InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Welke figuren zijn er, en welke kleding staat daar bij?

Welke figuren zijn er, en welke kleding staat daar bij?

Mensen zijn er in alle soorten en maten, het is dan ook niet gek dat lang niet iedereen er top uitziet in elke willekeurige outfit. Juist omdat er zon variatie is in figuren van mensen, is het belangrijk om even na te denken over het figuur dat jijzelf hebt alvorens je te wagen aan de nieuwste trends. We willen allemaal zo mooi mogelijk zijn!

Welke figuren komen voor?

Er worden een aantal voorbeeldfiguren gebruikt. Als vrouw kun je zelf kijken of je voldoet aan dit voorbeeld. Bij elk voorbeeld staan een aantal kleding tips.

Het V-Type

Het V-Type, dat ook wel de driehoek genoemd wordt, is te herkennen aan een aantal elementen.
  • Schouders zijn breder dan de heupen.
  • Onduidelijke volle taille
  • Plat zitvlak
  • Slanke benen
  • Gemiddeld tot volle boezem

Goede kledingkeuzes voor het V-Type:
Voor dit figuur zijn niet veel kledingtips.
  • Draag broeken en rokken die de nadruk leggen op je onderlichaam.
  • Tops met een recht model zijn perfect om het bovenlichaam langer te laten lijken.

Het H-Type

Het H-Type wordt ook wel het rechte figuur genoemd. Dit figuur is te herkennen aan de volgende punten:
  • Schouders zijn even breed als de heupen of iets breder.
  • Geen duidelijke taille.
  • Gemiddelde tot volle boezem.
  • Plat zitvlak.
  • Slanke benen.

Goede kledingkeuzes voor het H-Type:
  • Vaak heeft een H-Type baad bij kleding die het lichaam lijkt te verlengen. Kleding die dit doet is onder andere een shirt met een v-hals, een lang shirt met een riem en rechte, smalle heupbroeken.
  • Lange jassen met ceintuurs, wikkeltops en wikkeljurken doen het goed bij het H-Type.
  • Bij smalle heupen staan alle prints.
  • Draag geen schoudervulling en andere dingen die je schouders verbreden.

Het A-Type

Het A-type staat ook wel bekend als de peervorm. Dit figuur is wederom te herkennen aan een aantal elementen:
  • Kleine tot middelgrote bouw.
  • Smalle of afhangende schouders die zeker smaller zijn dan de heupen.
  • Smalle taille.
  • Stevig zitvlak
  • Brede heupen.
  • Volle benen.

Goede kledingkeuzes voor het A-Type:
  • Draag kleding die je boven en onderlichaam ongeveer even breed doen lijken.
  • Het kan voorkomen dat je toch een brede taille hebt, draag dan geen brede riemen of wijde rokken, dit laat je dik lijken.
  • Schoudervullingen zijn perfect voor het A-Type om de schouders breder te doen lijken.
  • Zorg voor een mooie, goedzittende BH en draag deze in combinatie met een shirt dat goed zit. Draag daarbij een rechte broek of rok.
  • V-vormige jurken zijn erg handig bij dit figuur.

Het zandloperfiguur

Ook het zandloperfiguur heeft een aantal kenmerken. Dit zijn de volgende:
  • Smalle of afhangende schouders.
  • Kleine tot normale boezen, die in verhouding is met je schouders.
  • Volle taille.
  • Brede heupen.
  • Relatief zware bovenbenen en kuiten.

Goede kledingkeuzes voor het zandloperfiguur:
  • Wat erg goed staat bij vrouwen met dit figuur zijn:
  • Kledingstukken die het bovenlichaam benadrukken en de schouders breder doen lijken.
  • Taille creërende kledingstukken, deze laten de vrouw er lichter uitzien.
  • Getailleerde of soepelvallende jurken zijn geknipt voor het zandloperfiguur, bij wat molligere vrouwen doet de petticoat het goed.
  • Tops die soepel over gaan in een simpele, goedzittende broek of rok.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van de modeHet is onmogelijk om precies de toekomst van de mode te voorspellen. Rages volgen elkaar snel op en elk jaar zijn er nie…
Mode in de 19e eeuwIn de 19e eeuw werden grote stappen gezet naar de moderne wereld: de industrialisatie bracht machines, fotografie begon…
Mode Geschiedenis 1900 tot 1950Mode Geschiedenis 1900 tot 1950Het modehart van de wereld in 1900, Parijs. Hier werd de mode regelrecht kunst! Maar hoe heeft mode zich ontwikkeld afge…
recensieSchemerogen - Dean Koontz (recensie)Schemerogen van Dean Koontz is een uniek avontuur dat je met Slim MacKenzie mee beleeft. In Schemerogen reis je mee met…

Reageer op het artikel "Welke figuren zijn er, en welke kleding staat daar bij?"

Reactie

Moc, 31-05-2012 08:23 #1
Ik heb zelf een zandloperfiguur en was aan het rondkijken voor kledingtips, maar wat hier staat is echt verbazend! Een zandloper heeft geen smalle schouders, ooit een zandloper (het object) gezien waarvan de bovenkant smal is? En bij velen zul je de schouders dan ook niet hoeven benadrukken, dat lijkt me duidelijk. Het kan wel, maar dat kan absoluut 'over the top' uitvallen, dus let goed op. Een simpele, goedzittende broek of rok, dat zegt ook niet veel. Je kleding moet altijd goed zitten wil het mooi staan of begrijp ik iets niet helemaal?
Hier is wat ik weet, en wat je op andere websites zeker zult vinden:
Een zandloper heeft vaak wat bredere heupen waardoor een broek met rechte pijpen mooi valt, vooral bij de wat vollere dames zal dit goed uitpakken. Een kokerrok staat ook mooi (ben je iets zwaarder dan kan dit anders uitvallen), let op met de A-lijn rokken, deze kunnen je makkelijk korter en zwaarder doen lijken. Een petticoat staat de lichtere dames vast prachtig, maar de iets zwaardere dames kunnen hier weer het beste ver bij uit de buurt blijven, de horizontale stroken in deze rokken doen je geen goed.
Ga voor de V-hals, of de stapless tops (vind je strapless onconfortabel draag er dan een vestje bij of een bolero). Wees voorzichtig met de hoge hals, deze laat je snel zwaarder en hoekiger lijken, ook laat het je boezem groter lijken (het hangt er vanaf waar je voor gaat natuurlijk ;).
Wat hier wel staat, maar nooit teveel gezegd kan worden is benadruk je taille! Soms, zeker als je iets zwaarder bent, is dit niet iets wat je snel doet, maar het zal je figuur echt veel en veel beter uit doen komen. Een ceintuur doet wonderen, neem geen rechte bovenkleding, ga voor taille! Zandlopers hebben het door velen gewenste figuur, maak er gebruik van!

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft! Succes dames!

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 08-09-2009
Subrubriek: Mode
Reacties: 1
Schrijf mee!