InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Kerstkleding, veel glans

Kerstkleding, veel glans

Kerstkleding, veel glans We zeggen “op ons paasbest gekleed gaan”, maar eigenlijk kunnen we beter zeggen op ons “kerstbest gekleed gaan”. Immers, met kerst puilen de winkels uit van feestelijke kleding en zijn we bijna verplicht er aan mee te doen. Sterker nog, als je niet mee doet aan het “kerstkledinggeweld” dan hoor je er niet bij.

Feestelijk

Strikt genomen is het natuurlijk een feestelijk moment als er een kind geboren wordt. Dat dit gevierd wordt, omdat het een belangrijk kind voor gelovigen was, is meer dan prima. Maar als je goed naar de kleding kijkt die we met kerst aan moeten, zijn dat stoffen die bijna net zo weelderig en reflecterend zijn als de lampjes in de boom. Rijke stoffen noemt men het.

Feestkleding

Normaal is feestkleding afhankelijk van de gelegenheid, maar met kerst worden we bijna gedwongen in satijn- of zijdenachtige stoffen te lopen, paletten op vestjes of colbert te dragen en zelfs op feestelijke broeken vinden we de paletten terug.
Zwart, paars en dieprood doen het altijd goed en zo ook nu, daar komt een warme nachtblauwe stof bij die, gecombineerd met zwart, iets mysterieus in zich heeft. Maar erg veel glans en lak, lak in schoenen, lak in tassen en lak verwerkt in delen van de bolero-achtige damescolberts. Maar ook de mannen maken de kleding af met feestelijke accenten. Pocket, stropdas, strik.

De satijnen- of zijden materialen zie je veel terug in rokjes met bijvoorbeeld een dun shirtje en een wollen bolerojasje. Het is juist de mix van uiteenlopende materialen die het extra amusant maakt in het feestkledingspektakel. Daarnaast is de combinatie van een mooi getailleerd rokje met een wat feestelijk uitgedoste blouse (bijv. met aangehechte sjaal), vestje -of wat je er ook op draagt- een leuke combinatie van jaren 80 met het nu.
De combinatie met de mannenkleding zit in pakken die ook een lichte glans hebben, maar niet zoals de satijnachtige stoffen. Jammer dat het mannenpak weinig gecombineerd wordt qua stof. Durft de ontwerper dit niet?

Sieraden

De sieraden doen er niet voor onder, want de sieraden bevatten veel “glim” en een van de sieraden is weldadig (of de oren of de hals). Glim in kristal of de duurdere versie diamant, grote (half)edelstenen en zowel zilver als goud mag.

Ketting

Zijn de armbanden enkele jaren stevig dominant in het beeld van de “aangeklede vrouw” geweest, inmiddels is de grote ketting terug. Lange kettingen die je desgewenst ook dubbel om kunt doen en dan als korte ketting gedragen kunnen worden. Maar de kettingen moeten vooral grof gemodelleerd zijn. Grote (halve) edelstenen in paars- tot bruintinten, zwart met kristal of zeegroen met kwart en zilver. Mooie kettingen die het prima doen op eenvoudige jurkjes zonder al te veel extra’s. Kijk voor de (halve) edelstenen ook nog eens naar de betekenis van de stenen. Vaak is er iets "passends" wat je automatisch aantrekt.

Geen armband bij een dergelijke ketting, maar een bijpassende ring. Bij een grove ketting passen wel oorbellen, maar liever geen hangers. Dat neemt de aandacht van de ketting weg.

Schoenen

De schoenen zijn sierlijk maar comfortabel. Weg met de stiletto hakken waar je kromme en vooral pijnlijke voeten van krijgt. De hak is nog steeds aanwezig en strikt genomen mag deze ook hoog zijn, maar de leest van de schoen is dusdanig dat deze sierlijk is, maar nog steeds comfortabel loopt. Ook heerlijk voor op het werk waar je goed voor de dag moet komen. Materiaal is of helemaal glans, lakleer bijvoorbeeld of lakleer gecombineerd met suède, eventueel opgesierd met een strikje of ander klein accent. Deze lijn wordt doorgetrokken in de tassen. De tassen kennen geen tussenmaat en zijn of relatief groot - maar dat is niet echt voor kerst - of erg klein (meer in de vorm van een clutch) en dat is dan weer wel geschikt voor kerst.

Als je van “glim” houdt dan kom je de winterperiode meer dan voldoende aan je trekken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in sieraden en juwelenBeleggen in sieraden en juwelen kan een interessante investering zijn. Met name sieraden van hoge kwaliteit, gemaakt doo…
Wat trek je aan tijdens de kerstdagen?Wat trek je aan tijdens de kerstdagen?Veel mensen maken tijdens de kerstdagen wat meer werk van hun uiterlijk. De familie wordt bezocht in nette kleding en ve…
Moslimvrouwen, hoofddoeken en modeMoslimvrouwen en hoofddoeken, het is iets waarbij de meeste mensen geen positief beeld hebben. Maar net als de meeste vr…
Smoking of galajurk huren of kopen, waar moet u zijn?Smoking of galajurk huren of kopen, waar moet u zijn?Aan het eind van het jaar stormen we weer met zijn allen op de feestdagen af en niet zelden worden we uitgenodigd voor g…
Modebeeld van de Nederlandse vrouwModebeeld van de Nederlandse vrouwIs de Nederlandse vrouw modebewust? Of kleedt zij zich vooral praktisch? Volgt ze de mode op de voet of heeft ze geen ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jill111, Pixabay
  • www.designedbyfaisel.nl

Reageer op het artikel "Kerstkleding, veel glans"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Mode
Special: Officiële feestdagen
Schrijf mee!