InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Amerikaanse ginseng

De geneeskracht van Amerikaanse ginseng

De geneeskracht van Amerikaanse ginseng Ginseng is een Chinese en Koreaanse plant. Van dezelfde familie groeit in de V.S. en Canada een soort. en deze werd aldaar door de Indianen als geneeskrachtig kruid gebruikt. Amerikaanse ginseng is een klein plantje; het wordt nauwelijks 50 centimeter hoog en krijgt een aparte rode vrucht. De Indianen hebben veel geld aan deze langzaam groeiende plant verdiend door in de V.S. het kruid te verkopen aan Chinezen. Amerikaanse ginseng is veel in het wild geplukt zodat het een bedreigde soort werd. Tegenwoordig wordt het gekweekt in zowel de V.S. als in China. Een van de redenen waarom ginseng zo duur is, is dat de wortel minstens 10 jaar oud moet zijn wil het gebruikt kunnen worden in de geneeskunde.
Botanische tekening Amerikaanse ginseng / Bron: Jacob Bigelow (1786 1879), Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening Amerikaanse ginseng / Bron: Jacob Bigelow (1786 1879), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Geheugenprestaties verbeteren

De wetenschap zegt dat Amerikaanse ginseng het geheugen bevordert. Amerikaanse ginseng heeft in een klinisch onderzoek aangetoond dat de personen die het innemen een beter werkend geheugen hebben. Alle beroepen en ziekten waarbij het van belang is om over scherpe cognitieve vaardigheden te beschikken kunnen beter uitgevoerd worden respectievelijk behandeld worden door gebruik te maken van Amerikaanse ginseng.

Naamgeving

In het Latijn wordt Amerikaanse ginseng Panax quinquefolius genoemd. In het Nederlands heet de plant Amerikaanse ginseng, in het Duits Amerikanischer ginseng en in het Engels American ginseng. Quinquefolius is een samenvoeging van quinque, wat ´vijf´ betekent en folius, de Latijnse naam voor ´bladig´. De plant kenmerkt zich inderdaad door aan elke takje vijf bladeren te dragen.

Werkzame stoffen

Van Amerikaanse ginseng wordt voor fytotherapeutische doeleinden alleen de wortel gebruikt. Deze moet onder gekweekte omstandigheden drie tot negen jaar oud zijn. De wortel bevat een groot scala aan fytonutriënten. Hier wordt een groot aantal genoemd. Sommige namen van stoffen zullen je misschien niets zeggen. Dan kun je er over heen lezen en het zien als een indicatie van de grote verscheidenheid aan voedingsstoffen en medicinale stoffen die in de ginsengwortel huizen. Ten eerste bevat ginseng triterpene saponinen waaronder de ginsenosiden Ro, Rb, Rb1, Rb2, Rc, Rd, Re, Rf, Rg1 en Rg2. Voorts bevat deze krachtige wortel de fytosterolen campesterol, betasitosterol en stigmasterol. Verdere inhoudsstoffen zijn: panaxadiol, panaxatriol, panaxoside A-F, arasaponine A en B, etherische olie met sesquiterpenen, bicyclogermacreen, caryofylleen, alfa- en betahumuleen, oleanolzuur, polyacetylenen, kaempferol, alfa- en beta-aminoboterzuur, de koolhydraten zetmeel, complexe polysachariden, maltose, sucrose, fructose en glucose, de vetzuren oleïnezuur, linolzuur en alfalinoleenzuur, aminozuren, vitaminen en mineralen.

Amerikaanse ginseng, goed voor lichaam en geest

Amerikaanse ginseng is een adaptogeen; een stof die het makkelijker maakt om je aan te passen aan veranderende omstandigheden. Je kunt beter tegen hitte, kou, infectie en chemotherapie. Dat zijn lichamelijke veranderingen in je situatie. Amerikaanse ginseng zorgt er ook voor dat je beter tegen geestelijke veranderingen kunt zoals stress, werkdruk en negatieve emoties. Het is een algemeen tonicum, een versterkend middel voor mensen van alle leeftijden. Het geestelijke en fysieke prestatievermogen van het lichaam wordt verbeterd door Amerikaanse ginseng. De spieren nemen toe in sterkte, de zuurstofcapaciteit van het lichaam stijgt, de reactietijd verbetert en psychomotorische vaardigheden worden adequater uitgevoerd. Amerikaanse ginseng is een must voor kankerpatiënten, met name borstkankerpatiënten hebben er baat bij doordat de levenskwaliteit en de kans op overleven wordt verhoogd.

Overige medicinale werkzaamheden

Ginsengwortel / Bron: Drginseng, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Ginsengwortel / Bron: Drginseng, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Amerikaanse ginseng:
  • Normaliseert het hormonale evenwicht bij zowel de man als de vrouw.
  • Verbetert de glucosetolerantie, wat met name voor diabetespatiënten goed nieuws is.
  • Verhoogt de weerstand,
  • Kan luchtwegenaandoeningen, verkoudheid en hoest verminderen,
  • Gaat ouderdomsverschijnselen tegen,
  • Gaat aderverkalking tegen.

Van Amerikaanse ginseng wordt de geest scherper en het lichaam sterker.

Dosis en veiligheid

Er is een tweetal manieren om deze geneesplant te gebruiken.
  • 1 tot 4 gram wortel per dag.
  • 1 tot 4 ml tinctuur (1:1).

Bij therapeutische doseringen is Amerikaanse ginseng een zeer veilig product. Er moet rekening worden gehouden met een aantal bijwerkingen wanneer te veel wordt ingenomen. Te hoge dosering heeft als mogelijke bijwerkingen:
  • Hypertensie of hoge bloeddruk,
  • Insomnia of slapeloosheid,
  • Zenuwachtigheid,
  • Diarree.

Contra-indicaties Amerikaanse ginseng

Amerikaanse ginseng is een gezonde plant maar toch zijn er contra-indicaties. Dat zijn omstandigheden waarbij dit natuurproduct niet moet worden gebruikt.

De omstandigheden om Amerikaanse ginseng te mijden zijn:

  • Mensen met een hoge bloeddruk moeten deze geneesplant helemaal mijden.
  • Vrucht Panax quinquefolius / Bron: Drginseng, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vrucht Panax quinquefolius / Bron: Drginseng, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
    Zwangere vrouwen mogen Amerikaanse ginseng niet innemen.
  • Omdat het effect van bloedsuikerverlagende middelen wordt vergroot, moet de bloedsuikerspiegel nauwgezet gemonitord worden omdat de mogelijkheid bestaat dat minder bloedsuikerverlagers gebruikt hoeven te worden.
  • Mensen die warfarine gebruiken moeten rekening houden met het feit dat Amerikaanse ginseng het effect van warfarine kan verlagen. In overleg met een arts kan een dosisaanpassing plaats vinden.
  • De werking van MAO-remmers kan worden veranderd. MAO-remmers worden met name geslikt door mensen die lijden aan depressie. Zij moeten Amerikaanse ginseng alleen in overleg met een arts gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Ginseng, de plantPanax ginseng is waarschijnlijk het kruid met de grootste gezondheidsreputatie. Door de grootschalige teelt, wisselende…
Adaptogene kruiden tegen stress en voor lichamelijke balansAdaptogene kruiden tegen stress en voor lichamelijke balansAdaptogene kruiden zijn bepaalde kruiden die kunnen zorgen voor meer balans in het lichaam, onder andere door de stressr…
Ginseng en gember - Verschillend of hetzelfde?Zijn ginseng en gember hetzelfde of gaat het om een verschillend soort gewas? In tegenstelling tot wat veel mensen denke…
Ginseng, het energiekruidGinseng, het energiekruidRond 1700 kwam de ginsengwortel Panax ginseng C. A. Meyer ("pan" = alle en "akos" = remedie) in de belangstelling in Eur…
Kruidenwijsheid: GinsengKruidenwijsheid: GinsengGinseng behoort tot de kruiden die je niet bij iedereen in huis tegenkomt. Hoewel er wel ginsengthee bestaat is dat niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://en.wikipedia.org/wiki/American_ginseng
  • Goed voor geheugen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20676609
  • Afbeelding bron 1: Jacob Bigelow (1786 1879), Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Drginseng, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Amerikaanse ginseng"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 02-11-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!