InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Adaptogene kruiden tegen stress en voor lichamelijke balans

Adaptogene kruiden tegen stress en voor lichamelijke balans

Adaptogene kruiden tegen stress en voor lichamelijke balans Adaptogene kruiden zijn bepaalde kruiden die kunnen zorgdragen voor meer balans in het lichaam, onder andere door de stressrespons van het lichaam te verminderen. Fijne kruiden dus als je veel last hebt van stress en de gevolgen daarvan voor je gezondheid. Enkele van deze kruiden zijn ginseng, rhodiola, astragalus en ashwaganda. Ze brengen het lichaam meer in balans door ervoor te zorgen, dat er in stresssituaties meer rust komt in je lichaam. Of om bij vermoeidheid te zorgen voor meer energie. De werking van de kruiden kan na twee weken of langer gevoeld worden.

Wanneer is een plant of kruid adaptogeen

Een plant kan een adaptogeen kruid genoemd worden, als de plant en het kruid:
  • Het lichaam geen schade berokkenen
  • De inhoudsstoffen van de plant en het kruid overal in het lichaam actief kunnen zijn en geen speciale taak in het lichaam hebben
  • De inhoudsstoffen een bijdrage leveren aan het in balans brengen van lichaamsfuncties in afwijkende situaties(1)

Enkele bekende adaptogene kruiden zijn:

Bron: Peter Facebook, PixabayBron: Peter Facebook, Pixabay

Ginseng

Van het kruid Ginseng bestaan verschillende varianten. Zo is er de Siberische ginseng (Eleutheracoccus senticosus) en Panax ginseng. Panax ginseng wordt ook wel de Chinese of Koreaanse ginseng genoemd. Dan is er nog de Amerikaanse versie, dat positief inwerkt op de hypofyse, de bijnierschors, de spieren en de weerstand.

Ginseng kan inwerken op het immuunsysteem, op de stofwisseling en op de bloeddruk. Maar Ginseng kent door zijn oestrogene werking wel enkele waarschuwingen onder andere voor vrouwen met nierproblemen en/of een onbalans in hormonen.

Ashwaganda

Ashwanganda (withania somnifera) wordt ook wel de Indiase ginseng genoemd. Het bevat withanoliden, dit zijn steroïden en zijn te vergelijken qua werking met de bestanddelen van Panax ginseng. Het wordt onder andere gebruikt voor het geven van meer energie en tegen slapeloosheid. Ook werkt het voor mensen die het vaak koud hebben. Daarnaast werkt het kruid ook ontstekingsremmend en past het in een vegetarisch dieet. Het medicijn 1028 ALC & Ashwagandha bevat geen allergenen en kunstmatige toevoegingen en geeft snel meer energie, waarbij Acetyl-l-carnitine (ALC) belangrijk is voor de productie van ATP.

Maca

Maca wordt ook wel Peruaanse ginseng genoemd. het bevat ook veel mineralen, enzymen en aminozuren. Maca kan helpen bij het in balans brengen van de HPA-as. Of terwijl het werkt in op de hypofyse, de hypothalamus en de bijnieren. Het zorgt ervoor dat hormonen beter kunnen worden opgenomen door het lichaam en het kan helpen om bijvoorbeeld bijnieruitputting te verhelpen.

Bron: S. Rae, Flickr (CC BY-2.0)Bron: S. Rae, Flickr (CC BY-2.0)

Rhodiola

Rhodiola Rosea is een kruid dat gebruikt wordt voor onder andere de balans op hormonaal gebied. Het regelt de balans van de cortisolgehaltes in het lichaam en werkt ook bij mensen die depressief zijn of last hebben van een burn-out. Ook is het goed voor de gezondheid van het hart en de bloedvaten. Dit komt voornamelijk omdat door een te veel aan stress de bloeddruk kan stijgen, de bloedvaten zich vernauwen en het cholesterolgehalte kan stijgen. Omdat het kruid zorgt ervoor dat het lichaam zich gemakkelijker kan aanpassen aan bepaalde situaties, zoals stress, zorgt het ervoor dat het lichaam minder schadelijke gevolgen ervaart. En dat de bloeddruk laag blijft en de bloedvaten zich niet vernauwen etc. Het werkt stimulerend bij vermoeidheid, maar aan de andere kant ook weer rustgevend bij veel stress en rusteloosheid. Het geeft ook geestelijke energie, waardoor weer je gemoedstoestand kan verbeteren.

Basilicum

Ook basilicum kan stress verminderen en zorgen voor een betere weerstand. Verder kan het chronische ontstekingen verminderen, zorgen voor meer energie en de spijsvertering bevorderen.

Jiaogulan

Deze plant bevat ook antioxidanten en is cholesterolverlagend. Het kan het ouder worden van het lichaam vertragen. Het is goed voor de weerstand, tegen stress, het brengt het cholesterolgehalte in balans etc.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zo bewaar je verse kruidenZo bewaar je verse kruidenHoe bewaar je het best verse kruiden? Men kan ze al dan niet opgelost in olie of boter in de koelkast bewaren, men kan z…
Migraine en kruidenMigraine of demi-crâne, halve schedel, zoals de Fransen zeggen, is een kwaal met vele en soms onduidelijke oorzaken. Doo…
Kruiden: BasilicumBasilicum is een veel gebruikt kruid in met name de Italiaanse keuken. Met de komst van internationale gerechten is het…
Kruidenwijsheid: GinsengKruidenwijsheid: GinsengGinseng behoort tot de kruiden die je niet bij iedereen in huis tegenkomt. Hoewel er wel ginsengthee bestaat is dat niet…
Apocynum en andere planten tegen depressieNaast Sint-janskruid zijn er wereldwijd natuurlijk nog veel meer planten met een anti-depressieve werking. Het woord dep…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • (1) http://www.reformhuissmulders.nl/v1/Assortiment/voedingssupplementen/rhodiola_2.html
  • Afbeelding bron 1: Peter Facebook, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: S. Rae, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Adaptogene kruiden tegen stress en voor lichamelijke balans"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 28-08-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Stress verminderen
Medische informatie…
Schrijf mee!