InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Fashion model: mannelijk fotomodel

Fashion model: mannelijk fotomodel

Fashion model: mannelijk fotomodel Wie denkt dat de meiden het alleen goed doen in modellenwereld heeft het mis. Ook jongens en mannen zijn nodig in deze industrie en de eisen die aan hen worden gesteld worden steeds hoger. Ultiem dunne meisjes zien we al op de catwalk maar hoe zit het met de jongens. Moeten zij ook steeds dunner worden?

Ik zie er goed uit?

Wie bepaalt of jij er goed uit ziet? Is knapheid een subjectief of objectief gegeven? Veel mensen zijn het er toch wel over eens of iemand knap is of niet. Belangrijk om te weten is dat aantrekkelijkheid en knapheid niet altijd samen gaat. Iemand kan er erg knap en mooi uitzien maar daarentegen juist niet aantrekkelijk zijn.

In de modellenwereld moet je beide zijn. Je moet voldoen aan de hoge eisen die aan je gesteld worden. Voor jou als man is het erg belangrijk om weinig overtollig lichaamsvet te hebben. Weinig vet wordt namelijk gezien als aantrekkelijk en gewenst.

De modewereld gaat nog een stap verder en eist voor vrouwelijke modellen een dusdanig laag lichaamsvetpercentage. Het model is dan allang geen model meer dat de huidige samenleving reflecteert. Voor de mannelijke modellen is het anders. Mannen moeten in deze wereld weinig vet hebben maar ook licht gespierd zijn. De term die hier voor gebruikt wordt is het ‘’droog’’ zijn. Weinig vet maar toch genoeg spieren.

Verschillen

Het ene model is het andere niet. Er zijn verschillende model soorten te noemen. Ten eerste kun je een speciaal model worden. Dit betekent dat je afwijkt van de standaardmaten die bedacht zijn door de fashionwereld. Je moet dit dus niet opvatten alsof je afwijkt van de standaard mens. Naast een ‘’special model’’ kun je fashion en commercial model worden. Een fashion model word je niet zomaar. Je moet voldoen aan speciale maten en een speciale look hebben. Een commercial model worden is ook niet voor iedereen weggelegd.

Fashion model

Een fashion model loopt over de catwalk of runway. Dit model draagt de kleding van de vele fasiondesigners. Het is belangrijk om aan bepaalde maten te voldoen. Als fashionmodel hoef je niet perse erg gespierd te zijn. Sommige fashion modellen zijn erg dun en hebben een uniek hoofd. Fashion labels zijn er gesteld op een bijzonder en uniek hoofd.

Commercial model

Een commercial model werkt vaker nationaal maar kan ook internationaal werken. Als commercial model heb je ook te maken met speciale maten. Jongens en mannen moeten een fit en gespierd lichaam hebben. Een bijzonder hoofd wordt hier minder op prijs gesteld.
Potentiële consumenten moeten zich door jou aangesproken voelen. Een mooie lach en gezonde rechte tanden zijn hier belangrijk.

Special model

Een special model hoeft niet specifieke maten te hebben. Een special model kan in principe overal voor ingezet worden. Denk bijvoorbeeld aan commercials. Doordat de maten niet geschikt zijn voor de fashion werken special models vaker buiten deze industrie.

Hoe word je model?

Als jij veel positieve reacties krijgt op je uiterlijk vanuit je omgeving kun je besluiten om hier iets mee te gaan doen. Als eerste kun je op internet gaan rondkijken naar potentiële modellenbureaus. Er zijn in Nederland meer modellenbureaus (fashion) voor vrouwen dan voor mannen, maar bij veel bureaus kun je als jongen ook terecht. Een aantal goede modellenbureaus die zich richten op de fashionwereld zijn:

  • Name models
  • Skin models
  • Tony Jones Model Management

Modellenbureus stellen speciale eisen aan je uiterlijk. Deze eisen zijn gebaseerd op de heersende eisen die worden gesteld door de potentiële werkgevers. Een belangrijke eis gaat over de lengte. Als jongen moet je lang genoeg zijn om in aanmerking te komen voor een plek bij een modellenbureau. Het gaat vaak om een lengte tussen de 184 – 189 centimeter. Als je korter of langer bent maak je al minder kans.

Succes!
Gerelateerde artikelen
De beste mannelijke modellen: fashion modellenDe beste mannelijke modellen: fashion modellenDe modellenwereld is altijd op zoek naar goede en knappe modellen. Niet alleen vrouwen zijn erg geliefd bij fashion desi…
America's Next Top Model seizoen 13In het dertiende seizoen van America's Next Top Model mogen alleen deelnemers meedoen, die kleiner zijn dan 1,70 meter.…
Hoe word je een professioneel model?Het is de droom van vele jonge meisjes: het worden van een professioneel model. Vaak wordt de modellenwereld afgespiegel…
Androgyne modellen: soms man, soms vrouwAndrogyne modellen: soms man, soms vrouwIn de modellenwereld is niks te gek. Constant wordt er geprobeerd om met iets nieuws te komen en daar horen ook speciale…
Het modellen werkHet modellen werkVelen hebben er wel eens aan gedacht om model te worden, een zeer geliefd maar moeilijk beroep. Hieronder wat informatie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fashion model: mannelijk fotomodel"

Reacties

Tony van Toorn, 29-08-2017 07:09 #3
Hallo, ik wil me graag inschrijven voor fashion model. Waar zou ik dat kunnen doen?

Kropslavinken (infoteur), 03-01-2013 15:38 #2
Beste,

Voor mannen bestaat er nauwelijks een leeftijdsgrens. Een droog, licht gespierd en gezond lichaam is veel belangrijker. Ook zijn de juiste (voor de industrie juiste) maten belangrijk. Het draait vooral om een gezond en jeugdige uitstraling. De huidige opvatting over een jeugdige uitstraling ligt bij mannen veel verspreider dan bij vrouwen. Men denkt dat vrouwen pieken rond hun twintigste. Voor vrouwen is het daarom ook moeilijk om (top)model te kunnen worden wanneer ze de twintig zijn gepasseerd.

- Kropslavinken

Nick Menninger, 03-01-2013 15:27 #1
Wanneer word je beschouwd als te oud om model te kunnen worden?
Ik ben op dit moment 22 jaar oud!

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 05-12-2009
Subrubriek: Mode
Reacties: 3
Schrijf mee!