InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Pelargonium Sidoides

De geneeskracht van Pelargonium Sidoides

De geneeskracht van Pelargonium Sidoides Deze plant komt oorspronkelijk uit een klein gebied in Zuid-Afrika en wordt tegenwoordig volop in heel dit Zuid-Afrikaanse land gekweekt. De plant werd wereldberoemd omdat een Engelse majoor van tuberculose werd genezen door een Zoeloe-medicijnman die gebruik maakte van de Pelargonium Sidoides. Heden ten dage wordt deze plant aangewend in de door wetenschap onderbouwde fytotherapie; de moderne kruidengeneeskunde.
Bloem Pelargonium Sidoides / Bron: Stickpen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bloem Pelargonium Sidoides / Bron: Stickpen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving Pelargonium Sidoides

De meest gebruikte Nederlandse naam is identiek aan de Latijnse, botanische naam van deze geneesplant. Pelargonium Sidoides is familie van de geranium. De naam Pelargonium betekent in het Grieks ´ooievaar´. Dit woord verwijst naar de bek van de zaadcapsules. Sidoides is een verwijzing naar een gelijkenis die de plant vertoont met de Sida Rhombifolia. De plant wordt eveneens kalwerbossie genoemd; dat is de naam die in het Afrikaans gebruikt wordt. Verder heet het umckaloabo in Zoeloetaal.

Geschiedenis Pelargonium Sidoides

Reeds eeuwen geleden, voordat blanken Zuid-Afrika hadden betreden, gebruikten medicijnmannen van verschillende Zoeloevolkeren zoals de Xhosa, Mefengi en Basoeto Pelargonium Sidoides als geneeskruid bij allerlei infecties. De Engelse majoor Charles H. Stevens genas in 1897 van TBC nadat hij onder behandeling was een medicijnman van het Basoeto-volk. Hij kreeg een aftreksel van de wortel van Pelargonium Sidoides en genas. Pas in 1946 vond de medicinale wetenschap een antibioticakuur uit die mensen goeddeels genas van TBC. Vanaf 1980 ontwikkelde er zich varianten van TBC die resistent waren tegen dit synthetische geneesmiddel genaamd streptomycine. De geneeskrachtige geraniumplant is vooral in Duitsland onderzocht; klinische onderzoeken tonen aan dat de plant helpt bij bronchitis.

Werkzame stoffen Pelargonium Sidoides

Van Pelargonium Sidoides worden uitsluitende de wortelstokken gebruikt welke zijn geoogst van een drie jaar oude plant. In deze plant zitten tanninen zoals gallocatechinen en catechinen. Verder bevat het enkele coumarinederivaten waaronder umckaline, methoxycoumarinen, coumarinesulfaten, scopoletine en 6,7,8-trihydroxycoumarine. Voorts bevat deze plant fenolzuren en etherische olie.

Pelargonium Sidoides goed tegen luchtweginfecties

Deze geraniumsoort verbetert het immuunsysteem door het galluszuur en de methylesters die het bevat. Het werkt sterk tegen virussen en iets zwakker tegen bacteriën. Het is mucolytisch wat betekent dat het helpt slijm op te lossen. Het beschermt de slijmvliezen van de longen doordat het de adhesie van bacteriën en virussen op de slijmvliezen tegen gaat. Daarnaast verhindert het de vermenigvuldiging van reeds aanwezige virussen. In het algemeen vermindert sidoideswortelaftreksel de ernst en de duur van keel-, neus-, oor- en luchtweginfecties. Om deze medicinale eigenschappen wordt de plant ingezet bij de volgende indicaties:
Pelargonium Sidoides / Bron: Chhe, Wikimedia Commons (Publiek domein)Pelargonium Sidoides / Bron: Chhe, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Acute bronchitis,
  • Chronische bronchitis,
  • Tonsilitis of amandelontsteking, sinusitis of bijholteontsteking,
  • Angina of keelpijn, rhinofaryngitis of verkoudheid,
  • Rhinitis of neusverkoudheid, otitis media of middenoorontsteking,
  • Grippale aandoeningen,
  • Zwakke weerstand.

Pelargonium Sidoides tegen maag- en darmklachten

De Sidoideswortel werkt astringerend op het maagslijmvlies door de tanninen. Daarnaast versterkt het de werking van macrofagen om de parasiet Leishmania te bestrijden. Helicobacter Pylori is een bacterie die in de maag voor vele problemen kan zorgen, van maagpijn en -zweren tot maagkanker. De H. Pylori bacterie is pas in 1982 ontdekt. Sidoides voorkomt dat de Helicobacter Pylori zich kan hechten aan de maagwand. Deze medicinale werkingen worden in de fytotherapie aangewend bij de volgende indicaties die met maag en darmen te maken hebben:
  • Diarree,
  • Pelargonium Sidoides in botanische tuin Hamburg / Bron: Michael Wolf, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pelargonium Sidoides in botanische tuin Hamburg / Bron: Michael Wolf, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
    Preventie van maag- en twaalfvingerigedarmzweren,
  • Adjuvans bij maagdarmklachten,
  • Adjuvans bij Leishmaniaparasietinfectie.

Consulteer de fytotherapeut

Wie Pelargonium Sidoides als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Pelargonium Sidoidesextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Umckaloabo, Zulukruid met geneeskrachtPelargonium sidoïdes is een geneeskrachtige plant uit Zuidelijk Afrika die traditioneel gebruikt word bij maag en darmpr…
Het nieuwe middel tegen verkoudheid: KalobaHet nieuwe middel tegen verkoudheid: KalobaEr is een nieuw middel tegen verkoudheid op de markt; Kaloba. Kaloba is een kruidengeneesmiddel van VSM dat de duur van…
Geraniums en pelargoniumsGeraniums en pelargoniumsDe geranium is een makkelijke plant die het hele seizoen bloeit. Sommige soorten hebben hele grote bloemen. Helaas heeft…
Wat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandBijna iedereen heeft er wel eens last van, keelpijn. Vooral wanneer het september, oktober, november en december is hebb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Derek Ramsey (Ram-Man), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Helicobacter_pylori
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Tuberculosis
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Stickpen, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Chhe, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Michael Wolf, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Pelargonium Sidoides"

Reacties

Wim van den Wollenberg, 26-10-2016 15:00 #2
Waar kan ik dit bestellen in tablet of capsule of druppels en onder welke productnaam?

Alvast bedankt voor de moeite,
Met vriendelijke groet
Wim van den Wollenberg

Marie van Tulden, 25-10-2016 09:08 #1
Beste, ik ben copd patient heb ik intresse, in deze plant, waar kan ik die plant krijgen? mvg marie van tulden

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 04-02-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!