InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van caulophyllum of vrouwenwortel

De geneeskracht van caulophyllum of vrouwenwortel

De geneeskracht van caulophyllum of vrouwenwortel Vrouwenwortel groeit van oorsprong in Noord-Amerika en wordt het meest gevonden in moerassen, langs rivieren en in bossen. Hij houdt van een voedingsstofrijke grond. De plant heeft opvallend blauwe bessen en ziet er giftig uit. Dat klopt. Vrouwenwortel geldt als een giftige plant; zelfs een aanraking kan problemen veroorzaken. Nu is het zo dat giftige planten in minieme dosis vaak een geneeskrachtige werking hebben. De medicinale werking van vrouwenwortel richt zich voornamelijk op baarmoederproblemen en artritis. Caulophyllum is zowel een medicijn in de homeopathie als in de fytotherapie.

Inhoud:

Naamgeving

De Latijnse naam voor caulophyllum is Caulophyllum thalictroides. Caulo betekent ´steel´ en phyllum ´blad´. In het Nederlands wordt de plant vrouwenwortel genoemd. In de V.S. wordt deze plant squaw root of papoose root genoemd. ´Squaw´ is de Indiaanse naam voor een vrouw en papoose voor ´kind´. Deze naam verwijst naar de medicinale toepassing dat het wordt gebruikt aan het eind van de zwangerschap om de arbeid te vergemakkelijken. Sommige medicinale toepassingen op het gebied van ontstekingen van deze plant zijn bij vrouwen meer werkzaam dan bij mannen, dus op meerdere gebeiden blijkt dat deze plant voornamelijk door vrouwen wordt gebruikt.

Werkzame stoffen vrouwenwortel

Van vrouwenwortel wordt niet de gehele plant maar slechts de wortel gebruikt. De belangrijkste werkzame stoffen in vrouwenwortel zijn: caulosaponine, de alkaloïde N-methylcystine en fytosterolen waaronder stigmasterol.

Vrouwenwortel bij bevalling

De vrouwenwortel bevordert de uteruscontracties. Aan het eind van een zwangerschap kan het worden ingezet om de bevalling te induceren. De plant moet echter niet tijdens een zwangerschap worden gebruikt omdat het een miskraam kan opleveren. De medicinale werkzaamheden van vrouwenwortel worden in de fytotherapie aangewend om het in te zetten bij de volgende indicaties:
  • Uitblijvende weeën tijdens de bevalling,
  • Stugge baarmoedermond,
  • Ter ondersteuning van een moeilijke, langzame bevalling,

Vrouwenwortel als menstruatiebevorderend middel

De contracties van de baarmoeder die deze geneesplant in beweging zet zijn een uitkomst bij menstruatie problemen. Het wordt ingezet bij:
  • Pijnlijke menstruatie,
  • Uitblijvende menstruatie,
  • Endometriose of afwijking in het baarmoedervlies waardoor kans op zwanger te worden wordt verkleind.
  • Maagpijn, maagkramp met overgeven; wat voortkomt uit baarmoeder- of menstruatieproblemen.

Vrouwenwortel bij reuma

Vrouwenwortel bezit anti-inflammatoire of ontstekingsremmende eigenschappen. Daarnaast is het antireumatisch en zelfs wormdrijvend. De plant kan eveneens urinewegverstoringen genezen welke de oorzaak zijn voor reumatische aandoeningen. Reumatoïde artritis wordt namelijk veroorzaakt door opeenhoping van afvalstoffen. Dat heeft vaak te maken met verminderde nierwerking of problemen met de urinewegen of blaas. Om deze reden schrijven homeopaten en fytotherapeuten het voor bij de
Vrouwenwortel / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vrouwenwortel / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
volgende indicaties:
  • Reumatische pijn in de kleine gewrichten zoals pols, enkels, vingers en tenen.
  • Pijnlijke knobbeltjes op de kleine gewrichten,
  • Ontsteking aan het heupgewricht,
  • Stijve nek.

Vrouwenwortel als slaapmiddel

Vrouwenwortel kan insomnia of slapeloosheid wegnemen. Het wordt voornamelijk gebruikt bij mensen die last hebben van zenuwachtigheid, een aandoening die kan worden versterkt door het drinken van een teveel aan koffie.

Waarschuwing

Het is belangrijk om caulophyllum alleen te gebruiken onder supervisie van een gediplomeerd natuurarts. In de fytotherapie wordt aanbevolen om tussen de 20 en 30 druppels tinctuur in te nemen per keer. De alkaloïden in vrouwenwortel zitten er in toxische hoeveelheden in. Het is niet erg verstandig om zelf een de wortel van deze geneesplant te drogen en het poeder te gebruiken omdat er slechts minimale hoeveelheden nodig zijn om de geneeskracht te gebruiken. Er zijn een aantal redenen om vrouwenwortel niet te veel te gebruiken. In ieder geval is het onverstandig om vrouwenwortel te gebruiken als zelfmedicatie.
  • Tijdens de zwangerschap niet gebruiken in verband met mogelijke miskraam.
  • Een overdosis vrouwenwortel kan kleiden tot hoge bloeddruk en symptomen die lijken op nicotinevergiftiging.
  • Een overdosis kan leiden tot misselijkheid, overgeven, slechte coördinatie, vernauwde bloedvaten rond het hart.
  • Mensen met Ischias en hoge bloeddruk moeten het gebruik van de plant mijden.
Gerelateerde artikelen
Manieren om de weeën op te wekken (helpen in de bevalling)Tijdens je zwangerschap leef je naar de uitgerekende datum toe. Maar wat als de datum gepasseerd is en de baby is er nog…
Het eerste trimester van de zwangerschapHet eerste trimester van de zwangerschapIn het eerste trimester van de zwangerschap vinden fijne en belangrijke gebeurtenissen plaats. Denk hierbij aan de bevru…
Artritis: voedsel als medicijnArtritis: voedsel als medicijnArtritis en artrose zijn vervelende aandoeningen die pijnvol kunnen zijn en een handicap vormen in het leven van mensen.…
Zwanger en toch ongesteldZwanger en toch ongesteldOngesteld worden maar toch zwanger zijn: kan dat? Ja, is het antwoord. Hoewel het weinig voorkomt, is dit toch een versc…
Premenstrueel syndroomPremenstrueel syndroomPremenstrueel syndroom komt bij ongeveer 50% van de vrouwen voor. Het is een verzameling van vervelende klachten, die vl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://www.homeopathienetwerk.nl/caulophyllum-thalictroides-vrouwenwortel/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Caulophyllum_thalictroides
  • http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Caulophyllum+thalictroides

Reageer op het artikel "De geneeskracht van caulophyllum of vrouwenwortel"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-09-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!