan bekendheid gewonnen. Het merk is vooral bekend vanwege de denim-broeken. Maar ook wordt er bijvoorbeeld kinderkleding verkocht. Verder zoekt het bedrijf de samenwerking met verschillende partners, zoals Adidas en Victoria's Secret. De jongere doelgroep probeert het bedrijf aan te spreken door in computerspelletjes de hoofdrolspelers kleding van Diesel te laten dragen.
Diesel is een Italiaans kledingmerk. Het merk richt zich vooral op jongeren en is vooral bekend vanwege haar broeken en de de parfum. De eigenaar en oprichter van het bedrijf is Renzo Rosso. Het bedrijf heeft haar thuisbasis in Molvena in Noord-Italië. Daar werd het bedrijf opgericht door Rosso samen met zijn voormalige baas Adriano Goldschmied. In 1985 werd hij uitgekocht door Rosso en was hij de enige eigenaar. Dit jaar was ook belangrijk omdat toen de creatieve directeur Wilbert Das bij het bedrijf kwam werken. Deze zou later belangrijk blijken in de lange termijn strategie van het bedrijf.
Denim en kinderkleding
Het bedrijf begaf zich vanaf 1991 ook buiten Italië. De belangrijkste winkel is gevestigd in New York. In februari 2007 lanceerde het label een lijn met strandkleding voor zowel mannen als vrouwen. Deze lijn kreeg de de naam Diesel Black Gold. Momenteel heeft het bedrijf zo'n vijfendertighonderd mensen in dienst in zo'n driehonderd winkels verspreid over Europa, Azië en Amerika. Het bedrijf maakte in 2005 een omzet van ruim een miljard euro. Dit komt vooral door de verkoop van denim-broeken, maar ook door de toenemende verkoop van kinderkleding. De productie van de denim gebeurt vooral in Italië.
Kleding van Diesel
Het Italiaanse kledinglabel heeft door de jaren heen verschillende kledinglijnen op de markt gebracht. De strandkleding is al genoemd. Deze loopt erg goed. De lijn voor kinderkleding heet Diesel Kid. Daarnaast zijn er kledinglijnen voor schoenen, ondergoed en tassen. Ook geeft Diesel eigen zonnebrillen, sieraden, horloges en parfums uit. In 2008 werd er in samenwerking met Adidas speciale exclusieve kleding op de markt gebracht speciaal bestaande uit sportkleding. Hetzelfde gebeurde met lingerie, maar toen in samenwerking met Victoria's Secret.
Diesel reclame
Diesel doet veel om haar producten in de markt te zetten. De belangrijkste invloed daarop heeft Wilbert Das. Hij heeft ook de slogan bedacht
For successful living. Diesel heeft met veel acties en reclamecampagnes de aandacht op op het merk weten te richten. Zo is hij een samenwerking gestart met Sony om Diesel ook te laten dragen door figuren in de spellen voor de Playstation. Ook ging het het bedrijf een samenwerking aan met de ontwikkelaars van het computerspel De Sims 3. De figuurtjes dragen in het spel kleding van Diesel. Bovendien bevat het digitale uitbreidingspakket ook virtuele meubels van Diesel. Zo hoopt het bedrijf ook aansluiting te vinden bij een jongere doelgroep.