InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van saffloer

De geneeskracht van saffloer

De geneeskracht van saffloer Saffloer is een gele bloem van een distelsoort die wordt gewonnen om zijn bloemblaadjes die als goedkope vervanging van saffraan kunnen dienen. Saffloerolie is een prima olie om in de keuken te gebruiken. Er zit weinig geur of smaak aan zodat het geen pregnante bijsmaak in een salade heeft zoals bijvoorbeeld lijnzaadolie. Saffloer heeft diverse medicinale eigenschappen. De belangrijkste werkzaamheid is dat het goed is om hart- en vaatziekten te voorkomen.
Botanische tekening saffloer / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening saffloer / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Naamgeving

De Latijnse naam voor saffloer is Carthamus tinctorius. In het Nederlands wordt de plant ook valse saffraan genoemd omdat het dezelfde kleurgevende eigenschappen heeft als het peperdure kruid saffraan.

Gebruik geschiedenis saffloer

Saffloer is sinds oude tijden een traditioneel medicijn in delen van Azië, met name in China en Mongolië. In China werd saffloer gebruikt om pijn te bestrijden, het uitblijven van menstruatie te behandelen en als tonicum voor het bloed. Daarnaast werd het gebruikt om een foetus mee te kalmeren of dode foetus mee uit te drijven. Saffloer moet in de Chinese geneeskunde met mate worden gegeven aan zwangere vrouwen. In het antieke Egypte werd het gebruik als kleurstof; vele muren in piramiden zijn beschilderd met behulp van saffloer. Het heeft zeer lang als rode en gele kleurstof gediend, totdat men in de 19e eeuw overstapte op het gebruik van synthetische kleurstof. Ook werd in heel Noord Afrika een olie gemaakt op basis van saffloer waarop men ´s avonds olielampen brandde.

Werkzame stoffen saffloer

Van saffloer wordt met name het zaad gebruikt en de saffloerolie die daaruit wordt gewonnen. De plant bevat relatief veel van het onverzadigde basis omega 6 vetzuur. Daarnaast bevat het mono-onverzadigde omega 9 vetzuur. Sommige gecultiveerde saffloersoorten kunnen 79% oleïnezuur of omega 9 bevatten.

Saffloerolie werkt cholesterolverlagend

Diverse onderzoeken wijzen uit dat saffloerolie goed is bij hart- en vaatziekten. Het zou cholesterolverlagend werken. Overigens is cholesterol geen boosdoener ten aanzien van hart- en vaatziekten maar is het een stof die juist meer in het bloed zit om de negatieve gevolgen van verhoogde triglyceridenniveaus en aderverkalking te ondervangen. Cholesterol behoort tot een lichaamseigen bestrijdingsnechanisme van hart- en vaatziekten. Cholesterolverlagers hebben daarom weinig zin; in de praktijk kunnen ze zelfs averechts werken en er zijn geen overduidelijke bewijzen dat cholesterolverlagers de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Daarentegen helpt saffloerolie het natuurlijk immuunsysteem van het lichaam zodat hart- en vaatziekten werkelijk voorkomen worden. Een belangrijk deel van de oorzaak van toename van hart- en vaatziekten in de westerse wereld is gelegen in het feit dat we in de afgelopen jaren steeds meer bewerkte oliën zijn gaan gebruiken waaruit essentiële voedingsstoffen missen. De effecten van het overstappen op saffloerolie zijn in een patiënt met verhoogd cholesterolgehalte na acht weken meetbaar. Men moet ongeraffineerde saffloerolie van koude persing gebruiken.

Bron: Pseudoanas, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Pseudoanas, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Saffloerolie, koud of warm

Je kunt saffloerolie niet verhitten omdat dan de voedingswaarde drastisch daalt. Het hoge aantal meervoudige onverzadigde vetzuren is daar verantwoordelijk voor. Echter, er zijn hybriden van de saffloerplant gemaakt die een hoger gehalte aan oliezuur bevatten. Olie van deze soort zou wel eenmalig kunnen worden verhit.

Saffloer, goed bij diabetes

Uit een onderzoek uit 2012 van de Isfahan universiteit in Iran blijkt dat saffloer een zeer goed medicijn zou kunnen zijn bij diabetes. Uit het onderzoek blijkt dat het even goed werkt als glibenclamide, een antidiabetesmedicijn. De eilandjes van Langerhans, die insuline produceren, bleken vergroot na inname en de insulineniveaus in het bloed waren hoger zodat de bloedsuikerspiegel beter werd gereguleerd.

Basis omega 6 bij kanker

Saffloerolie bevat veel basis omega 6 vetten. Wanneer je een deel saffloerolie gebruikt op een deel lijnzaadolie dan heb je precies de juiste verhoudingen voor omega 3 en omega 6 vetten die het lichaam nodig heeft. In het boek Het verzwegen verhaal over kanker van Brian Peskin, raadt de schrijver aan om dagelijks een eetlepel van zulke olie in te nemen omdat in de normale, bewerkte oliën en margarine deze essentiële vetzuren vandaag de dag ontbreken. Brian Peskin heeft in zijn boek een groot aantal bewijzen opgesomd waaruit blijkt dat de inname van essentiële vetzuren de belangrijkste methode zijn om kanker te voorkomen en te genezen. Zij bevindingen worden onder andere ondersteund door Nobelprijswinnaar Otto Warburg die 40 jaar lang onderzoek heeft gedaan naar de kankervoorkomende werking van oliën.

Saffloerolie helpt bij gewichtsverlies?

De Amerikaanse voedingsspecialist Louise Anne Gittleman raadt aan om dagelijks twee eetlepels saffloerolie te eten. Ze claimt dat mensen die ze in behandeling nam afvielen van twee eetlepels saffloerolie per dag, terwijl er aan de rest van hun dieet weinig veranderde. Dat zou te maken kunnen hebben met dat saffloerolie een positieve werking heeft bij diabetes; zodat er minder koolhydraten worden omgezet naar vet. Een andere mogelijkheid is dat de olie ervoor zorgt dat het hongergevoel langer uitblijft zodat je minder snel geneigd bent om te snacken. Overigens is deze methode niet wetenschappelijk onderzocht.

Saffloerolie voor de huid

Saffloerolie is uitstekend geschikt voor uitwendig gebruik. De olie laat zich goed uitsmeren over de hele huid en heeft een huidverzorgende functie. Het wordt met name ingezet bij droge huid en eczeem.
Gerelateerde artikelen
Saffloer meer dan kleurstofSaffloer meer dan kleurstofBladeren iets stekelig getand, gele naar oranjerood verkleuren­de bolvormige bloemhoofdjes, zo ziet de saffloer, Cartham…
Saffraan, het rode goudSaffraan is het duurstre kruid ter wereld en wordt daarom ook wel het rode goud genoemd. Saffraan wordt gemaakt van de s…
Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenOntstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenDiverse risicofactoren bij het ontstaan van hart- en vaatziekten zijn inmiddels algemeen bekend. Dit zijn bijvoorbeeld d…
Het specerij SaffraanHet specerij SaffraanSaffraan is het duurste specerij ter wereld. Iran is de grootste producent van saffraan en Spanje is de grootste exporte…
Hart-en vaatziektenHart-en vaatziektenSymptomen, vrouwen, doodsoorzaak, cijfers, behandeling. Hart-en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1. Vooral mensen va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pseudoanas, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Boek: het verzwegen verhaal van kanker, Brian Peskin
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rberdistel
  • Goed bij diabetes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23267403
  • http://www.healthline.com/natstandardcontent/safflower
  • Gewichtsverlies: http://www.livestrong.com/article/315469-carthamus-tinctorius-for-weight-loss/
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 2: Pseudoanas, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van saffloer"

Reacties

Van Gestel Marina, 04-10-2018 10:36 #4
Ik vind de saffloer heel goed gebruik ze alle dagen 1 soeplepel en kan er goed van naar
de grote wc gaan en het werkt goed.

Jolanda, 18-01-2017 13:27 #3
Saffloerolie bevat veel basis omega 6 vetten. Wanneer je een deel saffloerolie gebruikt op een deel lijnzaadolie dan heb je precies de juiste verhoudingen voor omega 3 en omega 6 vetten

Wat houd een deel in hoeveel is dat in ml, heb dit proberen uit te zoeken maar kan geen antwoord vinden. Vandaar dat ik deze vraag nu bij jullie neerleg. Ik zou graag een verhouding willen maken met distelolie en lijnzaad voor inwendig gebruik.

ik zie graag uw reactie / antwoord tegemoet.

Mvg, Jolanda

Vicky, 30-10-2015 08:25 #2
Beste Chris,
Saffloer olie kan je bij een biologische winkel kopen. Misschien heeft niet elke winkel het in zijn assortiment maar ze kunnen het vaak wel voor je bestellen.
Anders kan je het vast via internet bestellen.
Groetjes Vicky

Chris, 22-10-2015 13:30 #1
Beste, kan mij iemand vertellen waar je saffloer kan kopen? Ik zou heel dankbaar zijn hiervoor.
Dank bij voorbaar. Chris

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-09-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!