InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van wolfspoot

De geneeskracht van wolfspoot

De geneeskracht van wolfspoot Een overactieve schildklier kan behandeld worden met wolfspoot. In een studie uit 1984 bleek dat het hormoon thyroxine in wolfspoot het jodiummetabolisme ondersteunt. In een studie uit 2008 is deze werking nog eens bevestigd. Er zijn geen duidelijke bewijzen dat wolfspoot de werking van reguliere, synthetische medicatie verandert maar toch is voorzichtigheid geboden in de combinatie van farmaceutische medicijnen en planten met medicinale werking; daarom wordt ten alle tijde aangeraden naar een fytotherapeut of arts te gaan als je een geneesplant wilt gebruiken terwijl je al medicijnen slikt.
Tekening Wolfspoot / Bron: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)Tekening Wolfspoot / Bron: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving wolfspoot

In het Latijn heet wolfspoot Lycopus Europaeus. Lykos betekent ´wolf´ in het Grieks en pous betekent voet. De Nederlandse naam is dus een letterlijke vertaling van de latijnse, botanische naam voor deze plant. De toevoeging Europaeus verwijst uiteraard naar het feit dat de wolfspoot uit Europa stamt. In Engelstalige landen wordt het gypsywort genoemd omdat zigeuners het gebruikten om hun huid mee te kleuren of lakens mee te verven; dat is niet helemaal duidelijk.

Werkzame stoffen wolfspoot

Het bovengrondse deel van de wolfspoot wordt gebruikt in de geneeskunde. De wortel werd wel eens gegeten in tijden van schaarste. In wolfspoot zit lithospermzuur, fluor. Calcium, silicium, mangaan, de fenolzuren chlorogeenzuur, koffiezuur, hydrokaneelzuur, rozemarijnzuur en feruleenzuur, flavonoïden, coumarinen en looistoffen. In iets mindere mate bevat deze geneesplant etherische olie, alkaloïden, galactose, glucose, resine en vitamine C.

Bloeisel wolfspoot, foto: H. Zell / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloeisel wolfspoot, foto: H. Zell / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wolfspoot in de geschiedenis

Zigeuners gebruikten vroeger wolfspoot om hun huidskleur donkerder te maken. In de volksgeneeskunde werd wolfspoot gebruikt om zijn rustgevende werking. Overdreven hartkloppingen werden tegen gegaan met wolfspoot. Bovendien werd het als hoestmiddel en koortswerend medicijn gebruikt. Deze eigenschappen zijn bevestigd door de wetenschap alhoewel het niet vaak tegen koorts en hoest wordt gebruikt. In de fytotherapie is de werking tegen te snelle hartslag één van de belangrijkste redenen waarvoor wolfspoot wordt ingezet. In een Oostenrijkse studie uit 1962 bleek dat wolfspoot heel goed samen met hartgespan kan worden ingezet tegen hartkloppingen.

Wolfspoot tegen te snel werkende schildklier

Wolfspoot is een antihyreatroop, wat wilt zeggen dat het de werking van de schildklier afremt. Lithospermzuur heeft een remmende invloed op het TSH-hormoon van de hypofyse waardoor de activerigsprikkel van de schildklier om hormonen te maken vermindert. Daarnaast is er een verminderde binding van het TSH-hormoon op de plasmamembramen van de schildkliercellen. Daarbij wordt er een verminderde binding van IgG-antilichamen op de schildklier bewerkstelligd. Deze binding is de oorzaak van de ziekte van Graves. Verder zorgt fluor ervoor dat het de vorming van schildklierhormonen remt aangezien het in competie treedt met jodium. De medicinale werkingen tegen verhoogde schildklierwerking zijn eveneens verantwoordelijk voor een afname van de hartfrequentie en een toename van de contractiekracht van de hartspier. Het is een hartsedativum; dat wil zeggen het is een kalmerend middel voor het hart. Daarnaast is het een bloeddrukverlagend middel. Door de combinatie aan medicinale effecten wordt het in de fytotherapie als geneeskruid ingezet bij:
Wolfspoot in Tsjechië / Bron: Karelj, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Wolfspoot in Tsjechië / Bron: Karelj, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Milde vormen van overactioeve schildklieraandoeningen,
  • Ziekte van Graves,
  • Symptomen die te wijten zijn aan verhoogde schildklierwerking zoals vermagering ondanks hoge eetlust, nervositeit, jachtigheid, beven, overdreven transpiratie en kortademigheid,
  • Tachyardie of nerveuze hartkloppingen, te snelle hartslag,
  • Functionele hartstoornissen zonder organische oorzaak,
  • Vegetatieve dystonie of rusteloosheid, opwinding, hartkloppingen, hoofdpijn zonder organische oorzaak.

Wolfspoot bij pijn in borsten

Wolfspoot is een antigonadotroop. Het zorgt voor een verlaging van de prolactinespiegel wat inhoudt dat het oestrogeenremmend en testosteronremmend is. Hierdoor wordt het als geneeskruid toegepast bij de volgende indicaties:
  • Hyperprolactinemie,
  • Spanning op de borst,
  • Mastodynie of pijnlijke borsten.
  • Premenstruele mastodynie/mastalgie of premenstuele spanning en pijn in de borsten,
  • Infertiliteit of onvruchtbaarheid bij de vrouw door een verhoogde prolactinespiegel.

Overige medicinale werkingen wolfspoot

Behalve de hoofdwerkingen tegen te snel werkende schildklier en pijnlijke borsten heeft wolfspoot een klein aantal medicinale toepassingen die niet overgeslagen mogen worden. Ze staan hier vermeld inclusief de reden waarom wolfspoot een geneeskrachtige werking heeft tegen de indicatie in kwestie. Wolfspoot wordt in de fytotherapie ingezet bij:
  • Hoest, doordat het hoestdempend werkt bij nerveuze hoest,
  • Overdreven menstruatie omdat het looistoffen bevat die samentrekkend werken,
  • Kleine wonden, omdat het samentrekkend en bloedstelpend werkt.

Consulteer de fytotherapeut

Wie wolfspoot als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Wolfspootextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wolfspoot en de schildklierDe plantennamen blijven mij verwonderen. Gelukkig dat ik mij nog over onnozele dingen kan verwonderen. Wolfspoot of Lyco…
Ziekte van Graves: Auto-immuunziekte van de schildklierDe ziekte van Graves is een auto-immuunziekte, waarbij de schildklier te snel werkt. Doordat het immuunsysteem de eigen…
Schildklier - Te snelle werking (hyperthyreoïdie)Schildklier - Te snelle werking (hyperthyreoïdie)Een te snel werkende schildklier is een schildklieraandoening, die vele verschillende of uiteenlopende klachten kan geve…
Struma: oorzaken, behandelingStruma: oorzaken, behandelingStruma is wereldwijd gezien de meest voorkomende schildklierafwijking. Struma hoeft niet altijd meteen behandeld te word…
Te snelle schildklier: symptomen, diagnose en behandelingTe snelle schildklier: symptomen, diagnose en behandelingHyperthyeroïdie is de naam voor de ziekte waarbij de schildklier te snel werkt. Er wordt dan een overschot aan schildkli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kristian Peters, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst, (blz342)
  • http://www.wikidoc.org/index.php/Gypsywort
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18083505
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Lycopus_europaeus
  • http://www.physio-pedia.com/Hyperthyroidism
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Karelj, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van wolfspoot"

Reactie

Mar, 12-01-2016 09:48 #1
Ik heb dit middel besteld bij de gezondheidswinkel, om mijn gejaagdheid te bestrijden, de waarden van mijn tsh zijn 0.78, waar 0.27/4.2 de norm is, maar daar schijnt ondertussen (inter)nationaal, verschillend over te worden gedacht. Reactie infoteur, 09-02-2016
Dan hoop ik dat je bekend met met de interacties met medicijnen, complicaties met eventuele andere medische aandoeningen en overige omstandigheden waardoor andere middelen beter in aanmerking zouden kunnen komen.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-01-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!