InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Schoenmode koude maanden

Schoenmode koude maanden

Schoenmode koude maanden De schoenmode voor de koudere maanden is over het algemeen wat meer uitgesproken dan de zomerse maanden. Het schoentje heeft in deze maanden wat minder om het lijf en de winterschoen en laars biedt meer creatieve mogelijkheden. mogelijkheden in kleur, materiaal en design. De najaars- en winterschoen is eigenlijk een laars, want de laars is helemaal in. Variërend van een enkellaarsje tot laarzen die tot over de knie komen. De combinatie van leer en suède maken de laarzen spannend en anders dan anders. Zeker als er ook nog meerdere kleuren gecombineerd worden.

Kleuren

De kleuren zijn was gevarieerder dan andere jaren. Naast het altijd populaire bruin en zwart is antraciet een duidelijk nieuwe kleur voor de winter en wordt het paars. Wat in kleding al enkele jaren populair is, wordt nu ook toegepast in schoenen en laarzen. Antraciet leer met donderpaarse suède banen maken een laars tot een blikvanger. Het lijkt erop alsof antraciet ook meer de boventoon gaat voeren dan het aloude zwart. Maar ook zwart met een cognacachtige kleur in de laars verwerkt, is een blikvanger. De volledig suède laars wordt door de verschillende schoenwinkels ook in “knalkleuren” als rood en kobaltblauw geleverd.

Bij dit type laars is het goed de kleding zoveel mogelijk in een kleur te houden. Je legt hiermee de nadruk op de laars en het totaalbeeld van je outfit wordt iets rustiger.

Comfort

De hakken zijn duidelijk comfortabeler dan andere jaren. Grotere blokhakken die iets spits toelopen, maar zeker geen naaldhakken of iets wat daarop lijkt. Ook de neuzen van de schoenen zijn meer grof, wat de schoen direct een meer comfortabeler pasvorm geeft.

De rijglaars – van enkellaars tot rijlaars – geeft meer pasvorm aan het been. Indien de kuit iets dikker is dan de standaard maten, kan de rijglaars, maar ook de laars met een stretch inzet aan de binnenkant van het been, meer comfort aan het been geven. De rijglaars heeft het chique – op het kitscherige af – ingeruild voor de laars die een mengeling is tussen de rijglaars in de cowboyperiode en de echte stoere cowboylaars.

Hakken

De hakken vormen steeds meer een nadrukkelijk onderdeel van de schoen en de laars. Was de hak voorheen belangrijk om meer lengte te geven en het vrouwenbeen mooier uit te laten komen, de hak is inmiddels geëvolueerd tot een essentieel onderdeel van het design van de schoen of de laars. Dit kan door afwijkend materiaal, kleur of vorm van de hak. De hak meer betrekken bij de schoen of laars vindt plaats middels leren bandjes die bijvoorbeeld over de wreef lopen en gesloten worden op de hak of de hak in zijn volledigheid door te laten lopen in de schoen of laars.

Cowboylaars

De cowboylaars die eigenlijk nooit helemaal uit het straatbeeld verdwijnt, is wat vrouwelijker geworden en de zandtinten zijn ook in de winter populair. De iets vrouwelijker cowboylaars kan dan ook prima onder een nette rok gedragen worden. De echte stoere cowboylaars met grote robuuste hak past nog steeds het beste bij de spijkbroek of rok.

Maar aangezien alles kan, is er voldoende op de markt om zelf de meest comfortabele laars te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schoenmode koude maanden"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 05-09-2009
Subrubriek: Mode
Special: Kleding & accessoires
Schrijf mee!