InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Hypnose en hypnosetherapie

Hypnose en hypnosetherapie

Hypnose en hypnosetherapie Wanneer men spreekt over hypnose denkt men dadelijk over een trance waar men geen controle meer over zijn lichaam en bewusteloos geraakt en hypnotiseur de macht heeft over zijn lichaam. Dit is echter niet waar. Hypnose beheers je zelf en word tegenwoordig meer en meer gebruikt als alternatieve pijn, angsten of andere mentale problemen mee te bestrijden.

Wat is hypnose?

Je kan alleen onder hypnose geraken als je dat zelf wilt. Om ontvankelijk te zijn voor hypnose ( en dat zijn de meeste mensen ) moet je een zeker vertrouwen hebben in de hypnotiseur en moet bereid zijn je weerstand te laten varen. De hypnotiseur speelt de rol van gids en geeft simpele aanwijzigingen die, als ze goed opgevolgd worden, de persoon geleidelijk in een soort trance te verkrijgen. Zo'n hypnotische trance ligt ongeveer tussen slapen en waken in.

Wanneer lichaam en geest kalm en ontspannen zijn, zullen de hersenen beter de verbale suggesties opnemen van de hypnotiseur. Het welslagen van de hypnose is daarom ook afhankelijk van de hersenen hoe deze de informatie die ze binnen krijgen zullen ontvangen en filteren. Het is belangrijk dat dat de verbale informatie op een rustige en positieve manier wordt gegeven en opgenomen door de hersenen, omdat het ander kan leiden naar nare herinneringen en ervaringen die verdrongen zijn en naar de oppervlakte komen.

Hoe werkt hypnose?

Hypnose kan alleen worden gedaan wanneer de gehypnotiseerde bereid is tot volledige medewerking. Het heeft dus geen zin wanneer je hier niet volledig achter staat. De gehypnotiseerde zal zich steeds bewust blijven van wat er gebeurt gedurende de sessie en hij kan zich op elk moment zelf uit de trance terugroepen.

De therapeut zal zoveel mogelijk informatie vragen om meer te komen weten wat het probleem werkelijk is. Hiermee zal hij in samenwerking met jezelf je proberen in een trance te verkrijgen. Hij zal zich verder in je probleem gaan verwerken terwijl hij je toch in een trance zal proberen te houden van rust en kalmte.

Sommige hypnoses kunnen van de eerste keer al het probleem verhelpen, andere zullen langer nodig hebben. Dit hangt van persoon tot persoon en van verschillend factoren zoals de aard van het probleem, hoever men werkelijk geraakt in deze hypnose, enz.

Waarvoor kan hypnose gebruikt worden?

Hypnose kan worden gebruikt voor het verlichten van verschillende soorten pijngrenzen. Hierbij zal het gaan om te leren om tot een diepe ontspanning te komen waardoor er een plaatselijke ongevoeligheid ontstaat waarbij de pijnprikkels in een bepaald deel van het lichaam verminderd worden of geheel verdwijnen. Je kan hypnose onder meer gebruiken bij:

  • Behandeling van chronische pijn aandoeningen zoals reuma
  • Vermindering van pijn tijdens de bevalling
  • Je proberen te verhelpen van een fobie
  • Verlichten van symptomen bij prikkelbare darm syndroom
  • Verlichting van pijn tijdens tandheelkundige ingrepen
  • Je af te helpen van het roken
  • Symptomen van dementie verminderen
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypnose en hypnosetherapie"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 28-12-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!