InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van theeboom

De geneeskracht van theeboom

De geneeskracht van theeboom De theeboom groeit van oorsprong in Australië, met name in de provincies Queensland en New South Wales. Het groeit graag aan rivieroevers of moerasachtige vlakten. Het is een altijd groen blijvende boom of struik die niet hoger wordt dan 10 meter. De theeboom heeft diverse geneeskracht. Het wordt voornamelijk ingezet bij keel- neus- en oorproblemen, schimmelinfecties en ziekten die met de bloedvaten te maken hebben. De etherische olie van de Australische theeboom heeft een grote helende en bacteriebestrijdende werking en is daarom wereldwijd populair bij natuurartsen.
Theeboom / Bron: Tangopaso, Wikimedia Commons (Publiek domein)Theeboom / Bron: Tangopaso, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Traditioneel gebruik theeboom

In Oost Australië woont het Bundjalungvolk. Zij behandelen verkoudheid door de etherische olie van de theeboom te inhaleren. Ze gebruiken het ook uitwendig door wonden mee te behandelen. Eerst wordt er een papje op de wonden gedaan waarna men de versnipperde bladeren er over heen sprenkelt. De bladeren worden gekookt en als thee opgedronken tegen keelproblemen. Deze zelfde thee wordt door de Bundjalung eveneens gebruikt om als het afgekoeld is de huid mee te wassen als er sprake is van een huidinfectie. Tegenwoordig wordt de etherische olie van theeboom gebruikt om wonden mee te behandelen; deze handelswijze is overgenomen van de Bundjalung.

Naamgeving

De Latijnse naam van theeboom is melaleuca alternifolia. De Nederlandse naam theeboom of eigenlijk de Engelse naam tea tree is in 1770 gegeven door Luitenant James Cook, de beroemde ontdekkingsreiziger. Ze zagen hoe de Bundjalung van deze aromatische bladeren een thee bereidden. De bladeren werden door de botanicus Sir Joseph Banks, die in dienst was van Cook, onderzocht en meegenomen naar Engeland. Daarnaast waren er verschillende leden van de scheepsbemanning die een huidziekte hadden. Deze werd behandeld met een papje van de bladeren en de huidziekte verdween. Zo kreeg de theeboom zijn bekendheid in de westerse wereld als aromatisch, medicinaal kruid.

Werkzame stoffen

Van de theeboom, die ook in het Nederlands soms als tea tree wordt aangeduid, wordt voor fytotherapeutische gebruikstoepassingen enkel het blad ingezet. Van de bladeren hebben de volgende inhoudsstoffen geneeskrachtige werking: etherische olie met voornamelijk monoterpene alcoholen zoals terpinen-4-ol, terpinen-1-ol en p-cymenol. Verder bevat het de monoterpenen alfa en gammaterpineen en alfa- en betapineen. Voorts zit er in de theeboom myrceen, p-cymeen, limoneen, terpinoleen, oxiden en de sesquiterpenen betacaryofylleen, aromadendreen en vridafloreen.

Theeboom bij infectieziekten

De etherische olie van de theeboom heeft weerstandsverhogende werking. Het heeft een antiseptische of bacteriedodende werking en het is een ontstekingswerend middel. Het werkt goed tegen diverse bacteriën, virussen en parasieten. Wat het immuunsysteem betreft worden de immuunglobinen A en M en de complementfactoren C3 en C4 verhoogd. Al deze geneeskrachtige werkzaamheden bij elkaar leiden ertoe dat fytotherapeuten de etherische theeboomolie voorschrijven bij de volgende indicaties:
  • Infecties van het maagdarmkanaal,
  • Infecties in de mondholte,
  • Theeboom / Bron: Tangopaso, Wikimedia Commons (Publiek domein)Theeboom / Bron: Tangopaso, Wikimedia Commons (Publiek domein)
    aften, mondslijmvliesontsteking,
  • Tandvleesontsteking, tandabces,
  • Keel-, neus en oorinfecties,
  • Oorontsteking,
  • Keelpijn,
  • Verkoudheid,
  • Bronchitis,
  • Genitale infecties,
  • Vulvovaginale candidase,
  • Trichomonas.

Uitwendige gebruik theeboomolie

Dezelfde ontstekingswerende werkingen als in de alinea hierboven beschreven zijn eveneens uitwendig toe te passen. Hiervoor is het vereist dat je de etherische theeboomolie mengt met een andere olie zoals druivenpitolie, jojoba-olie of olijfolie. De olie waarmee je een etherische olie vermengd wordt een draagolie genoemd. In feite kan elke consumeerbare olie als draagolie dienen, maar gebruik alleen biologische oliën voor therapeutisch gebruik. Doe drie tot vijf druppels theeboomolie op één of twee eetlepels draagolie alvorens de huid ermee in te wrijven. Dit kan in de fytotherapie worden aangewend bij:
  • Acné,
  • Huidschimmels,
  • Wratten.

Theeboomolie, bij psychische en fysieke vermoeidheid

Theeboomolie gaat niet alleen infectieziekten tegen, het versterkt het immuunsysteem en in feite het hele lichaamsgestel. Het wordt daardoor gebruikt als tonicum, een versterkend middel. Meer specifiek is het een tonicum voor het zenuwstelsel. Ook kan het de vermoeidheid doen verminderen. Om deze medicinale redenen wordt het door fytotherapeuten ingezet bij:
  • Asthenie of vermoeidheid,
  • Psychische en fysieke uitputting,
  • Neurasthenie of zwakke zenuwen,
  • Nervositeit.

Theeboom, goed voor hart en bloedvaten

Theeboom is een tonicum voor het hart, de slagaders en de bloedvaten. Deze opvatting wordt niet door alle natuurartsen gehuldigd. Er zijn artsen die het inzetten bij:
  • Verminderde hersenbloedcirculatie,
  • Vermoeide hartspier,
  • Spataderen,
  • Aambeien.

Dosis en veiligheid

  • Uitwendig voor een mondbad, voetbad of als shampoo: driemaal per dag drie tot vijf druppels op een draagolie.
  • Inwendig: één tot twee druppels per keer in een theelepel olie of op een suikerklontje.
Etherische oliën worden zelden inwendig gebruikt. Wanneer het toch gebeurt, is het altijd op voorschrift van een professionele arts. Ga er niet zelf mee experimenteren. Als de therapeutische doses worden gehanteerd is er bij zowel in- als uitwendig gebruik geen bijwerking bekend. Wat zeer belangrijk is, is dat je alleen theeboomolie gebruikt waarin genoeg terpinen-4-ol in zit. Sommige soorten theeboomolie bevatten deze stof niet en beschikken vrijwel alleen over 1,8 cineol wat een beduidend kleinere anti-infectiewerking heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tea tree olie (theeboomolie), schimmelwerend, antibacteriëelTea tree olie (theeboomolie), schimmelwerend, antibacteriëelTea tree olie (ofwel theeboom olie) is gemaakt van de bladeren van de theeboom. De olie geldt als een middel tegen tal v…
Wat te doen bij een oorontsteking?Wat is een oorontsteking? Een oorontsteking is een ontstekingsreactie binnen in het middenoor. Een oorontsteking is makk…
De Tea Tree lijn van The Body ShopOm je huid schoon en zuiver te houden heeft The Body Shop een Tea Tree lijn uitgebracht. Deze lijn bevat allerlei produc…
Schimmelnagel behandelen met tea tree / Ferula kalknagelolieSchimmelnagel behandelen met tea tree / Ferula kalknagelolieSchimmelnagel behandelen met tea tree, hoe gaat dat in zijn werk? Schimmelnagels of kalknagels zijn vingernagels of teen…
Wat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandBijna iedereen heeft er wel eens last van, keelpijn. Vooral wanneer het september, oktober, november en december is hebb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bluesnap, Pixabay
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Foto´s: Wikimedia commons
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Australischer_Teebaum
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Melaleuca_alternifolia
  • Afbeelding bron 1: Tangopaso, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van theeboom"

Reactie

J. H. van der Ploeg, 25-01-2016 20:35 #1
Kan het ook uitwendig worden gebruikt voor huisdieren tegen o.a.teken, vlooien en dergelijke? Reactie infoteur, 01-02-2016
Er zijn wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat theeboomolie zeer effectief werkt tegen teken. Gebruik het in overleg met een dierenarts.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Thee
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!