InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van wasgagel

De geneeskracht van wasgagel

De geneeskracht van wasgagel Wasgagel komt oorspronkelijk alleen voor in enkele staten van de V.S. en Mexico. Het is een altijd groenblijvende struik die vruchtjes draagt. Er zijn mannelijke en vrouwelijke planten dus als er bessen gewild worden, moeten deze planten bij elkaar in de buurt staan. De plant groeit in de zon en halfschaduw, zowel op klei als zand met weinig vruchtbaarheid. Hij kan goed tegen de droogte en tegen zilte omstandigheden dus hij doet het goed i tuinen en boulevards aan zee. Deze plant wordt om zijn medicinale kenmerken gebruikt in de homeopathie en fytotherapie. Zij voornaamste aanwending is bij dysenterie, witverlies, keelpijn en aambeien.
Wasgagel, foto van Forest & Kim Starr / Bron: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Wasgagel, foto van Forest & Kim Starr / Bron: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Inhoud:

Gebruik van bessen en bladeren

Kolonisten van de V.S., kookten de besjes uit zodat er een was overbleef waarmee men kaarsen kon maken. De besjes worden daarnaast gegeten, zowel gekookt als ongekookt. Verder kunnen de bladeren van deze boom gebruikt worden als alternatief voor laurierbladeren. Wasgagelblad wordt gebruikt om soepen en stamppotten mee te aromatiseren.

Wasgagel in de traditionele, Noord Amerikaanse geneeskunde

Wasgagel wordt in de kruidengeneeskunde van Noord Amerika gebruikt om de bloedcirculatie te stimuleren, zweet af te drijven en bacteriële infecties onder controle te houden. Daarnaast werkt het adstringerend en in grote dosis is het braakverwekkend. De bladeren worden in de herfst geoogst, goed gedroogd en bewaard in een donkere, afgesloten pot. Het wordt inwendig gebruikt als remedie bij diarree, prikkelbare darmsyndroom, geelzucht, koorts, verkoudheid, griep, catarre, overmatige menstruatie en vaginale witte afscheiding, ook witte vloed genaamd. Uitwendig wordt het gebruikt bij traag genezende zweren, keelpijn, sponsachtig tandvlees, zweren, jeukende huidaandoeningen en roos. De was kan inwendig worden gebruikt om zijn medicinale kwaliteiten. Voor uitwendig gebruik wordt meestal een thee gemaakt.

Naamgeving

In het Latijn heet wasgagel Morella cerifera. Omdat de bladeren als substituut voor laurierbladeren worden gebruikt wordt het in het Engels southern bayberry genoemd. In het Nederlands heet de plant wasgagel. Was slaat op de was die uit het vruchtje wordt verkregen. Gagel is de oude, Nederlandse naam voor een heester. Daarnaast betekent gagel vroeger ´tandvlees´. Het zou goed kunnen dat Nederlanders deze plant zo hebben genoemd omdat de bladeren van deze heester goed zijn voor het tandvlees.

Werkzame stoffen

Van wasgagel worden voor fytotherapeutische doeleinden alleen de schors en het was van de vrucht gebruikt. In de vrucht zitten de volgende belangrijke inhoudsstoffen: Triterpenen zoals taraxerol, taraxerone en myricadiol, flavonoïden waaronder myricitrine, tanninen, fenolen, resinen en gom.

Wasgagel, een adstringant

Wasgagel heeft adstringerende werking. Dat wilt zeggen dat het samentrekkend werkt. Met name op de uitscheiding van slijmvliezen kan dat medicinale eigenschappen hebben. In de fytotherapie wordt het ingezet bij de volgende indicaties:
  • Diarree,
  • Dysenterie,
  • Dikke darmontsteking.

Wasgagel als Antibacterieel spoelmiddel

Behalve zijn adstringerende werking heeft wasgagel ook een antibacteriële werking. Hierdoor kan het worden ingezet als antibacterieel spoelmiddel voor de mond en de vagina. Als fytotherapeutisch middel wordt het voorgeschreven bij:
  • Keelpijn,
  • Tandvleesontsteking,
  • Bloedend tandvlees,
  • Mondslijmvliesontsteking,
  • Vaginaal witverlies of witte vloed,
  • Aambeien.

Wasgagel bij koorts en infectie

Wasgagel heeft een zweetdrijvende werking als het inwendig wordt gebruikt. Myricitrine is de werkzame stof die ervoor zorgt dat ziekmakende stoffen via het zweten door de huid het lichaam verlaten. Overigens moet het alleen inwendig worden gebruikt op advies van een arts in verband met enkele contra-indicaties die in de ´Dosis en veiligheid´ beschreven staan.
  • Koortsen,
  • Verkoudheden,
  • Infecties,
  • Hepatitis of leverontsteking.

Dosis en veiligheid

Er zijn in de fytotherapie twee standaardmanieren om wasgagel als medicijn in te nemen.
  • Driemaal per dag een decoct, 10 minuten zachtjes laten doorkoken van een theelepel kruid per kopje thee.
  • Driemaal per dag 1 a 2ml tinctuur(1:5 in 40%)
Wasgagel verlaagt mogelijkerwijs het kaliumgehalte in het lichaam en kan natrium vasthouden. Dat leidt tot misselijkheid en braken als er meer dan de hierboven beschreven therapeutische dosis wordt ingenomen. Bij hoge bloeddruk, hartzwakte, nieraandoeningen en oedemen mag wasgagel nooit inwendig worden ingenomen. Een preparaat van wasgagel of morella cirefera kan niet tegelijkertijd met een preparaat van ijzerzouten en alkaloïden worden ingenomen. Het innemen van supplementen tegelijkertijd met wasgagel heeft weinig zin omdat de opname van supplementen worden verminderd door wasgagel.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen DysenterieAls een kindje papperige diarree heeft, vaak met bloed- of slijmbijmenging en daarnaast ook last van buikpijn, koorts en…
De geneeskracht van adderwortelDe geneeskracht van adderwortelAdderwortel is een meerjarige plant die oorspronkelijk in Midden- en Noord-Europa en in West- en Centraal-Azië voorkomt.…
Aambeien: een genante kwestieAambeien: een genante kwestieVeel mensen schamen zich diep over aambeien, dit is echt niet nodig. Naar een schatting krijgt zelfs ruim 70% van alle m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fepup, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Traditioneel gebruik: http://www.pfaf.org/user/plant.aspx?LatinName=Myrica+cerifera
  • http://www.wildflower.org/plants/result.php?id_plant=MOCE2
  • Groeiomstandigheden: http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/consumer/factsheets/shrubs/myrica_cerifera.html
  • Afbeelding bron 1: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van wasgagel"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!