InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Mode: Warme wintertruien

Mode: Warme wintertruien

Mode: Warme wintertruien Het koude seizoen zorgt in Nederland altijd voor creativiteit als het om truien gaat. Hoewel onze winters bij lange na niet zo koud zijn als de winters in Scandinavië, krijgen wij het toch voor elkaar om de truien vele malen creatiever te maken.

Algemeen

We kennen allemaal wel de grof gestreepte truien uit Scandinavië, de truien die lekker warm zijn, meestal ook wel wat kleuren bevatten, maar daar stopt de creativiteit dan ook wel. Wellicht dat de multiculturele samenleving in Nederland onze creativiteit verhoogt, maar feit is wel dat ‘onze’ ontwerpen over heel de wereld gaan.

Wat maakt een trui mooi?

Je kunt haast niet anders zeggen dan dat smaken verschillen en wat de een dus mooi vindt, vindt de ander mogelijk niet om aan te zien. Daarnaast hebben we te maken met trends in de vorm van kleuren en modellen. Maar iets wat absoluut een belangrijke is bij een trui, is het materiaal. We houden niet van truien die pikken, te stug zijn of de vast van structuur (breien/weven).
De trui moest zacht aanvoelen, soepel vallen en bij voorkeur gemaakt van een rijk materiaal. Het heeft iets natuurlijks en niet zo gek, want we hielden ons eeuwen geleden ook al warm met de vacht van een geslacht dier of de wol van de kudde.

Modetruien

We hebben een aantal jaren van grote brede truien die nauwelijks enige pasvorm hoeven te hebben en aansluitend moesten de truien mooi getailleerd zijn en het figuur mooi uit laten komen. Maar als je het goed doet, kan je deze zaken ook combineren en dat is wat er nu heeft plaatsgevonden.

De trui lijkt in de haute couture van ondergeschikt belang, terwijl zeker de landen waar we (relatief) koude winters hebben ‘truienlanden’ kunnen heten. En terecht, het is perfect materiaal om je warm te houden en als dat er ook nog modieus uit kan zien, is dat alleen maar een prima combinatie.

De trendy trui

Er zijn een aantal ontwerpers in geslaagd de grote comfortabele truien te combineren met een dusdanige pasvorm dat het figuur van de persoon er mooi in uit komt. In alle prijsklasse zijn dit truien te koop en natuurlijk is het materiaal anders, zal de houdbaarheid van de ene trui beter zijn als de andere, maar iedere kledingwinkel heeft wel een aantal goed gevormde typische wintertruien.

Wat is er zoal?

Veel wintertruien zijn lang en met lang spreken we tot over de billen. De pasvorm wordt bereikt met een mooie brede (min. 12 cm) aan de onderzijde van de trui (soms een bord met een creatieve steek). Waarbij de band de trui of enigszins taps toe laat lopen of het model geheel recht is en in het laatste geval kan de trui iets weg hebben van een jurkje. Veelal met grote col die ruim om de hals valt.

De truien zijn qua kleur of redelik sober en dan krijg je eerder kleuren die dicht bij elkaar liggen (zwart met dondergrijs, diepblauw met grijsblauw, aubergine en bruinrood etc.) of ze zijn juist veelkleurig. En dan kan je zover gaan dat het lijkt op de regenboogkleuren of tinten die van allerlei kleuren paars naar rood lopen of van rood naar geel. Veelal horizontale strepen, wat helaas niet iedereen staat.

Wat er aan verticale strepen is, is niet zozeer in verschillende kleuren, alswel in verschillende breisels. Zo is de kabel weer terug in een verticale vorm. Maar ook wat creatieve steken die enig reliëf geven aan de trui. Vaak zijn dit soort truien in één kleur of een hoofdkleur en wat details in een aangrenzende kleur.

Tot slot

De truien zijn van een dusdanige lengte dat ze, behalve op een spijkerbroek of –rok ook op een legging te dragen zijn. Daarbij geldt dat ook niet iedereen er fraaier uitziet in een legging, immers de legging tekent de benen erg af. Echter, als je lichaam enigszins in proportie is (en dat heeft niets met dik of dun te maken), staat een lange trui op een legging over het algemeen wel.

Daarbij gezegd dat de trui de eyecatcher moet zijn en de legging (of spijkerstof) niet. Probeer dus qua kleuren en motieven de nadruk op de trui te leggen. Eventueel wat subtiele, niet te kleine sieraden en een comfortabele laars met een klein hakje of plat en je bent gereed voor de koude wintermaanden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Breien: kabels, kant, recht en averechtBreien: kabels, kant, recht en averechtHandwerken is een populaire creatieve bezigheid, vooral voor vrouwen. Er zijn allerlei mogelijkheden om te handwerken. T…
Verschillende fijne wolsoorten gebruikt in kledingZodra het koud is, groeit de behoefte aan warme, wollen kleding. Fijne wolsoorten in kleding voelen zacht aan en vallen…
Wollen kleding, wat zijn de voordelen?Tijdens koude dagen verlangen we naar warme en behaaglijke kleding. Wollen kleding is ideaal. Wat zijn de voordelen van…
De visserstrui als identificatiemiddelGebreide visserstruien lijken heel normaal. Toch is niets wat het lijkt. Want visserstruien hadden een doel en waren nie…
Eenvoudig(e) kabels breien zonder kabelnaaldEenvoudig(e) kabels breien zonder kabelnaaldHet breien van kabelmotieven met een hulpnaald is minder ingewikkeld dan het lijkt. Toch kan het beginnende en minder ge…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mode: Warme wintertruien"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-11-2010
Subrubriek: Mode
Special: Kleding & accessoires
Schrijf mee!