InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Kava
mijn kijk op

De geneeskracht van Kava

De geneeskracht van Kava Kava is een drank die al eeuwenlang onder poly-, micro- en melanesiërs wordt gedronken. Vroeger werd er een drank van gemaakt doordat jonge mannen of meisjes op de wortel kauwden en deze uitspuugden in een kom waarna er een ceremoniële drank van werd gemaakt die het geestelijk bewustzijn en de waarneming intensiveert. In Fiji is kava drinken ingekapseld binnen de toeristische activiteiten; menig hotel organiseert een avondje kava drinken.
Jonge kavaplant in pot / Bron: Wowbobwow12, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Jonge kavaplant in pot / Bron: Wowbobwow12, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving Kava

In het Latijn heet deze plant Piper Methysticum. Piper betekent ´peper´ en Methysticum is een afleidingsvorm van ´methu´ en dat betekent ´bedwelmende drank´. Letterlijke betekent de Latijnse, botanische naam ´bedwelmende peperdrank. Kava betekent ´scherp´ of ´pikant´. Dat verwijst naar de enigszins scherpe smaak van de wortel. Een andere naam voor kava is kava-kava. Soms wordt het met een ´w' geschreven; kawa of kwaw-kawa.

Geschiedenis gebruik kava

Kava wordt van oudsher gebruikt om de sociale cohesie te bevorderen. Hij werkt tonisch en opwekkend. Wanneer overeenkomsten werden gedaan of conflicten moesten worden opgelost kan deze drank uitkomst bieden. In Polynesië, Melanesië en Micronesië is de drank bekend om zijn kalmerende werking. Het vermindert angst, stemt de mens vreedzaam en welwillend. Het geeft een licht euforisch gevoel en verschaft een rustige slaap. Het is geen bewustzijnsveranderende drug. Tegenwoordig wordt de drank niet meer bereid door op de wortel te kauwen; men roostert de wortel en maakt er een maceraat, een koud aftreksel van in water of kokoswater. Kava is een traditioneel medicijn tegen een grote verscheidenheid aan ziekten. Blaasontsteking, syfillis, gonorhee, menstruatiepijnen, te weinig moedermelkproductie, kinkhoest, astma, reumatische aandoeningen, debiliteit bij kinderen, oorpijn, tandpijn en oogbindvliesontsteking worden er mee genezen in de volksgeneeskunde van Oceanië. George Foster reisde mee op het schip tijdens de tweede reis van James Cook door de Stlle Oceaan of Pacifische Oceaan. Foster beschreef als eerste westerling kava. De Duitse farmacoloog H.J. Meyer toonde aan dat kavapyronen en kavalactonen de medische basis vormen voor de geestopwekkende en medicinale eigenschappen van deze plant. Verder Duits onderzoek indiceert dat kava niet verslavend is. Het farmaceutische equivalent kwa rustgevende en angstverminderde werking zijn benzodiazepinen; deze zijn wél verslavend en daar heb je bovendien telkens een hogere dosering van nodig.

Werkzame stoffen kava

Van de kavaplant worden voornamelijk de volwassen wortelstokken gebruikt. De wortelstokken zijn volwassen als ze drie jaar zijn. In deze wortel zitten verschillende stoffen. Het bevat hars wat onder andere de volgende stoffen bevat: kavalactonen, kavapyronen, kawaïne, methysticine, yangonine, desmethoxyyangonine en 11-methoxyyangine. Verder zitten er chalconen, zetmeel, slijmstoffen, de mineralen kalium, calcium, magnesium, natrium, aluminium en ijzer, suikers en aminozuren in deze subtropische plant.

Kava, de lever en de ontmaskering van de farmaceutische machthebbers

Ontmaskering van de farmaceutische wetenschap ligt soms heel voor de hand en wordt ingegeven door hun eigen handelswijze. Enig wetenschappelijk onderzoek concludeeert in de richting dat kava mogelijk slecht zou kunnen zijn voor de lever. Aan de uitkomst van dit onderzoek wordt sterk getwijfeld maar het was wel de aanleiding dat autoriteiten en België en Duitsland alle producten met kava van de markt haalden. Het vermoeden rijst dat de almachtige farmaceutische lobby achter deze actie zit; kava werkt immers beter op geestelijke aandoeningen dan dure gepatenteerde synthetische medicijnen die een lange lijst aan bijwerkingen hebben, waarvan vele ook slecht zijn voor de lever, maar desondanks toch op de markt mogen blijven. De farmaceutische industrie, die middels onderzoek wordt gesponsord door belastinggeld van de overheid, maakt jaarlijks miljardenwinsten.

Kava tegen angstgevoelens

Kava werkt goed tegen angstgevoelens. Angst wordt in medische kringen gemeten met de HAMA-score. Kava doet het net zo goed als de farmaceutische middelen bromazepan en oxazepam, maar dan zonder de vervelende bijwerkingen die deze middelen hebben zoals slaap-, geheugen-, en concentratiestoornissen. Het heeft een mild effect op de nucleus amygdalis; dat is het deel van de hersenen dat onder andere gecorreleerd is aan geestelijke stabiliteit, geheugen en sexuele voorkeur.
Om deze redenen wordt kava in de fytotherapie aangewend bij:
Kava / Bron: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Kava / Bron: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Psycho-sociale angsten, faalangst, plankenkoorts,
  • fobieën, vliegangst,
  • Angsten en onrust bij depressiviteit,
  • Lichamelijke klachten door angst:
  • Hartkloppingen, te hoge of te lage bloeddruk,
  • Hyperventilatie, beklemmingsgevoelens,
  • Nerveuze astma, maagproblemen, braken, diarree,
  • Overdreven aandrang om te urineren, bedplassen, prikkelbare blaas.

Kava voor geheugen en energie

Kava heeft in lage dosis een andere werking dan in hoge dosis. In lage dosis wordt het waarnemingsvermogen verscherpt; men is alerter. Daarnaast wordt in lage dosis het geheugen, het spraakvermogen en het reactievermogen aangescherpt. Deze medicinale werkzaamheden worden in de fytotherapie aangewend om kava voor te schrijven bij:
  • Verminderd geheugen,
  • Verminderde aandacht,
  • Mentale alertheid,
  • Verminderde energie.

Kava als rustgevend middel

In hogere dosis wordt het reactievermogen niet aangetast terwijl kava een kalmerende werking heeft. Dat kan van veel synthetische kalmeringsmidelen niet gezegd worden; niet zelden is een afwezig gevoel een dermate ernstige bijwerking dat niet eens auto gereden kan worden. De licht euforiserende werking maken kava een natuurmedicijn bij depressies. De ervaring van het persoonlijke geluk wordt verhoogd door middel van kava. Bij de hoogste doseringen van kava is het een slaapbevorderend middel. Dit geneeskrachtige spectrum aan medicinale mogelijkheden kan voor een fytotherapeut aanleiding te zijn om het in te zetten bij de volgende indicaties:
  • Innerlijke onrust, zenuwachtigheid, spanning,
  • opwinding, stress, overdreven stressgevoeligheid,
  • Overwerktheid, overdreven emotiviteit,
  • ADHD, ADD,
  • Afbouwen van verslavende synthetische tranquillisers,
  • Gedachten- en concentratiestoornissen,
  • Matige reactionele depressiviteit, neerslachtigheid
  • Insomnia of slapeloosheid.

Indicaties van menopauzale klachten:

  • Depressiviteit, humeurigheid, angst, duizeligheid,
  • Pre-menstruele spanningen, nerveuze maag- en darmstoornissen, nerveuze maagpijn,
  • Impotentie door angst, spanning, zenuwuitputting.

Omdat kava het zenuwweefsel beschermt kan het hersenletsel door zuurstoftekort voorkomen.

Kava bij spierproblemen

De krampwerende en spierontspannende werking van kava zijn samen met de anticonculsieve of stuipwerende eigenschappen goed tegen overdreven spierspanningen welke kunnen leiden tot allerlei aandoeningen. Kavapyronen beïnvloeden het effect van elektrisch opgewekte convulsieve prikkels die de spieren in beweging zetten waardoor overdreven spierreflexen, spierschokken en -stuipen aanzienlijk verminderen. Hierdoor is kava een prima inzetbaar natuurmiddel nij de volgende indicaties die met de spieren van doen hebben:
  • Gespannen, verkrampte spieren bij nervositeit en stress,
  • Spierpijnen, spierkrampen,
  • Spanningshoofdpijn, nekpijn,
  • Adjuvans bij fibromyalgie,
  • Ondersteunend bij convulsies en epilepsie.

Kava bij oedemen en nierproblemen

Kava is een diuretisch middel; dat wilt zeggen dat het de werking van de nieren stimuleert in de aanmaak van urine. Op deze manier worden vochtopeenhopingen uit het lichaam gevoerd. Daarnaast is het een infectiewerend middel op de urinewegen door de vele antioxidanten die het bevat. Voor de slijmvliezen van de maag en urinewegen geldt dat kava een lokaal verdovend middel is; hierdoor worden pijnen verminderd. Kawaïne, dihydrokawaïne en dihydromethysticine zijn voornamelijk verantwoordelijk voor de pijnstillende werking. Bovendien is dihydrokawaïne een schimmelwerende stof die werkt tegen diverse fungiciden. Door deze medicinale werkingen wordt kava in de fytotherapie aangewend bij de volgende indicaties:
  • Blaasontsteking,
  • Prostaatontsteking,
  • Vaginitis,
  • Pijn van blaas, urinewegen, vagina en prostaat, (plus hoofdpijn en tandpijn),
  • Oedemen.

Consulteer de fytotherapeut

Wie kava als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Kava-extracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.
Gerelateerde artikelen
Kruiden tegen angstAngst wordt beschouwd als een vrije, ongebonden, zich niet aan een speciale situatie verbonden toestand. Angst is een no…
Chronische hyperventilatie: HartkloppingenChronische hyperventilatie: HartkloppingenLaat je gezondheid de laatste tijd te wensen over? Kom je er maar niet achter waardoor het komt dat je steeds weer niet…
Kavalactonen in Piper methysticumPiper methysticum een plant uit Polynesie, in Europa vooral in gebruik als kalmerend en angstwerend medicijn, bevat kava…
HyperventilatieHyperventilatie is heel vervelend. Het heeft vaak een angstige werking op de persoon en in combinatie met een paniekaanv…
Kawa-Kawa, een rituele drankIn alle culturen zijn er steeds planten geweest die zowel lichamelijk als geestelijk een ondersteuning waren voor de men…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Ongefundeerde wetenschappelijke verdachtmakingen tav de lever: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12821045
  • Cognitieve functies: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15181652
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine
  • Veronderstelde bijwerking op lever: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12821045
  • Foto uit Fiji: http://takimai.com/wp-content/uploads/2013/01/Fiji_kava_for_stress_relief.jpg
  • Foto´s Kava plant Forest en Kim Starr(wikimedia commons)
  • Foto kava in pot; wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Wowbobwow12, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Kava"

Reacties

Mira, 10-03-2015 08:51 #2
Je kan het makkelijk via Ebay bestellen, is mij ook gelukt.

H. E. Huijerman, 08-10-2013 12:28 #1
Ik wil dit middel aanschaffen maar kan dit niet online bestellen. Reactie infoteur, 10-10-2013
Klopt, het kan alleen via een fytotherapeut omdat het als geneesmiddel geldt. Het is weliswaar onterecht dat over kava moeilijk wordt gedaan, want de onderzoeken die zijn gedaan op kava en die bijwerkingen aantoonden, onderzochten delen van de kavaplant die niet worden gebruikt…

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-02-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Schrijf mee!