InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Lithothamnium

De geneeskracht van Lithothamnium

Lithothamnium is een algje dat voorkomt in de Noordzee en Atlantische Oceaan. Het kan een kilometers groot bed worden wat bedekt is door een roze laagje van levende algjes. In Ierland en Engeland wordt deze alg reeds eeuwenlang geoogst teneinde de landbouwgrond te verrijken. Het verbetert met name zure bodems. Tegenwoordig wordt zuivere lithothamnime toegevoegd aan melk, wat overigens niet per definitie betekent dat het de melk gezonder maakt. Jaarlijks wordt er 500.000 ton lithothamnium mechanisch opgepompt, gedroogd en vermalen voor consumptief gebruik of ter verrijking van gronden met agrarische bestemmingen.

Inhoud:

Naamgeving Lithothamnium

In het Latijn heet deze plant Lithothamnium Calcareum. Litho betekent ´steen´. Thamnion betekent ´kleine struik´. Lithothamnium is een algje dat bedekt is met mineralen, vandaar deze naam. Calcareum verwijst naar grote kalkrijkdom van dit plantje. In het Engels heet de plant heel toepasselijk chalk weed. Het Nederlands kent geen aparte naam; we gebruiken alleen het woord Lithothamnium.

Werkzame stoffen Lithothamnium

Alleen het roze loof wordt gebruikt van dit plantje. In dit roze algje zitten vooral veel mineralen. Calcium bevat het plantje het meest. Voorts beschikt het over magnesium, ijzer, zwavel, koper, mangaan, zink en jodium. Nadeel aan het gebruik van algen is dat ze met zware metalen beladen kunnen zijn; de zeeën en oceanen zijn immers door kapitalistische uitbuiting van onze planeet zwaar vervuild. Daarom wordt voor fytotherapeutische aanwending slechts gebruik gemaakt van zuivere algen.

Cosmetisch gebruik Lithothamnium

Lithothamnium kan een ingrediënt zijn in maskers, crèmes, lotions, zepen, gels en shampoos met als doel de huidcirculatie te verbeteren. De algemene huidvitaliteit wordt verhoogd en het bevordert de elasticiteit van de huid. Het wordt ingezet tegen rimpels. Een huid met een tekort aan voedingsstoffen kan verrijkt worden door dit magenta-roze algje. Zowel een droge als een vette huid kan ermee in balans worden gebracht en het is bovendien een middel tegen broze en doffe haren.

Lithothamnium tegen maagzuur

Maagzuuroprispingen moeten niet te licht worden genomen. Ze kunnen leiden tot slokdarmontstekingen en deze kunnen weer leiden tot de dodelijke ziekte slokdarmkanker. Calciumcarbonaat in Lithothamnium gaat overdadige maagzuurvorming tegen. De zuurafscheiding wordt gebufferd zodat het geen nare consequenties heeft. Hierdoor is dit roze mineraalrijke algje een prima inzetbaar fytotherapeutisch middel bij de volgende indicaties die in verband staan met maagzuur:
  • Hyperaciditeit, pyrosis of overmatig maagzuur, branderig gevoel in de maag,
  • Reflux of zure oprispingen,
  • Refluxoesaphagitis of zuurbranden, ontsteking met branderig gevoel in de slokdarm,
  • Hiatus hernia of maagbreuk met eventueel zure oprispingen,
  • Gastritis of maagwandontsteking.

Lithothamnium tegen calciumtekorten

Calciumtekorten zijn moeilijk op te lopen aangezien mensen eerder een calciumoverschot hebben door overmatig melk drinken. Daarnaast zit er in veel groente calcium. Toch eten sommige mensen zo slecht dat ze een calciumtekort krijgen, of men drinkt teveel melk waardoor calciumtekorten ontstaan aangezien een calciumoverschot het lichaam triggert calcium uit de botten te onttrekken. Wanneer calcium in combinatie met andere mineralen wordt genuttigd dan is het wel gezond en vitaliserend, hermineraliserend. In de fytotherapie worden geneesmiddelen op maat gegeven; niet elk middel is voor iedereen geschikt. Een fytotherapeut kan beslissen Lithothamnium voor te schrijven bij de volgende indicaties:
  • Spierkrampen,
  • Mineralentekorten, calciumtekort
  • Chronische vermoeidheid,
  • Tandvleesontsteking.

Lithothamnium als adjuvans

Een adjuvans is een stof die de geneeskracht van andere plantaardige middelen ondersteunt zonder zelf geneeskracht te hebben tegen de specifieke aandoening waarvoor het te ondersteunen middel wordt ingezet. Lithothamnium heeft behalve geneeskracht de beschikking over synergetische krachten in die zin dat het de medicinale werking van andere geneesplanten meehelpt beter te laten werken. Lithothamnium wordt ingezet als:
  • Adjuvans bij artritis,
  • Adjuvans bij artrose,
  • Adjuvans bij peesontsteking,
  • Adjuvans bij Ischias.

Consulteer de fytotherapeut

Wie Lithothamnium als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Lithothamniumextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.
Gerelateerde artikelen
Fytotherapie, geneeskunde met plantenFytotherapie is de behandeling van klachten en ziektes met natuurlijke geneesmiddelen. Deze zijn afkomstig van planten.…
Wat is reflux bij baby's - de symptomen, soorten, gevolgenWat is reflux bij baby's - de symptomen, soorten, gevolgenHet terugstromen van maagzuur in de slokdarm wordt reflux genoemd. Dit ontstaat doordat de spier die moet voorkomen dat…
Soorten Kersenbloesems in JapanSoorten Kersenbloesems in JapanEr zijn veel verschillende soorten kersenbloesems die verschillen in grootte en kleur. De kleuren gaan van puur wit tot…
Roze Zaterdag, acceptatie en tolerantieIeder jaar op de laatste zaterdag van juni word in Nederland de roze zaterdag gehouden: een grootse samenkomst in een fe…
Voorjaarsmoeheid verjagen met het blauw algjeVoorjaarsmoeheid verjagen met het blauw algjeVoorjaarsmoeheid. Wie krijgt daar, na de voorbije wintermaanden, niet mee af te rekenen? De gure weersomstandigheden met…
Bronnen en referenties
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst, (blz342)
  • Refluxösophagitis und prämaligne Läsionen des Ösophagus
  • Foto 1 http://www.egeszseges-elet.eu/sites/default/files/resize/lithotamnium_calcareum_0-240x320.jpg

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Lithothamnium"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-01-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!